Hej! I vårt hus fanns från början ett täcklock I taket just precis där vi ville ha en armatur. Under täcklocket fanns 6 sladdar, 2 fas, 2 nollor och 2 jord. dessa var kopplade samman med varandra med anslutningsklämma.
Då jag själv inte är superkunnig men däremot envis att jag ska klara saker själv (vissa saker iaf, även jag har gränser) så tänkte jag att "här måste jag ju kunna ordna ett uttag för armatur utan problem". Jag tog då bort anslutningsklämmorna, kopplade in ett takuttag i 3 av dessa sladdar och fick uttaget att fungera utmärkt. Resterande 3 sladdar som "blev över satte jag toppklämma på. Nu lyser lampan perfekt och går att slå av och på, på strömbrytaren på väggen bredvid....problemet är....Nu fungerar inte ett utav vägguttagen istället....förmodligen det vägguttag som sladdarna var kopplade till innan Men jag förstår inte eftersom strömbrytaren verkar vara till för att ha en armatur i taket...
Kan jag både ha ett uttag i taket för armatur OCH koppla vidare sladdarna till vägguttaget på samma gång?
Förstår ni hur jag menar?

• Wow
RoAd
  • Laddar…
Kan ju vara så att eluttaget är ditmonterat i efterhand. Eller så är dosan som du pratar om inte tänkt för en taklampa. Lite bilder skulle underlätta.

• Gilla
Karmarjoh
  • Laddar…
Styrde strömbrytaren uttaget som nu är strömlöst innan du kopplade om? Använde du uttaget till någon innan, typ fönsterlampor eller nåt? Om du vill uttaget ska styras av strömbrytaren som det antagligen var tidigare så kan du koppla vidare som tidigare. Har du kollat bakom uttaget om det finns någon fas där om man kompletterat att styra uttaget via strömbrytaren tidigare?

Finns det bara de här trådarna i takdosan?

Oftast är det såhär:

Du får en matrning till takdosan med fas (obruten) nolla och jord. Från takdosan kopplar man ned en fastråd till strömbrytaren på väggen, det kommer tillbaka en tändtråd, alltså "bruten fas", från brytaren. Den kopplas till lampan, till lampan dras även nolla och jord. Från takdosan drar man dessutom ned fas, nolla och jord till de vägguttag som finns i rummet. Och så har man ev. en vidarekoppling av fas nolla och jord till takdosan i nästa rum osv.

Därför skulle jag förväntat mig att det skulle finnas både fas (obruten) och tändtråd i dosan, Där då fasen grenas iväg dels till brytaren, dels till uttaget du nu har problem med.

Redigerat:
TS säger tre ledare (2x3). Vilken funktion de har vet vi inte med säkerhet...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Assassen skrev:
Styrde strömbrytaren uttaget som nu är strömlöst innan du kopplade om? Använde du uttaget till någon innan, typ fönsterlampor eller nåt? Om du vill uttaget ska styras av strömbrytaren som det antagligen var tidigare så kan du koppla vidare som tidigare. Har du kollat bakom uttaget om det finns någon fas där om man kompletterat att styra uttaget via strömbrytaren tidigare?
Nej det är det som var så konstigt! Eftersom strömbrytaren fungerar klockrent till takarnaturen nu så hade jag förväntat mig att strömbrytaren skulle styrt vägguttaget tidigare men det gjorde det inte...

K Karmarjoh skrev:
Nej det är det som var så konstigt! Eftersom strömbrytaren fungerar klockrent till takarnaturen nu så hade jag förväntat mig att strömbrytaren skulle styrt vägguttaget tidigare men det gjorde det inte...
Är du säker på att brytaren inte påverkade vägguttaget? Eftersom det inte fanns taklampa så "kanske" väggbrytaren alltid var i samma läge och kopplade ut fas till vägguttaget. Minnet kan luras ibland;)
Och utgår från att både nolla och jord finns i två av trådarna och inget annat.

Det är därför jag misstänker att du har en tråd till i dosan. Nu har du kopplat bort nollan som går till uttaget, men det får uppenbarligen fas på något annat sätt, eftersom det inte påverkades av brytaren.

H hempularen skrev:
Det är därför jag misstänker att du har en tråd till i dosan. Nu har du kopplat bort nollan som går till uttaget, men det får uppenbarligen fas på något annat sätt, eftersom det inte påverkades av brytaren.
Eller så finns det en fas på jordtråden i lampan men ännu inte upptäckts om lampan inte behöver jord, utgår nu från att ts beskrivning stämmer. Och att två av trådarna verkligen var gul/grön tråd.

Ja, det går ju att mäta lite för att bli klokare. Och en del saker kan vi kanske gissa oss närmare utifrån bilder. Men det är inte mycket information att gå på tyvärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.