2 377 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Kopplingsur vid elcentral
Tänkte sätta det här kopplingsuret direkt efter elcentralen (det sitter en kulodosa där idag):
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162964465
Tanken är att kunna styra de taklampor (och vägguttag) som sitter på den gruppen när vi inte är hemma.
Borde väl funka fint eller?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162964465
Tanken är att kunna styra de taklampor (och vägguttag) som sitter på den gruppen när vi inte är hemma.
Borde väl funka fint eller?
Moderator
· Stockholm
· 57 955 inlägg
NEJ!
Uret har en max belastning på 500W (enl. texten), det innebär att du inte bör låta det styra något uttag, efterssom du då inte vet om man kopplar in något som drar mer än 500w. Räcker att någon kopplar in damsugaren på uttaget.
Vad som händer med uret vid överbelastning vet vi inte, men det kan börja brinna.
Uret har en max belastning på 500W (enl. texten), det innebär att du inte bör låta det styra något uttag, efterssom du då inte vet om man kopplar in något som drar mer än 500w. Räcker att någon kopplar in damsugaren på uttaget.
Vad som händer med uret vid överbelastning vet vi inte, men det kan börja brinna.
Moderator
· Stockholm
· 57 955 inlägg
Och tänk på att strömmen kommer ju att gå igenom uret även när du är hemma.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Den borde kunna styra en kontaktor (kanske relä?) med den.
Det funkar som så att belastningen ligger över kontaktorn som drar/sluter när den får en styrspänning från uret.
//Patrik
Det funkar som så att belastningen ligger över kontaktorn som drar/sluter när den får en styrspänning från uret.
//Patrik
Redigerat:
Oops missade det. Ok är hela idéen som sådan dum eller skulle det gå med en som klarar över 2300W (om jag hittar en)? Kanske krävs ännu högre effekt för att vara säker på att en 10A säkring ska gå innan kopplingsuret blir överbelastat?
Finns det ett bättre sätt att göra det jag försöker göra?
Finns det ett bättre sätt att göra det jag försöker göra?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Men hur har du tänkt ställa in uret på för sätt?
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Hmm förstår inte riktigt det där med kontaktorer. Ute på djupt vatten där så det blir nog att gå till elektrikern om jag kör en sådan lösning. Hur fungerar det rent principiellt? Hur menar du med att ställa in uret?
En kontaktor funkar i princip så att man skickar in en ganska liten ström på dess styringång och då slår den till strömmen genom en inbyggd "strömbrytare" som klarar mycket mer ström.
Kontaktor är bara ett el-fikonspråk-ord för "fläskigt relä för 230/400V", ungefär.
Kontaktor är bara ett el-fikonspråk-ord för "fläskigt relä för 230/400V", ungefär.
Klicka här för att svara