Såhär var gamla spisen kopplad
, och instruktionen för den ser ut såhär:
Den var alltså inte kopplad enligt någon utav alternativen på instruktionen (bryggan var inte installerad)
På nya spisen ser det ut såhär:
Jag antar att 400V är uteslutet? Var inte gamla spisen rätt kopplad, eller räknas brun på 1 + svart på 2 som en brygga?
Jag har 5-poligt uttag/stickpropp. Uttaget går på 2 faser.
Någon som kan detta får gärna berätta rätt svar. Vill inte anlita elektriker för att skruva i fyra skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
, och instruktionen för den ser ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Den var alltså inte kopplad enligt någon utav alternativen på instruktionen (bryggan var inte installerad)
På nya spisen ser det ut såhär:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag antar att 400V är uteslutet? Var inte gamla spisen rätt kopplad, eller räknas brun på 1 + svart på 2 som en brygga?
Jag har 5-poligt uttag/stickpropp. Uttaget går på 2 faser.
Någon som kan detta får gärna berätta rätt svar. Vill inte anlita elektriker för att skruva i fyra skruvar.
Den gamla är kopplad enligt alternativ 400V 2L-1N~. Det har ingen betydelse vilken fas som är vilken. (Brun och svart växlade mot bilden). Så om du på nya hällen följer alternativet 400V 2N~ borde det bli rätt.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 731 inlägg
Ja, och det är faktiskt lite värre än så. Om du kopplat bygeln på den gamla enligt det högra alternativet så hade du skjutit säkringen med en gång. Vilket iofs kanske hade räddat hällen. (Jag förutsätter att du har tre-fas-matning, även om det inte med nödvändighet är sant.)trumanders skrev:
Den bygeln av fasen är till för när man har enfasmatning.
Din nya häll behöver dock bygling av nollan, och eftersom vi bara har en nolla i Sverige och två plintar behöver den i hällen så måste man alltså bygla. Man bygger hällar på det viset eftersom man i Holland matar med en nolla per fasledare och så får alla vi andra anpassa oss och bygla för att det skall fungera här.
Jag vet däremot faktiskt inte varför man kopplar in spisar på det här viset i Holland. Någon som vet?
Vad ärtrumanders skrev:
Yes! Nu ska jag sätta i proppen i väggen!A Avemo skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Koppla in ny induktionshäll i annat utförande
El -
Koppla in Siemens EH775501E/08 induktionshäll som saknar diagram
El -
Kolla om induktionshäll är rätt kopplad
El -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Hur kopplas IKEA induktionshäll
El