Hej,
Fick köket renoverat men det har glömt att koppla in spisen och jag orkar inte vänta till måndag att få det åtgärdat så tänkte testa själv. Hur gör jag?
Fick köket renoverat men det har glömt att koppla in spisen och jag orkar inte vänta till måndag att få det åtgärdat så tänkte testa själv. Hur gör jag?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 845 inlägg
"Testa" får du inte göra. Endast om du är helt säker på att du gör rätt och klarar av jobbet så får du enligt elsäkerhetslagen, dock är det fortfarande behörighetskrävande. Med detta sagt är det dags med lite kontrollfrågor. Jag ser tre ihoptejpade ledare på bild. Var i ... är detta?? Eftersom det är tre ledare antar att det handlar om en gammal lägenhet med enbart en fas in, korrekt? Då bör det finnas en anslutningsdosa på väggen bakom spisen. Hur ser den ut? Det kanske är inte värre här än att du behöver köpa en stump anslutningskabel. Vilken sort är dock ännu för tidigt att säga.
Testa var dåligt formulerat haha.. Det är helt tomt bakom spisen, endast dessa tre ihoptejpade kablar och det är enbart en fas.Bo.Siltberg skrev:
"Testa" får du inte göra. Endast om du är helt säker på att du gör rätt och klarar av jobbet så får du enligt elsäkerhetslagen, dock är det fortfarande behörighetskrävande. Med detta sagt är det dags med lite kontrollfrågor. Jag ser tre ihoptejpade ledare på bild. Var i ... är detta?? Eftersom det är tre ledare antar att det handlar om en gammal lägenhet med enbart en fas in, korrekt? Då bör det finnas en anslutningsdosa på väggen bakom spisen. Hur ser den ut? Det kanske är inte värre här än att du behöver köpa en stump anslutningskabel. Vilken sort är dock ännu för tidigt att säga.
Ville se om det var så enkelt att jag bara behövde koppla in trådarna i spisen men låter onekligen som det är fel gjort från början.
Låter som jag får nöja mig med McDonalds i helgen.
Klicka här för att svara



