Hej!

Jag har köpt ny diskmaskin och ska installera den. Tänkte kolla med er så att jag fattat helt rätt nu. Tvättmaskinen, 230V tänkte jag klippa sladden för att montera den i en fast anslutning som redan finns i badrummet.
Jag antar att tvättmaskinssladden jag klipper har tre tåtar, en jord (gul/grön) en blå (nolla) och en fas (svart eller kanske brun). När jag skruvar upp locket på den fasta anslutningen i elurtaget i badrummet hittar jag
där 5 tåtar, en gul/grön, en blå och 3 svarta. Visst jag kan väl välja vilken som helst av de 3 svarta för att tvinna mot den bruna eller svarta som jag kommer hitta i sladden jag klipper? Därefter förstås blå mot blå och jord
mot jord? Vet att det ska vara fackmannamässigt utfört osv.

WP_20140111_11_53_32_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

WP_20140111_11_53_48_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar!
/ M

Det kommer att fungera bra. Det är tre-fas i dosan så du har tre säkringar (eller en tre-dubbel) i proppskåpet till den dosan.
Se till att bryta strömmen och var försiktig när du skalar kabeln så du inte skadar kardelerna (de små koppartrådarna).
En anslutningssladd är finkardelig så var noga med att någon kardel inte spretar ut ur klämman!

Det är säkert en IP44 dosa så kom ihåg att träda på locket över kabeln innan du kopplar... :)

Tack för bra råd! Tänkte också täta dosan runt om med våtrumssillikon för säkerhets skull.

Du skrev "tvinna" ihop? Jag hoppas att du tänker använda skruvkopplingarna i dosan. Att tvinna duger inte, och det blir stor risk för brand.

Och jag hoppas du ser att det finns en dragavlastning till dosan (röda plastbiten med skruvar), den måste användas.

Plasten till ramen ser ut att vara sönderbruten vid fästkruvarna! Kan bli farligt om allt lossnar och jag skulle inte försöka använda den trasiga utan antingen byta till en helt ny anslutningsdosa eller sätta dit ett 1-fas vägguttag (vid behov IP44 eller bättre uttag beroende på zon i badrummet). Det finns väl jordfelsbrytare?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.