Hej! Jag har köpt ny induktionshäll då den gamla givit upp. Båda för 230V.
Jag har läst på i "spisbibeln" här på forumet men behöver ändå fråga.

Den gamla hade en vanlig jordad stickpropp och det fanns tre ledare: blå, brun och jord. Den nya däremot har fyra ledare: blå, brun, svart och jord.

Den har två märkskyltar enligt bifogade bild. Jag antar nu att jag kan gå efter den som gäller för 230V och jag tolkar den som att det i det fallet bara behövs tre ledare. Fas (blå eller svart?) nolla (brun?) och jorden? Stämmer det, och i så fall, kan jag bara skippa den svarta? Eller betyder den feta klammern mellan 1 och 2 att dessa på något vis behöver kopplas ihop inne i hällen?

• Märkskyltar för induktionshäll med anslutningsscheman för 400V 2L+N och 230V, med angivna kabelfärger och klammer mellan faserna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Enligt de normer som finns ska spishällen anslutas på ett sätt så en skiftning mellan fas och noll inte ska kunna ske , ( fast montage eller med speciell stickpropp )
I ditt fall är det ett vanligt uttag säger du och då kan man sätta stickproppen hur som helst

I den nya hällen , brun och svart är fasledare i 2 fas matning , du har bara 1 fas , så det är svårt att koppla in 2 ledare i stickproppen , skippa den svarta och koppla in enligt 220-240 allternativet , brun 1-2 , blå N , GG PE

Tack för snabbt svar! Så har jag gjort, men det funkar inte, hällen är som död. Kanske det är något annat som är fel :-(

L
Proppen gått , något annat som inte funkar , är det hus eller LGH , huvudplugg kanske

Är 1-2 byglad ?

Har du läst instruktionerna? Vet inte om det är vissa hällar eller om det är ugnar som måste "resetas" efter ett strömavbrott.

R RoBo skrev:
Är 1-2 byglad ?
Ja det var precis det jag undrade också. Vad betyder det exakt? Måste jag öppna hällen och koppla ihop dessa två och gör jag det med en bit ledare då?

L Liteavvarje skrev:
Proppen gått , något annat som inte funkar , är det hus eller LGH , huvudplugg kanske
det är en lägenhet och strömmen funkar i övrigt, har satt tillbaka den gamla hällen nu och den funkar (bara ena plattan som är trasig)

Har du inte fått med en fast bygel så använd som du skriver en bit ledare och bygla mellan anslutningsplintarna.

Polacoloco Polacoloco skrev:
Har du inte fått med en fast bygel så använd som du skriver en bit ledare och bygla mellan anslutningsplintarna.
Tack, det ska jag göra då.

L
Se det här

• Elektrisk kopplingsschema med markeringar och text som betecknar var olika ledningar ska anslutas.
    Skapa konto
Tusen tack. En bit ledare mellan 1 och 2 här skulle alltså lösa problemet!

• Öppen elkontakt med tre skruvanslutningar och trådar mellan terminal 1 och 2.
    Skapa konto
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Var har du gjort av ändarna i stickproppen , svart eller brun , har du klipp en av dom , ta då bort den i hällen

L Liteavvarje skrev:
Var har du gjort av ändarna i stickproppen , svart eller brun , har du klipp en av dom , ta då bort den i hällen
OK det ska jag göra!

"Sakta i backarna nu"
Hur stor effekt har hällen ?? t.ex. en märkning typ 7400W eller 7,4 kW

Var kabeln inkopplad vid leverans av hällen som på bilden ovan?
Så är det rätt kopplat i hällen, men något underdimensionerad om ledningarna bara är 1,5 mm²
Nedan saxat från Spis-Bibeln
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn

Induktionshällar brukar bestå av två halvor med dubbla anslutningsledningar. Den anslutningskabel som följer med har alltså dubbla fasledare och dubbla N-ledare som är sammanbundna som bilden visar.

Den blå och den grå är båda N-ledare som skall vara förbundna och anslutas till matande nolla. (Ja just det, en grå N-ledare...)

Den svarta och bruna är fasledare som man får klippa isär om man vill köra hällen på två olika faser.

Man parallellkopplar två kablar vid 1-Fas inkoppling för att erhålla 3 mm² totalt, då klarar man strömmen som kan uppgå till 32A ( det klar inte en vanlig stickpropp)

Det är helt olämpligt att inkoppla en modern häll med bara stickpropp !!
Men det säljs små induktions plattor som man kan sätta i vanlig stickpropp.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.