Har en pumpautomat som använts av tidigare ägare till att få vatten från sjön till bevattning. Men när jag fått upp tryck och pumpen slog ifrån så slutade såklart pem slangen att hållas med sug, istället blev det baktryck och pem slangen flög ut ur kopplingen.

Jag tror att jag har rätt delar, för det är vad som följde med, men samtidigt greppar inte kopplingen själva slangen, utan den ligger lös med lite friktion.

När jag kollat på videor och läst på verkar det som att alla bara kör i slangen i kopplingen och vrider åt, så sitter allt, men inte för mig.

Kan någon förklara hur jag får fast slangen och vad jag bör använda för material istället?
Tar gärna råd på alternativ snabbkoppling som kan vara lämplig, pumpen töms och tas nämligen in på vinterhalvåret, plastgängorna på pumpen känns redan slitna.

• En vattenpump ansluten till en brunn med rör och elanslutning, vått utomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Blå cistern med pump och rör, fuktig yta, monterad utomhus vid trästaket.
    Skapa konto
Den där svarta tryckskruven du drar fast slangen med sitter förmodligen i fel koppling. Den ska sitta i en så kallad prkkoppling som är anpassad för den tryckskruven

• En mässingskoppling med svart plastdel, troligen för VVS-installation, visas på en webbsida med prisinformation.
    Skapa konto
  • Gilla
HeyJon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.