Vid fast installation (klamrad kabel) behövs ingen dragavlastning (väl?)
Men du gör nog bäst i att spara ihop till en elektriker. Det är billigare än en ny tvättmakskin eller en sjukskrivning.
Men du gör nog bäst i att spara ihop till en elektriker. Det är billigare än en ny tvättmakskin eller en sjukskrivning.
Om jag förstått situationen rätt så har du en dosa på en annan plats än där tvättmaskinen skall stå. Från den dosan skall du klamra utanpåliggande kabel till en ny dosa där tvättmaskinen skall anslutas. Stämmer det?
Om det är rätt uppfattat så duger den dosa du har avbildat utmärkt för att skarva installationskabeln på väggen, alltså den första dosan. Den andra dosan sitter då på väggen bakom tvättmaskinen och används för att skarva installationskabeln som är klamrad på väggen med anslutningskabeln som går till tvättmaskinen. På den positionen är dosan på bilden inte bra då den saknar dragavlastning.
Om jag inte missförstått något så behöver du totalt två dosor varav den ena bör vara försedd med dragavlastning.
Om det är rätt uppfattat så duger den dosa du har avbildat utmärkt för att skarva installationskabeln på väggen, alltså den första dosan. Den andra dosan sitter då på väggen bakom tvättmaskinen och används för att skarva installationskabeln som är klamrad på väggen med anslutningskabeln som går till tvättmaskinen. På den positionen är dosan på bilden inte bra då den saknar dragavlastning.
Om jag inte missförstått något så behöver du totalt två dosor varav den ena bör vara försedd med dragavlastning.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Du kommer ju att ha två olika kablar här. En fast förlagd (klamrad) kabel mellan dosorna, och en anslutningssladd från TM till dosan.Ängla skrev:
Den fast förlagda kabeln behöver ingen dragavlastning, men du måste välja rätt sorts kabel för det ändamålet (ex. EKLK). Sedan har du ju anslutningskabeln som kommer att hänga lös till maskinen. Den kabeln måste ha dragavlastning där den går in i dosan. Där bör du ha en s.k anslutningsdosa. De har dragavlastning inbyggd.
Sådana dosor finns ex. på Jula, Clasolsson osv. Troligen också på ett byggvaruhus där du bor. Där kan du även köpa rätt sorts installationskabel. Den kabeltyp som är vanligast vid installation i vanliga rum heter EKRK, den får inte användas i badrum.
Redigerat:
Klicka här för att svara