Ny värmepanna har satts in i trettio år gammalt hus. Efter bytet rensades alla radiatorer från grumset som samlats. Det skedde med en särskild maskin. Alla termostater byttes. Men efteråt märkte jag att en av två radiatorer i mitt sovrum knappt blir het trots helt öppen ny termostat. Med Flir One IR kamera kunde ses att flödet var dåligt till kopplingsanordningen där vattnet kan shuntas förbi radiatorn. Den kopplingsanordningen togs loss och visade sig ha dålig passage. En ny kopplingsanordning sattes dit. Flödet är fortfarande dåligt men lite finns, mycket sämre än den friska radiatorn intill. Bekräftat med IR, Flir One. Radiatorn är luftad. Vintertid behövs båda. Kopplingsattiraljen för anslutning bör medge att radiatorn kopplas ur. Är det inte flödeshinder i radiatorn så
är möjligen en ledning i golv klämd (ingjutna plastledningar i skyddsrör)

Radiator med ny termostat och kopplingsanordning i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
.

Funderar på att be en rörmokare komma och koppla ur och lyfta bort den radiator som inte värmer så att den kan spolas ur. Kan det vara meningsfullt?

Är något rör klämt i golvet får ni dålig cirkulation i alla radiatorer som hör till den ettrörs-slingan. Har du kontrollerat att själva termostatventilen är ok på den radiator som inte blir varm?

Det är inndividuella ledningar till och från för alla radiatorer i huset. Samtliga andra funkar. Det var samma fel innan alla termostater byttes så felet sitter inte i termostaten.

Stiftventilen (namn?) innanför termostaten är bytt. Den fjädrar helt normalt.
När jag luftar kommer vatten direkt. Jag noterar att den här radiatorn är den första av fjorton stycken på den fördelargrejen vid värmepannan om det nu kan ha något med saken att göra. Den är längst till vänster i raden.

Termisk bild av en varm radiator som visar temperaturfördelning på 93,7 grader Celsius.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är injusteringsskruven på koppel fördelaren öppen hela vägen? Är den exakt samma som de andra?

Ja skruven löper lätt och sitter lika. Min tanke var att man shuntar förbi radiatorn om man drar skruven i botten men så verkar inte vara fallet.

anm: min Flir larvar sig ibland och kan inre bestämma sig för Celcius eller Fahrenheit. Därför kan en del temperaturer se konstigt höga ut.

• Gilla
Smarteus
  • Laddar…
Blir radiatorn inte varm överhuvudtaget...är retur och tillopp förväxlad så det går bakvägen...

Blir det värmare om du stänger av dem andra radiator?
Det är inte ett rörs koppel på 2 rörs system. Om du inte reda ut det så hade jag tappat trycket till 0 och lossnat de två rör som går till radiatorn. Du kan snabbt sätta propp på fördelaren så slippa du tömma systemet. Ta en spann eller 2 till det som kommer från radiatorn. Prova sedan med att blåsa in luft eller spola. Eller sätt in en dragfjäder till el och ser om den kommer upp vid radiatorn.

Det är inte felvänt ser jag med IR kameran. Radiatorn blir lite varm högst upp. Nu har jag plockat bort termostaten så att det fjädrande stiftet är helt ute.

Det finns fjorton radiatorer i övervåningen och de är har individuella förbindelser till fördelarna i pannrummet. Det finns inga parallell eller seriekopplingar. Men om jag stänger alla termostater på övervåningen och drar upp värmen manuellt till 23,5 så värmes hela överdelen av den undersökta radiatorn enligt värmekameran. Det finns alltså ett partiellt flödeshinder i den kretsen. Den här kretsen är den som är längst bort tillsammans med den andra i samma rum- och den värmer ju bra så avståndet bör inte spela roll.

Det lutar åt att man bör försöka rensa den här radiatorn efter att ha kopplat bort den . Det är möjligt att man ockdå skulle kunna spola ur till och frånledningarna också men det känns lite vanskligt att lossa trettio år gamla kopplingar.

Det knepiga är att den här radiatorn behövs på vintern. Den friska räcker inte till.

Vad mätar du med ir kameran? Det att det blir varmt högst upp på radiatorn men den blir fort kall när man känner på den längre ner är lite varningstecken för mig att den går baklänges... värmen alltså. Att tillopp är på returen på elementet å tvärt om...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.