Hej. Hittade ingen tråd som tog upp min fråga så här kommer mina funderingar.

Vi ska snart flytta in i vårt nya hus där det är bergvärme installerat (Thermia Classic borrat och installerat 2002). Vi har pratat lite med ägarna om hur de tycker den fungerar och de är väldigt nöjda. Det enda de har haft anmärkning på att den inte klarar att fylla hela bubbelbadet med varmvatten utan de får slå i ett par grytor kokande vatten först och sedan vänta en liten stund och sedan dra på kranarna. Nu ska man tillägga att badkaret är STORT, plats för två fullvuxna med separata sittplatser och skapligt djupt. Det är inga problem att duscha 5-6 duschar i rad i övrigt.
Nu till frågan när ni vet bakgrunden. Kan man koppla på en extern varmvattenberedare till thermian som får sköta uppvärmningen och så av den? Är inte så haj på detta med bergvärme då vi haft direkt-el på gamla huset. Vad kostar en sådan installation med vvb och allt?

//Mvh Henrik

Hej!

Ja, det går att koppla på ytterligatre en vvb efter den bergvärmeladdade vvbn.
Skall själv installera bergvärme om ett par veckor och kommer behålla min befintliga vvb också. Uppvärmningen av vattnet sker i vvbn till bergvärmepumpen. Den andra håller bara vattnet varmt så att säga och kostar därmed inte så mycket i drift. Som en ackumulatortank ungefär.
Kostnadsmässigt? Blir ungefär som att installera en ny vvb i ett hus utan bergvärme! Finns ju vvb i en massa olika prisklasser så det är svårt att säga. Klokt är i alla fall att välja en väl isolerad vvb, så blir det riktigt billigt i drigt sedan...

PJay-Home skrev:
Hej!
Skall själv installera bergvärme om ett par veckor och kommer behålla min befintliga vvb också.
Jag slog till på extern beredare till pumpen direkt och tycker nog att det verkar lite dumsnålt att spara en gammal beredare när man byter system.

Njaa, nu är inte beredaren gammal utan ett par år. Sedan har jag låg takhöjd nere i källaren vilket gör att jag inte har plats för en 300 l beredare. En Thermia optimum duo med separat 180 l vvb fick det bli! Tror inte driften på den befintliga beredaren kommer bli särskillt dyr då den kommer matas med redan uppvärmt vatten. Hade nog varit mer oekonomiskt att "kassera" en beredare som bara är ett par år.
Men annars håller jag med dig! :)

Tack för synpunkterna, men kan någon säga ett pris på vad det skulle kunna kosta? Alltså en extra vvb. Kanske kan leja någon att koppla in den på bergvärmeagget.

C
Det enklaste vore väl kanske att leta reda på varmvattenröret till badkaret och helt enkelt koppla på den där. Kanske tillochmed ligger utanpåliggande rör i badrummet och finns nån hörna där man kan hänga en mindre tank (det behövs inte så mycket för att förlänga duschtider/varmvattenkapaciteten avsevärt, kanske 100-200 liter om det "nästan räcker" innan). Beredare, beroende på fabrikat allt mellan 3000 och 20000. Jobb: gratis om man är lite händig själv, annars en 3-5000 kanske. (Ingen aning ärligt talat).

Dessutom finns det ju rotavdrag numera.

Kapa utgående varmvattenrör från VP och koppla 2 rör till VVB, vad kan det kosta, ska man sätta upp beredaren också, går det att komma åt eller får man plocka ned andra rör för att få till det.

På forumet kommer du inte att kunna få en offert.
Ta dit 2 rörmokare och hör vad de vill ha, ta den som ger störst förtroende (inte billigaste)

Protte

C
Kan tillägga att jag gjorde det hemma hos oss, vi satte in en luft-vattenvärmepump, och det visade sig att det var en slinga anpassad för vedeldning i tanken, så med 40-50 grader klarade den inte av att ge mer än kanske 30-35 grader vid duschning, vilket inte alls funkade för mig.
Vi köpte en 60-liters lågprisberedare på hornbach och lite rör och kopplingar på rinkabyrör. Hittade ingen som kunde hyra ut en bockare då bara, så jag bockade stora böjar över knäna, fult som fan vart det. Hur som helst, det sitter i källaren, ingen bryr sig.
Totalkostnad 2500 på sin höjd, arbetstid kanske 5 timmar för mig som amatör. Resultat: Kan nu duscha i 25-30 minuter alternativt fylla badkaret (omöjligt innan) med 38-gradigt vatten om jag vill.

Som sagt, det behöver inte vara så krångligt.

Hej,
Hade samma problem som dig innan här.
Jag löste det genom att koppla in en extra ackumulatortank till våran bergvärmepump, så jag har nu 2 st kopplade i serie 200 + 150 liter varmvatten, det räcker gott till vårat "familjebadkar". fick bra tips på ett "grannforum" http://www.varmepumpsforum.com/

Man vill ju helst lösa det så värmepumpen värmer vattnet istället för en vanlig extra beredare.

Mvh

tomson skrev:
Hej,
Man vill ju helst lösa det så värmepumpen värmer vattnet istället för en vanlig extra beredare.
VP:n ska ju helst värma vattnet och hålla det varmt. Förstår inte att det fortfarande säljs så mycket VP:n med intern beredare på 180l.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.