Hej!
Vi ska koppla in en spis, har 3 fas, jord och ingen nolla. På spisen hittar jag detta kopplingsschema men det som förvånar mig är att det då står 400 V på övre högra bilden.

• Kopplingsschema på spisens baksida med fyra varianter för anslutning, inklusive 400V 3-fas och jord utan nolla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja detta är förvirrande. Det är stor skillnad på "400 V 3~" och "400 V 3N~". Det handlar om flera faser i båda fallen, med 400 V mellan faserna. Det lilla "N":t anger att det även måste finnas en nolla som gör det möjligt att ansluta 230 V-belastningar.

På en del andra märkskyltar brukar det stå "elementspänning 230 V" eller liknande för att förtydliga vilken spänning som spisen egentligen vill ha. Denna spis är en 230 V spis är ni är därmed rökta och måste dra fram en nolla.

Trefas 400 V med nolla kan också vara viktigt då spisen för detta alternativ är Y-kopplad internt, där den interna N-ledaren kanske inte är dimensionerad för högre ström än vad som går i fasledarna. Men i detta fall ser man av alternativet "230 V~" att så inte är fallet här. "230 V 3~" med 230 V mellan faserna finns inte i Sverige, men väl i Norge. Däremot har vi "230 V~" här, mellan fas och nolla. Jag undrar om något blev tydligare av min beskrivning...

H Hallonpaj skrev:
Hej!
Vi ska koppla in en spis, har 3 fas, jord och ingen nolla. På spisen hittar jag detta kopplingsschema men det som förvånar mig är att det då står 400 V på övre högra bilden.
Jag gissar att det var 230V som förvånade dig eftersom det är det som står där. Det här är en 240V spis. Det finns inget i den dom går på 400V. Om du ska koppla den till trefas utan nolla måste det vara 230V huvudspänning. Något som inte förekommer i Sverige. Det förekommer i tex Norge.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Det jag menade var som förvånar mig är att det då står 230 V på övre högra bilden.
Vår gamla spis var kopplad 400V, 3 fas ingen nolla.

D Daniel 109 skrev:
Jag gissar att det var 230V som förvånade dig eftersom det är det som står där. Det här är en 240V spis. Det finns inget i den dom går på 400V. Om du ska koppla den till trefas utan nolla måste det vara 230V huvudspänning. Något som inte förekommer i Sverige. Det förekommer i tex Norge.
Ja precis det menade jag med skrev tvärtom :)
Så till denna spis går det inte att koppla mot 400 V utan nolla?
Detta var klurigare än vanligt. Hur kopplar vi spisen med 3 faser i ingen nolla ur väggen?

Redigerat:
Nej, enligt inkopplingschemat måste den ha nolla. Det är ett relativt vanligt fel att folk kopplar in sådana på uttag som saknar nolla. Konsekvensen blir oftastt något brinner i spisen, oftast reglerelektroniken, inom en bråkdels sekund.

Det förekommer att man löser detta genom att koppla om en av faserna i centralen, och i perilexuttaget om du ett uttag. Så att den blir nolla. Den kan då märkas med blå tejp i ändarna. Och köra på tvåfasalternativet. Fast bäst är givetvis om man kan dra om trådarna så att det blir en nolla. och tre faser.

• Gilla
Hallonpaj och 1 till
  • Laddar…
H Hallonpaj skrev:
Kollar man på denna spisen specifikation så är den 400 V.
[länk]
Det finns inga moderna spisar i dag som är 400 Volt !! :mad:
Möjligen någon gammal med gjutjärnsplattor samt keramiska hällar.
Är det en komplett spis så är den delad i en vänster och en högersida + ugnen som drivs av 230 Volt var för sig, därför märkningen L1 L2 L3 N med 230 Volt mellan varje Fas och Nollan. Betrakta spisen som 3 st 230 V förbrukare. Viss elektronik och kontroller är gemensamma för dom olika delarna.
Det är otroligt att det står 400 Volt i installation manualen!

• Gilla
Hallonpaj
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.