Vid fast installation (klamrad kabel) behövs ingen dragavlastning (väl?)

Men du gör nog bäst i att spara ihop till en elektriker. Det är billigare än en ny tvättmakskin eller en sjukskrivning.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Den extra dosan köpte jag för sladden är för kort

Om jag förstått situationen rätt så har du en dosa på en annan plats än där tvättmaskinen skall stå. Från den dosan skall du klamra utanpåliggande kabel till en ny dosa där tvättmaskinen skall anslutas. Stämmer det?

Om det är rätt uppfattat så duger den dosa du har avbildat utmärkt för att skarva installationskabeln på väggen, alltså den första dosan. Den andra dosan sitter då på väggen bakom tvättmaskinen och används för att skarva installationskabeln som är klamrad på väggen med anslutningskabeln som går till tvättmaskinen. På den positionen är dosan på bilden inte bra då den saknar dragavlastning.

Om jag inte missförstått något så behöver du totalt två dosor varav den ena bör vara försedd med dragavlastning.

• Gilla
Ängla
  • Laddar…
Ängla skrev:
Till TT får det bli en stick kontakt som jag kan sätta i vid lampan i badrummet för där är det ett uttag . Tack för alla råd och jag ska vara försiktig :-)
Hmm, ett rakapparatsuttag vid badrumsspegeln...är nog inte så lämpligt att koppla in TT på.

Det här känns inte bra alls... Anlita någon som vet vad dom håller på med!

Nej det är ett vanligt uttag ,

Precis så ska jag göra , det är nog jag som förklarat lite dåligt , tack alla gör hjälpen

Precis så ska jag göra , det är nog jag som förklarat lite dåligt , tack alla gör hjälpen

Ängla skrev:
Okej , men sladden går längs väggen och taket , och sätter fast sladden med , såna man spikar fast kabel på golvet men jag borrar och pluggar och har i silikon.
Du kommer ju att ha två olika kablar här. En fast förlagd (klamrad) kabel mellan dosorna, och en anslutningssladd från TM till dosan.

Den fast förlagda kabeln behöver ingen dragavlastning, men du måste välja rätt sorts kabel för det ändamålet (ex. EKLK). Sedan har du ju anslutningskabeln som kommer att hänga lös till maskinen. Den kabeln måste ha dragavlastning där den går in i dosan. Där bör du ha en s.k anslutningsdosa. De har dragavlastning inbyggd.

Sådana dosor finns ex. på Jula, Clasolsson osv. Troligen också på ett byggvaruhus där du bor. Där kan du även köpa rätt sorts installationskabel. Den kabeltyp som är vanligast vid installation i vanliga rum heter EKRK, den får inte användas i badrum.

Redigerat:
Tack då ska jag kolla upp det med kabeln

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.