Dags att uppgradera min bordssåg (har idag en föregångaren till axminster AW216 TS) och har svårt att bestämma mig för vad som passar mig...

Funderar mellan...

Hammer K2M
Laguna Fusion 2
Festool CSC SYS 50

Har tyvärr inte plats för någon såg med bord som Hammer K3 winner eller liknande och som många andra glada amatörer här är jag djupt influerad av Youtubers från USA med sina cabinet saws och hela det arbetsflöden... Därav att jag tittar på Laguna sågen... Bygger lite möbler, heminredning och lite små projekt...

Någon som har någon av sågarna ovan och kan ge en åsikt om vad som är bra och dåligt med respekt!?

Har ingen av sågarna du nämner, men en relativt stadig pjäs till bordssåg. Vad är det du saknar med din nuvarande? Ta med de svaga och starka punkterna du ser så kan nog folk fylla på med rekommendationer enklare :)

K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Har ingen av sågarna du nämner, men en relativt stadig pjäs till bordssåg. Vad är det du saknar med din nuvarande? Ta med de svaga och starka punkterna du ser så kan nog folk fylla på med rekommendationer enklare :)
Främsta "klagomålet" på nuvarande är att det är ett litet bord med icke standard spår (Incra etc passar inte). Sen har den klen motor, inte möjlighet till "Dado blade" och att den inte är golvstående i sig själv utan har ett underede i plåt vilket skapar mera vibrationer än om allt vore en gjedigen enhet...

Jag behöver inte kunna kapa skivor etc med sågen, det har jag en track saw till...

Stryk festoolen om du ska bygga möbler och har plats för någon av de andra två. Jag har en Harvey som är väldigt lik lagunan. Trevlig och amerikakompatibel. Jag har köpt till justerbord och är nu helt nöjd, men då tar den en hel del plats. Jag skulle gissa, av specar och erfarenhet av Hammer/Felder, att en K2M är lite gedignare byggd, men det är en gissning.

Du kommer få höra att du hellre ska köpa en trefasmaskin och hade det funnits som tillval på de du nämner skulle jag absolut rekommenderat det. Fast nu har jag haft min ett tag och de gångerna motorn protesterar och jag får backa plankan är det faktiskt nästan alltid mitt eget fel. Jag har antingen inte orkat byta till klyvklinga utan klyver två tum ek eller liknande med en klinga med 80 tänder, eller så låtsas jag inte om att plankan är lite skev, utan jag försöker mosa igenom den ändå. Som sagt, helst trefas, men gör man rätt så går det rätt bra med enfas också.

Hep Hep skrev:
Stryk festoolen om du ska bygga möbler och har plats för någon av de andra två. Jag har en Harvey som är väldigt lik lagunan. Trevlig och amerikakompatibel. Jag har köpt till justerbord och är nu helt nöjd, men då tar den en hel del plats. Jag skulle gissa, av specar och erfarenhet av Hammer/Felder, att en K2M är lite gedignare byggd, men det är en gissning.

Du kommer få höra att du hellre ska köpa en trefasmaskin och hade det funnits som tillval på de du nämner skulle jag absolut rekommenderat det. Fast nu har jag haft min ett tag och de gångerna motorn protesterar och jag får backa plankan är det faktiskt nästan alltid mitt eget fel. Jag har antingen inte orkat byta till klyvklinga utan klyver två tum ek eller liknande med en klinga med 80 tänder, eller så låtsas jag inte om att plankan är lite skev, utan jag försöker mosa igenom den ändå. Som sagt, helst trefas, men gör man rätt så går det rätt bra med enfas också.
Förutom det låter trefas mindre/trevligare vilket också är värdefullt.

• Gilla
Hep
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.