Vart och till vad går de olika trådarna?
Vad är det som inte fungerar?
Får vi reda på det så kan vi kanske hjälpa dig.
Annars kan jag bara ge dig följande svar
Gulgrön kanske är jord.
Röd kan också vara jord eller så är det något annat
Svart kan vara fas eller nolla
Vit kan vara fas eller nolla
Blå kanske är nolla
Gulgrön kanske är jord.
Blå kanske är nolla
Jag vill ha hjälp med att nån kan säga till mig vilken färg med vilken ska jag koppla ihop. Jag behöver färger att nån förklara inte jord fas eller nolla jag har ingen aning vad detta betyder.U Uffe A skrev:Vart och till vad går de olika trådarna?
Gulgrön kanske är jord.
Blå kanske är nolla
Rören 1 vänster är blå grön svart
2 svart vit röd
3 vit grön blå
4 svart röd vit
Hur ska jag koppla dom vilken med vilken.
Moderator
· Stockholm
· 57 751 inlägg
Färger betyder i princip ingenting. Det går inte att säga hur det skall kopplas bara utifrån vilken färg det är på trådarna.L LeaDK skrev:Jag vill ha hjälp med att nån kan säga till mig vilken färg med vilken ska jag koppla ihop. Jag behöver färger att nån förklara inte jord fas eller nolla jag har ingen aning vad detta betyder.
Rören 1 vänster är blå grön svart
2 svart vit röd
3 vit grön blå
4 svart röd vit
Hur ska jag koppla dom vilken med vilken.
Berätta om vad trådarna går till, har det fungerat förut, vad har du i så fall ändrat osv.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 808 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 808 inlägg
Ska du koppla själv, byt iaf till något annat än Torix toppklämmor så att det inte blir glappkontakt som kan orsaka överhettning i framtiden. Det krävs erfarenhet att använda den typen att toppklämma och på första bilden ser det inte särskilt bra ut. Wago 221 t ex är mycket enklare om man är amatör.
Utifrån din första bild och vad du skrev har jag försökt sätta ihop en skiss på hur det är kopplat.
På bilden du visade i början syntes bara 3 kopplingsklämmor. Jag antar att en kopplingsklämma var skymd. Så jag har utifrån den information du givit försökt rita ihop något. Men det verkar verkligen inte stämma. Går verkligen den svarta och blåa från rör nummer 1 till samma klämma?.
Du verkar ransonera mängden information du ger ifrån dig. Du beskriver inte vart dessa 4 rör går. Du beskriver dåligt vad det är som inte fungerar. Därmed är det svårt att ge dig bra råd.
I vart fall tycker jag att det verkar som du har noll koll på det elektriska. Och att du därmed leker med döden när du försöker koppla ihop detta. Ja inte att koppla alltså. Du leker med döden när du slår på säkringen.
Det enda vettiga i detta läge är att ringa till en person som är kunnig inom detta med det elektriska.
Annars kan du få någons död på ditt samvete. Din sambo, din vän, dina barn, dina föräldrar, dina grannar. Och kanske sätter eld på huset.
På bilden du visade i början syntes bara 3 kopplingsklämmor. Jag antar att en kopplingsklämma var skymd. Så jag har utifrån den information du givit försökt rita ihop något. Men det verkar verkligen inte stämma. Går verkligen den svarta och blåa från rör nummer 1 till samma klämma?.
Du verkar ransonera mängden information du ger ifrån dig. Du beskriver inte vart dessa 4 rör går. Du beskriver dåligt vad det är som inte fungerar. Därmed är det svårt att ge dig bra råd.
I vart fall tycker jag att det verkar som du har noll koll på det elektriska. Och att du därmed leker med döden när du försöker koppla ihop detta. Ja inte att koppla alltså. Du leker med döden när du slår på säkringen.
Det enda vettiga i detta läge är att ringa till en person som är kunnig inom detta med det elektriska.
Annars kan du få någons död på ditt samvete. Din sambo, din vän, dina barn, dina föräldrar, dina grannar. Och kanske sätter eld på huset.
Det här kan ju inte vara på riktigt? Jag tycker rent generellt att man inte alltid ska skrika att TS ska ta in en elektriker för vissa enklare saker kan de flesta lösa själva men i det här fallet när TS inte ens, efter 3 sidors uppmaning kan förmå sig att förklara vad det går till så har jag svårt att tro att han/hon är kapabel att koppla ihop detta korrekt. Ring en elektriker!