Hej! Jag har köpt ny induktionshäll då den gamla givit upp. Båda för 230V.
Jag har läst på i "spisbibeln" här på forumet men behöver ändå fråga.
Den gamla hade en vanlig jordad stickpropp och det fanns tre ledare: blå, brun och jord. Den nya däremot har fyra ledare: blå, brun, svart och jord.
Den har två märkskyltar enligt bifogade bild. Jag antar nu att jag kan gå efter den som gäller för 230V och jag tolkar den som att det i det fallet bara behövs tre ledare. Fas (blå eller svart?) nolla (brun?) och jorden? Stämmer det, och i så fall, kan jag bara skippa den svarta? Eller betyder den feta klammern mellan 1 och 2 att dessa på något vis behöver kopplas ihop inne i hällen?
Jag har läst på i "spisbibeln" här på forumet men behöver ändå fråga.
Den gamla hade en vanlig jordad stickpropp och det fanns tre ledare: blå, brun och jord. Den nya däremot har fyra ledare: blå, brun, svart och jord.
Den har två märkskyltar enligt bifogade bild. Jag antar nu att jag kan gå efter den som gäller för 230V och jag tolkar den som att det i det fallet bara behövs tre ledare. Fas (blå eller svart?) nolla (brun?) och jorden? Stämmer det, och i så fall, kan jag bara skippa den svarta? Eller betyder den feta klammern mellan 1 och 2 att dessa på något vis behöver kopplas ihop inne i hällen?
Enligt de normer som finns ska spishällen anslutas på ett sätt så en skiftning mellan fas och noll inte ska kunna ske , ( fast montage eller med speciell stickpropp )
I ditt fall är det ett vanligt uttag säger du och då kan man sätta stickproppen hur som helst
I den nya hällen , brun och svart är fasledare i 2 fas matning , du har bara 1 fas , så det är svårt att koppla in 2 ledare i stickproppen , skippa den svarta och koppla in enligt 220-240 allternativet , brun 1-2 , blå N , GG PE
I ditt fall är det ett vanligt uttag säger du och då kan man sätta stickproppen hur som helst
I den nya hällen , brun och svart är fasledare i 2 fas matning , du har bara 1 fas , så det är svårt att koppla in 2 ledare i stickproppen , skippa den svarta och koppla in enligt 220-240 allternativet , brun 1-2 , blå N , GG PE
Tack för snabbt svar! Så har jag gjort, men det funkar inte, hällen är som död. Kanske det är något annat som är fel 
Har du läst instruktionerna? Vet inte om det är vissa hällar eller om det är ugnar som måste "resetas" efter ett strömavbrott.
Har du inte fått med en fast bygel så använd som du skriver en bit ledare och bygla mellan anslutningsplintarna.
"Sakta i backarna nu"
Hur stor effekt har hällen ?? t.ex. en märkning typ 7400W eller 7,4 kW
Var kabeln inkopplad vid leverans av hällen som på bilden ovan?
Så är det rätt kopplat i hällen, men något underdimensionerad om ledningarna bara är 1,5 mm²
Nedan saxat från Spis-Bibeln
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Induktionshällar brukar bestå av två halvor med dubbla anslutningsledningar. Den anslutningskabel som följer med har alltså dubbla fasledare och dubbla N-ledare som är sammanbundna som bilden visar.

Den blå och den grå är båda N-ledare som skall vara förbundna och anslutas till matande nolla. (Ja just det, en grå N-ledare...)
Den svarta och bruna är fasledare som man får klippa isär om man vill köra hällen på två olika faser.
Man parallellkopplar två kablar vid 1-Fas inkoppling för att erhålla 3 mm² totalt, då klarar man strömmen som kan uppgå till 32A ( det klar inte en vanlig stickpropp)
Det är helt olämpligt att inkoppla en modern häll med bara stickpropp !!
Men det säljs små induktions plattor som man kan sätta i vanlig stickpropp.
Hur stor effekt har hällen ?? t.ex. en märkning typ 7400W eller 7,4 kW
Var kabeln inkopplad vid leverans av hällen som på bilden ovan?
Så är det rätt kopplat i hällen, men något underdimensionerad om ledningarna bara är 1,5 mm²
Nedan saxat från Spis-Bibeln
https://www.byggahus.se/el/koppla-in-spis-hall-eller-ugn
Induktionshällar brukar bestå av två halvor med dubbla anslutningsledningar. Den anslutningskabel som följer med har alltså dubbla fasledare och dubbla N-ledare som är sammanbundna som bilden visar.

Den blå och den grå är båda N-ledare som skall vara förbundna och anslutas till matande nolla. (Ja just det, en grå N-ledare...)
Den svarta och bruna är fasledare som man får klippa isär om man vill köra hällen på två olika faser.
Man parallellkopplar två kablar vid 1-Fas inkoppling för att erhålla 3 mm² totalt, då klarar man strömmen som kan uppgå till 32A ( det klar inte en vanlig stickpropp)
Det är helt olämpligt att inkoppla en modern häll med bara stickpropp !!
Men det säljs små induktions plattor som man kan sätta i vanlig stickpropp.


