Bygger om badrummet och plötsligt började det droppa från en av minikulventilerna fast jag har inte rört den sedan att jag rev ut den gamla handfatet för en månad sedan. Lika bra att byta både tänker jag och kör till Biltema.

Är medveten att de nya (som är monterade i bilden) är inte samma koppling som de gamla (som jag håller i bilden och som har en utvändig mutter med en packning inuti), men båda är R15 gäng och Biltema hade inga med utvändig mutter och packning. Så jag rispar gängen med en bågfil, smeta in gängpasta, lindar med 20 cm lin, mer gängpasta, sätta ihop allt och... det läcker.
Gör om allt.
Det läcker.
Gör om allt.
Det läcker.
Och om och om och om....
Men! Efter många timmar och svordomar lyckades jag få den tät.

Så, min fråga är, ska det vara så här svårt att få tät mellan två R15 kopplingar eller har jag helt bara köpt fel sorters ventil till mina 70-tals ventilfäste?
Med tanke på hur jäkla svårt det var att få den tät har jag svårt att lita på att det inte kommer att läcka i framtiden.

• En hand håller en kulventil ovanför två monterade kulventiler på en plywoodvägg, del av ett badrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Det är troligtvis inget fel på gängorna utan det är nog tekniken som är problemet.
20cm är inget bra mått alls men 20cm "full tråd" är på tok för mycket.

Sen tycker jag att om du nu ska spara pengar på att göra det själv varför inte spendera några av dom sparade kronorna på riktiga vvs-produkter? Ja det är inte lika smidigt som att åka till feltema en det ÄR kvalitetsskillnad på mycket.

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Det är troligtvis inget fel på gängorna utan det är nog tekniken som är problemet.
20cm är inget bra mått alls men 20cm "full tråd" är på tok för mycket.

Sen tycker jag att om du nu ska spara flera tusen på att göra det själv varför inte spendera någta kronor till på riktiga vvs-produkter? Ja det är inte lika smidigt som att åka till feltema en det ÄR kvalitetsskillnad på mycket.
Vad menar du med "20 cm är inget bra mått alls"?
Anledningen till att jag köpte Biltema ventiler är att det var akut (fick stänga av vattnet hemma pga läckan) och Biltema är den enda butik i stan med VVS grejer.
Baserad på din erfarenhet, har man gjort tät med lin och pasta och det har inte börjat droppa efter några timmar kommer den förbli tät?

Rickard.
Lin är inte av jämn tjocklek då det är en massa individuella trådar.

Lin är extremt pålitligt om man fått tillräckligt mängd att stanna kvar i gängorna, har allt eller det mesta knuffats eller snurrats av vid montaget så kan ingen säga hur pålitligt det är eller om det håller i längden.

Rickard. Rickard. skrev:
Lin är inte av jämn tjocklek då det är en massa individuella trådar.

Lin är extremt pålitligt om man fått tillräckligt mängd att stanna kvar i gängorna, har allt eller det mesta knuffats eller snurrats av vid montaget så kan ingen säga hur pålitligt det är eller om det håller i längden.
Ja, jag vet att det är en massa trådar, har hållit på med skiten hela dagen! Jag provade först med ptfe-tejp eftersom det har alltid funkat förut men efter 4-5 misslyckade försök plockade jag fram linet och gängpastan. Drog ut linet som alla skriver att man ska, rispade gängorna, pasta, linet, pasta och ändå knuffades det mesta av gängen och det läckte. Rensade bort skiten, rispade gängen lite mer aggressivt, gjorde om allt om och om och om till det blev tät till slut. Har aldrig varit med om något så frustrerande!

Eftersom de befintliga ventilfästen har en invändig kon och de gamla minikulventilerna har en platt gummipackning så började jag tänka att måste ha köpt fel sorters ventil och att kanske inte alla R15 honar och hanar går att få tätt med lin eller tejp. Kan inte släppa tanken att det kanske börja läcka igen och att jag borde försöka få tag i en R15 ventil med packning istället.

Magnus E K
Mysko, sen jag skaffade lin och pasta är det typ det enda som aldrig misslyckats (medan jag ofta misslyckas med alla andra typer av kopplingar). Även om det är lite kladdigt att hålla på med och luktar stall om linrullen hoppar jag ändå jämfota av glädjefnatt varje gång jag får chansen att använda det. Kanske du lindade åt fel håll?

Nej, jag lindar alltid på rätt håll :D

Fixade sex kopplingar totalt med lin och pasta så de blev täta men av ren nyfikenhet torkade jag av de efter några dagar och döm om min förvåning att det syntes en pytteliten fuktig fläck på pappret! Läckan på en av kopplingarna måste varit mindre än en droppe på 24h, den dunstrade bort innan den hann droppa!
Så jag körde till Biltema och köpte deras silikon gängtejp (alltså inte ptfe), tog loss alla kopplingar, rensade bort linresterna, lindade gängen med mindre än två varv tejp och zimzalabim: alla blev 100% täta på första försök! Tog en bråkdel av tiden jämfört med lin eller ptfe (25 varv!) och ingen kladd. Silikon tejp is the way!

• Wow
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K
Tur man bor tillräckligt långt ifrån Biltema för att inte få såna idéer. (Det ska ju inte bara bli tätt för stunden utan hålla på sikt också.)

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Tur man bor tillräckligt långt ifrån Biltema för att inte få såna idéer. (Det ska ju inte bara bli tätt för stunden utan hålla på sikt också.)
Vad menar du? Lin och gängpastan läckte efter några dagar ju!
Har testat alla kopplingar som jag tätade med silikon gängtejp, slagit på och av kranen snabbt flera gånger för att skapa tryckstöt och alla är fortfarande snustorra tre dagar senare. Silikon gängtejp is the shit!

Rickard.
Vad är ens silikon gängtejp? Har du en länk?

J Jack2001 skrev:
Vad menar du? Lin och gängpastan läckte efter några dagar ju!
Har testat alla kopplingar som jag tätade med silikon gängtejp, slagit på och av kranen snabbt flera gånger för att skapa tryckstöt och alla är fortfarande snustorra tre dagar senare. Silikon gängtejp is the shit!
Det är bara din oförmåga det kommer an på. Att nämna 25 varv gängtape är en tydlig indikation. Det verkar även vara fel val av anslutning med dina vinklar ut från väggen och Biltema ventilerna.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag tror inte biltema-prylarna är rätt delar till att börja med.

Du ska lägga linet på torr gänga. Ingen pasta först.
Rispa gängorna ordentligt. Klämma med ploygrip eller rörtång funkar bra. Lägg linet 90 grader över gängans riktning, då låser du linet, och linda sedan i motsatt riktning som du skruvar på gängan. Linet ska täcka gängan men inte så mycket mer. Sen lägger du på pasta tills linet är mättat.

Det blir tätt även med biltema-prylar om det är vanliga rörgängor.

Rickard.
K Kane skrev:
Ser ju lite för tjock ut.
[länk]
Se där, aja den funkar säkert.

Rickard. Rickard. skrev:
Vad är ens silikon gängtejp? Har du en länk?
https://www.biltema.se/bygg/tejp/gangtejp/gangtejp-14-mm-x-5-m-2000036065

"Framtagen för att möta höga krav vid extrema och aggressiva miljöer. Ersätter lin och rörkitt och kan justeras och backas under montaget utan att gängorna går igenom. Återanvändningsbar. Användningsområden: vatten, avlopp, gas och värme. WRAS och DVGW-certifikat, UNI EN-751/2."

Två varv på varje koppling, ingen kladd och helt tät blev det. Sväller på samma sätt som lin. Grym produkt imho.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.