Hej.
Jag skall koppla in min nya spis och har lite frågor innan jag ansluter den.

Jag har ett Perilex uttag och den nya spisen har ett Norwesco kontakt.

Det finns ett kopplings schema på spisen som ser ut så här: Diagram över kopplingsscheman för spis, visar olika konfigurationer för elanslutning med märkningar för fas, nolla och jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har bytt Norwesco kontakten till Perilex och har kopplat in den så här: Kopplingsschema i spis med omkopplad Norwesco till Perilex, frågor kring fasfärger och kabelsko.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. Spelar det någon roll vilken färg på faserna som sitter var?
2. Varför finns det ingen kabelsko på 3ans anslutningen?
3. Går spisen bara på 2 faser?

// Micke

Det är korrekt kopplat så som det syns på bilden. Det spelar ingen roll var faserna kopplas in.

Du bör dubbelkolla att den blå nollan verkligen är framdragen till ditt perilexuttag. Är det ett gammalt hus är risken stor att den (eller någon annan tråd) saknas.

Att stift 3 inte har någon anslutning internt i spisen beror på att du troligen blivit blåst - eftersom du säger spis tolkar jag det som en fullstor spis med ugn och dessa ska kunna kopplas in på tre faser för att kunna nyttjas fullt, eller minst lika mycket som din gamla spis. Denna spis är mycket riktigt tvåfasig. Det bekräftas av märkeffekten på 7.1 kW som skymtar i högerkant. Om det inte är för sent så lämna tillbaka spisen och be att få en som är avsedd för Sverige.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Kan det bli problem eftersom det står 20 A-säkring på kopplingsschemat också eftersom man i Sverige normalt har 16 A-säkringar till spisen?

Är inte spisen felkopplad internt?

Varför är det annars viktigt att bygla mellan 2 och 3?

Har du flyttat kabeldojorna?

Jag har kollat uttaget och vi har nollan framdragen. Japp det är en spis ugn och induktionshäll.
Kan kanske bli problem med 16A men det enda är väl att proppen går isf?

Har tagit bort alla bojor förutom den vid Nollan.

BirgitS
Mikael Flinck skrev:
Jag har kollat uttaget och vi har nollan framdragen. Japp det är en spis ugn och induktionshäll.
Kan kanske bli problem med 16A men det enda är väl att proppen går isf?
Det kan jag inte svara på men för att förhindra att proppen går hela tiden behöver du väl se till att du inte använder spisen fullt ut.

Ska man hinna svara först så kan det gå lite fort ibland men som mitt motto är och som jag försöker leva upp till: Fort men fel :thumbup:

tommib
elmont skrev:
Ska man hinna svara först så kan det gå lite fort ibland men som mitt motto är och som jag försöker leva upp till: Fort men fel :thumbup:
Du och alla andra elektriker?

Förlåt, jag kunde inte motstå frestelsen.... ;)

Om man ska döma efter det som skriv här så stämmer det nog rätt bra :thumbup:

2 x 16 A räcker till 7.1 kW men tydligen har spisen en dålig fördelning av lasten mellan faserna då de kräver 20 A säkring.
Så den spisen har inte i Sverige att göra. Den skulle ev fungera i gamla lägenheter med enbart enfas 20 A.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Vad är det för spis?
Kan ju vara bra att veta för oss som planerar utbyte av en spis.

tommib
elmont skrev:
Om man ska döma efter det som skriv här så stämmer det nog rätt bra :thumbup:
Eller som vi sa på på pansar en gång i tiden: Fort, fort, fort. Fel, fel, fel. Fan, fan, fan....

Men jag ser inte riktigt vad som är fel.

Spisen inkopplad och fungerar. Får testa om propparna håller idag :)
Det är en Bosch spis som vi köpte hos Media Market på mellandags rean.
Men i fortsättningen kommer jag kontrollera om prylarna är gjorda för den Svenska marknaden

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.