5 147 läst ·
10 svar
5k läst
10 svar
Köpråd induktionshäll 700 mm bred
Funderar på en Ikea induktionshäll blixtsnabb 700, törs man köpa den? Modellen är ny, sep 2020 men någon vänlig själ kanske sitter inne med info om den ändå. Funderar även på en Huskvarna QHIS650P, samma prisklass på bägge hällarna men Ikea har 5 zoner mot 4 på Huskvarna. Däremot har Ikea "bara" 9 effektlägen mot 14 på den andra vilket hörs vara bättre tekniskt sett. Någon som har åsikter om någonting?
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Hej Misstaget (fröken Taget?), välkommen till Bygga Hus-forumet!
Jag har ingen kunskap om den häll du nämner, men har sedan tio år en IKEA-häll med namnet Nutid.
Fyra "plattor", och glasets storlek är 58 x 51 cm.
Och den har fungerat utmärkt i tio år nu!
Folk klagar på tuchkontrollerna, på pip-ljuden mm, men jag tycker att vår induktionshäll har funkat utmärkt.
Ett litet lätt pip som bekräftelse när man ändrar inställningarna, lagom känsliga tuchkontroller, allt funkar bra!
Men vad skall du med 14 inställningar på effekten till?
Vår har 9 på de små "plattorna" och 10 på de stora, och det är absolut mer än nog.
Hur många effektlägen hade våra gamla spisar med järnplattor och de med infraljusvärme?
Jag har ingen kunskap om den häll du nämner, men har sedan tio år en IKEA-häll med namnet Nutid.
Folk klagar på tuchkontrollerna, på pip-ljuden mm, men jag tycker att vår induktionshäll har funkat utmärkt.
Ett litet lätt pip som bekräftelse när man ändrar inställningarna, lagom känsliga tuchkontroller, allt funkar bra!
Vår har 9 på de små "plattorna" och 10 på de stora, och det är absolut mer än nog.
Hur många effektlägen hade våra gamla spisar med järnplattor och de med infraljusvärme?
Nä visst räcker nio steg men har hört rykten om att de med 14 steg har inga av och på inkoppling för att hålla jämn värme på lägre inställningar (under 4) om det nu har någon betydelseKnockOnWood skrev:
Hej Misstaget (fröken Taget?), välkommen till Bygga Hus-forumet!
Mycket just nu hinner inte allt på en gång verkar som jag har uppgett fel häll, tur att du är uppmärksam. Nu förstår ni kanske mitt alias, hahaha. Säljare som inte kan sitt jobb skyller jag på nu, vet inte själv vilken häll som jag skall ha mera än en 700 cm eller något mer som Ikeas blixtsnabb 700. Har du något förslag? Helst under 8000 max 10 000 krL Låset skrev:
Den här tycker jag ser trevlig ut.M Misstaget skrev:Mycket just nu hinner inte allt på en gång verkar som jag har uppgett fel häll, tur att du är uppmärksam. Nu förstår ni kanske mitt alias, hahaha. Säljare som inte kan sitt jobb skyller jag på nu, vet inte själv vilken häll som jag skall ha mera än en 700 cm eller något mer som Ikeas blixtsnabb 700. Har du något förslag? Helst under 8000 max 10 000 kr
https://www.elon.se/vitvaror/spisar-hallar-ugnar/inbyggnadshallar/husqvarna-qhib750p
Det jag framför allt gillar är att den stora plattan uppe till höger är 24 cm i diameter. Standard på 60s hällar är 21 cm, och även många 70s hällar har 21 cm. Dom stekpannor vi har är 24-25 cm i diameter i botten.
Sen har du flexizonen som jag tror är bra om du tex har en sån där avlång gryta.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 960 inlägg
Skulle kolla mer på den med 4 zoner. 5 zoner blir rätt trångt. Båda kommer fungera utmärkt med lite olika karaktär på knappar etc där en nyare utgiven modell skulle kunna vara bättre.
Viktigast är att den är med slät kant så det är lätt att torka av
Sen är det layouten på plattorna. Vilka kastruller etc används i hushållet? Kan man köra med två stora stekpannor samtidigt som en stor kastrull med pastavatten kokas upp och en liten kastrull med sås?
Viktigast är att den är med slät kant så det är lätt att torka av
Sen är det layouten på plattorna. Vilka kastruller etc används i hushållet? Kan man köra med två stora stekpannor samtidigt som en stor kastrull med pastavatten kokas upp och en liten kastrull med sås?
Tackar för tipset, verkar mycket trevlig. Skall återkoppla till Husqvarnaförsäljaren så att man jämför rätt produkterL Låset skrev:Den här tycker jag ser trevlig ut.
[länk]
Det jag framför allt gillar är att den stora plattan uppe till höger är 24 cm i diameter. Standard på 60s hällar är 21 cm, och även många 70s hällar har 21 cm. Dom stekpannor vi har är 24-25 cm i diameter i botten.
Sen har du flexizonen som jag tror är bra om du tex har en sån där avlång gryta.
Klicka här för att svara