3 749 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Köpråd excenterslip till kvinnlig nybörjare
Inte för att jag känner mig så erfaren - blir fortfarande lycklig av att kunna såga rakt - men oavsett maskiner eller handverktyg så har jag satsat på god kvalitét redan från början. När det är skit i ena änden av verktyget så finns det åtminstone nåt som vet hur det skall göras i andra änden!V Vagabond78 skrev:Så santövning krävs...oavsett val
. Jag är fullt redo att både öva och satsa -om och om igen. Här finns gott om intresse, motivation och ambition (ibland för mycket)!
Jag tycker det är svårare att hitta information/omdömen och tester om handverktyg än elverktyg.
Så till er mer erfarna hantverkare.. Är det något särskilt att tänka på/ värdera om man ska satsa på att köpa in de olika handverktygen?
Tack till er alla för tålmodiga råd till ivrig nybörjare!
För handverktyg är t.ex. Dieter Schmid en säker källa att inspireras av och köpa från. Det finns också ett antal siter i UK och hyvlar.se i Sverige.
Du bör som steg ett se till att ha ett bra arbetsbord och plats för montering. Handhyvling kräver stabilare bord än maskiner. Nu vet jag inte hur du har tänkt ordna det i en lägenhet?
Generellt, satsa på bra basgrejor, man behöver ofta (inte alltid) inte en massa jiggar, extra tillbehör osv som man som nybörjare kan lockas av.
Och återigen, utgå från ditt projekt. Jag har lärt mig genom att göra olika projekt, och lärt mig väldigt mycket som nybörjare genom att starta ett par trådar här på byggahus, här finns så generösa människor som hjälper! Om du inte sett trådarna så finns de här: fönstertråd med mycket maskiner och laxstjärtstråd med handverktyg.
Tack för hjälpsamma rader och råd!Microkatten skrev:
Inte för att jag känner mig så erfaren - blir fortfarande lycklig av att kunna såga rakt - men oavsett maskiner eller handverktyg så har jag satsat på god kvalitét redan från början. När det är skit i ena änden av verktyget så finns det åtminstone nåt som vet hur det skall göras i andra änden!
För handverktyg är t.ex. Dieter Schmid en säker källa att inspireras av och köpa från. Det finns också ett antal siter i UK och hyvlar.se i Sverige.
Du bör som steg ett se till att ha ett bra arbetsbord och plats för montering. Handhyvling kräver stabilare bord än maskiner. Nu vet jag inte hur du har tänkt ordna det i en lägenhet?
Generellt, satsa på bra basgrejor, man behöver ofta (inte alltid) inte en massa jiggar, extra tillbehör osv som man som nybörjare kan lockas av.
Och återigen, utgå från ditt projekt. Jag har lärt mig genom att göra olika projekt, och lärt mig väldigt mycket som nybörjare genom att starta ett par trådar här på byggahus, här finns så generösa människor som hjälper! Om du inte sett trådarna så finns de här: fönstertråd med mycket maskiner och laxstjärtstråd med handverktyg.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden