Ett par generella tips angående gasolgrillar.

Se till att grillen har ett vettigt högt BTU nummer. Alltså att den kan producera rejält med värme.

PC10 flaskor levererar högre flöde än PC6 och behöver inte fyllas lika ofta. Det är hanteringen som kostar och inte gasen så det billigare per gasenhet att fylla en stor flaska,

Ha dubbla flaskor. Av förklarliga skäl tar gasen alltid slut när man använder grillen och det är lika trist varje gång.

Har du ett ställe som fyller istället för byter in gas flaskor i närheten är det billigare än att byta. Har du tänkt att fylla så se till att få flaskor som har så långt till nästa inspektion som möjligt. Det sitter ett klistermärke på flaskan. Tänker du byta in flaskor så köp begagnade, du blir ändå av med dem vid första bytet.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Ett par generella tips angående gasolgrillar.

Se till att grillen har ett vettigt högt BTU nummer. Alltså att den kan producera rejält med värme.

PC10 flaskor levererar högre flöde än PC6 och behöver inte fyllas lika ofta. Det är hanteringen som kostar och inte gasen så det billigare per gasenhet att fylla en stor flaska,

Ha dubbla flaskor. Av förklarliga skäl tar gasen alltid slut när man använder grillen och det är lika trist varje gång.

Har du ett ställe som fyller istället för byter in gas flaskor i närheten är det billigare än att byta. Har du tänkt att fylla så se till att få flaskor som har så långt till nästa inspektion som möjligt. Det sitter ett klistermärke på flaskan. Tänker du byta in flaskor så köp begagnade, du blir ändå av med dem vid första bytet.
Jag tar till mig dina synpunkter. Många bra tips! Om jag hittade rätt hade Napoleon 425 42,000 btu. Är det en siffra som känns ok?

Dum fråga kanske. men om en flaska har gått ut, går det fortfarande byta in den?

Fairlane Fairlane skrev:
Ja, jag har ju villa med en stor altan där grillen står, så utrymmet är inte samma problem. Jag skulle gått på en PC5 isåfall i ditt fall. Eller egentligen två, men då gäller det att du har någonstans att förvara den andra.

Är det förresten ok med grill på lägenhetens balkong? Lite trist att köpa en grill för 10'+ och så får du inte använda den.
Ja det kanske är smidigaste lösningen. Får ha den andra behållaren i förrådet. Det är ok att ha grill på balkongen om det är en gasol. Men det är bra att du tar upp frågan. Hade varit antiklimax av episka proportioner annars ;).

Fairlane
T toolman77 skrev:
Den här delen håller jag verkligen med om. Jag köpte en begagnad gastub, med kort datum kvar. Bytte ut den tomma mot en full på ett dyrt ställe (~500 kr) och hade turen att få en splitterny flaska, som jag nu fyller på istället.

• Gilla
toolman77
  • Laddar…
R
K KrösusSorken skrev:
Läste i manualen för 425-modellen och gasolflaskan ska max vara 31 x 58. Det diskvalificerar väl PC 10 med en centimeter.
Ja det stämmer att det skiljer en cm i manualen till vad en PC10 är specad i höjd. Men den går in utan problem och jag har fått informationen av både generalagenten och en återförsäljare att det är ok med dem.

Jag gissar att måttet i manualen är en slarvig översättning av storleken på 13Kg LPG-flaska.

https://chorleybottlegas.co.uk/sp_faq/what-are-the-dimensions-of-calor-gas-cylinders/

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Köpte för någon månad sedan en 525 och är otroligt nöjd. Den PC10 som Bauhaus rekommenderar passar.
Har skaffat till stenplattan då det är ganska glest galler vilket gör att grönsaker etc. gärna trillar ner.

Sizzle Zone är mycket trevligt.

Jag är en sån som läser tester och googlar innan köp.

Andas hög kvalitet.
Första gasolgrillen för oss med.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja det stämmer att det skiljer en cm i manualen till vad en PC10 är specad i höjd. Men den går in utan problem och jag har fått informationen av både generalagenten och en återförsäljare att det är ok med dem.

Jag gissar att måttet i manualen är en slarvig översättning av storleken på 13Kg LPG-flaska.

[länk]
Fick svar från en återförsäljare nu att båda storlekarna är ok att ha i skåpet. Sen om de bara drar en vals eller inte vet jag ej. men det kanske är bättre att sikta på en begagnad PC10 och trycka in den i skåpet så har man lite längre grilltid.

Music Man Music Man skrev:
Köpte för någon månad sedan en 525 och är otroligt nöjd. Den PC10 som Bauhaus rekommenderar passar.
Har skaffat till stenplattan då det är ganska glest galler vilket gör att grönsaker etc. gärna trillar ner.

Andas hög kvalitet.
Vet du om 425 har ungefär samma mått höjdmässigt? I så fall borde det som sagt inte vara några problem att slå till på en PC10. Tack för din input. Låter som vi är av samma skrot och korn som gärna kollar runt innan inköp!

K KrösusSorken skrev:
Vet du om 425 har ungefär samma mått höjdmässigt? I så fall borde det som sagt inte vara några problem att slå till på en PC10. Tack för din input. Låter som vi är av samma skrot och korn som gärna kollar runt innan inköp!

Det är endast bredden på stekytan som skiljer dem åt.

• Gilla
KrösusSorken
  • Laddar…
Vad är de för skillnad på PC10 och PK10, eller är det egentligen samma utförande?

K KrösusSorken skrev:
Vad är de för skillnad på PC10 och PK10, eller är det egentligen samma utförande?
skrev fel ovan PK10 heter den vi köpte.

vet inte skillnaden dock.

R
K KrösusSorken skrev:
Jag har kollat upp det och det verkar bara vara två olika benämningar på exakt samma flaska. C=composite K=komposit

• Gilla
KrösusSorken och 1 till
  • Laddar…
Music Man Music Man skrev:
Har skaffat till stekplattan då det är ganska glest galler vilket gör att grönsaker etc. gärna trillar ner.

Andas hög kvalitet.

• Gilla
KrösusSorken
  • Laddar…
behövde man köpa till formar för fettuppsamling eller följde det med lite sånt också?

Fairlane
Det följde med

• Gilla
KrösusSorken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.