jogu007 jogu007 skrev:
Varför?
För att du inte vet vad du pysslar med.

Kopparn spretar åt alla håll. Så mycket av kopparn som möjligt ska ligga under anslutningspunkten (skruven).

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
På bilden i #39 ser jag en bygel mellan N1 och N2. Det följer alltså med en sådan. Då får Ikeas häll lite bättre omdöme av mig.

• Gilla
datja
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
På bilden i #39 ser jag en bygel mellan N1 och N2. Det följer alltså med en sådan. Då får Ikeas häll lite bättre omdöme av mig.
Nej bygeln följde inte med, hade sådana hemma.

L Laurentiusson skrev:
För att du inte vet vad du pysslar med.

Kopparn spretar åt alla håll. Så mycket av kopparn som möjligt ska ligga under anslutningspunkten (skruven).
Jag vet, slaffsigt gjort.

jogu007 jogu007 skrev:
Nej bygeln följde inte med, hade sådana hemma.
Ajdå, då åker Ikea ned i träsket igen. Kan man ge omdömen på deras hemsida?

• Gilla
returen
  • Laddar…
D
jogu007 jogu007 skrev:
Jag fixar dem, tack för hjälpen.
Det kan du fixa! Skala fram en bit fin koppar och vrid kardelerna och skruva fast varje stump på sin plats. Se till att ingen isolering ligger emellan, samtidigt som du inte vill ha för mycket naken koppar utanför kopplingen. Tag gärna en ny bild och lägg upp här. Finns det någon form av dragavlastning i hällen, alltså en klämma under vilken kabeln trycks fast? Detta då man inte vill att det ska slita i kopplingarna i första hand när man lyfter ur spisen.

• Gilla
jogu007
  • Laddar…
jogu007 jogu007 skrev:
Varför?
Där har du en bild på hur det bör ser ut. Inga trådar som spreta åt alla håll.

Detta har inget med att det ska se snyggt ut att göra utan säkerhet. Det som händer, enekel förklarart, när du inte får trådarna att sitta bra (all koppar under skruven) är att det går väldigt mycket el genom lite koppar. När det gör det så blir de värma och kan börja brinna.

• Elektrisk kopplingspanel med korrekt installerade kablar, jämte ett kopplingsschema som visar rätt konfiguration av ledningar och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Jo det kan man göra, VILSTA heter hällen

D
H Hejochhoj skrev:
Där har du en bild på hur det bör ser ut. Inga trådar som spreta åt alla håll.

Detta har inget med att det ska se snyggt ut att göra utan säkerhet. Det som händer, enekel förklarart, när du inte får trådarna att sitta bra (all koppar under skruven) är att det går väldigt mycket el genom lite koppar. När det gör det så blir de värma och kan börja brinna.
Fast jag tycker det bättre om TS bara kopplar en N och byglar som nu.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
D datja skrev:
Fast jag tycker det bättre om TS bara kopplar en N och byglar som nu.
Det är ett val så klart. De skickar dock med en sådan kabel som på bilden. Jag personligen hade använt den. Då blir hela ansvaret på Ikea. Alltså inte en för klen kabel eller liknande.

H Hejochhoj skrev:
Det är ett val så klart. De skickar dock med en sådan kabel som på bilden. Jag personligen hade använt den. Då blir hela ansvaret på Ikea. Alltså inte en för klen kabel eller liknande.
Nej ikea skicka inte med någon kabel, den har jag köpt.

D
jogu007 jogu007 skrev:
Nej ikea skicka inte med någon kabel, den har jag köpt.
Du har väl helt enkelt behållit den gamla kabeln till förra hällen med sitt originella färggalleri.

• Gilla
jogu007
  • Laddar…
D datja skrev:
Du har väl helt enkelt behållit den gamla kabeln till förra hällen med sitt originella färggalleri.
Korrekt, vill påpeka att nya spishällen fungerar utmärkt. Behöver dock fixa till koppar kablarna så de blir ordentligt gjort.

jogu007 jogu007 skrev:
Har jag kopplat in fel?
ser inte så ut

den är ju rumänsk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.