Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 879 inlägg
Ja detta är förvirrande. Det är stor skillnad på "400 V 3~" och "400 V 3N~". Det handlar om flera faser i båda fallen, med 400 V mellan faserna. Det lilla "N":t anger att det även måste finnas en nolla som gör det möjligt att ansluta 230 V-belastningar.
På en del andra märkskyltar brukar det stå "elementspänning 230 V" eller liknande för att förtydliga vilken spänning som spisen egentligen vill ha. Denna spis är en 230 V spis är ni är därmed rökta och måste dra fram en nolla.
Trefas 400 V med nolla kan också vara viktigt då spisen för detta alternativ är Y-kopplad internt, där den interna N-ledaren kanske inte är dimensionerad för högre ström än vad som går i fasledarna. Men i detta fall ser man av alternativet "230 V~" att så inte är fallet här. "230 V 3~" med 230 V mellan faserna finns inte i Sverige, men väl i Norge. Däremot har vi "230 V~" här, mellan fas och nolla. Jag undrar om något blev tydligare av min beskrivning...
På en del andra märkskyltar brukar det stå "elementspänning 230 V" eller liknande för att förtydliga vilken spänning som spisen egentligen vill ha. Denna spis är en 230 V spis är ni är därmed rökta och måste dra fram en nolla.
Trefas 400 V med nolla kan också vara viktigt då spisen för detta alternativ är Y-kopplad internt, där den interna N-ledaren kanske inte är dimensionerad för högre ström än vad som går i fasledarna. Men i detta fall ser man av alternativet "230 V~" att så inte är fallet här. "230 V 3~" med 230 V mellan faserna finns inte i Sverige, men väl i Norge. Däremot har vi "230 V~" här, mellan fas och nolla. Jag undrar om något blev tydligare av min beskrivning...
Jag gissar att det var 230V som förvånade dig eftersom det är det som står där. Det här är en 240V spis. Det finns inget i den dom går på 400V. Om du ska koppla den till trefas utan nolla måste det vara 230V huvudspänning. Något som inte förekommer i Sverige. Det förekommer i tex Norge.H Hallonpaj skrev:
Ja precis det menade jag med skrev tvärtomD Daniel 109 skrev:
Så till denna spis går det inte att koppla mot 400 V utan nolla?
Detta var klurigare än vanligt. Hur kopplar vi spisen med 3 faser i ingen nolla ur väggen?
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Nej, enligt inkopplingschemat måste den ha nolla. Det är ett relativt vanligt fel att folk kopplar in sådana på uttag som saknar nolla. Konsekvensen blir oftastt något brinner i spisen, oftast reglerelektroniken, inom en bråkdels sekund.
Det förekommer att man löser detta genom att koppla om en av faserna i centralen, och i perilexuttaget om du ett uttag. Så att den blir nolla. Den kan då märkas med blå tejp i ändarna. Och köra på tvåfasalternativet. Fast bäst är givetvis om man kan dra om trådarna så att det blir en nolla. och tre faser.
Det förekommer att man löser detta genom att koppla om en av faserna i centralen, och i perilexuttaget om du ett uttag. Så att den blir nolla. Den kan då märkas med blå tejp i ändarna. Och köra på tvåfasalternativet. Fast bäst är givetvis om man kan dra om trådarna så att det blir en nolla. och tre faser.
Det finns inga moderna spisar i dag som är 400 Volt !!H Hallonpaj skrev:
Möjligen någon gammal med gjutjärnsplattor samt keramiska hällar.
Är det en komplett spis så är den delad i en vänster och en högersida + ugnen som drivs av 230 Volt var för sig, därför märkningen L1 L2 L3 N med 230 Volt mellan varje Fas och Nollan. Betrakta spisen som 3 st 230 V förbrukare. Viss elektronik och kontroller är gemensamma för dom olika delarna.
Det är otroligt att det står 400 Volt i installation manualen!
Klicka här för att svara