2 157 läst ·
79 svar
2k läst
79 svar
Koppla in ny spishäll från Ikea
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
På bilden i #39 ser jag en bygel mellan N1 och N2. Det följer alltså med en sådan. Då får Ikeas häll lite bättre omdöme av mig.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 139 inlägg
Det kan du fixa! Skala fram en bit fin koppar och vrid kardelerna och skruva fast varje stump på sin plats. Se till att ingen isolering ligger emellan, samtidigt som du inte vill ha för mycket naken koppar utanför kopplingen. Tag gärna en ny bild och lägg upp här. Finns det någon form av dragavlastning i hällen, alltså en klämma under vilken kabeln trycks fast? Detta då man inte vill att det ska slita i kopplingarna i första hand när man lyfter ur spisen.jogu007 skrev:
Där har du en bild på hur det bör ser ut. Inga trådar som spreta åt alla håll.jogu007 skrev:
Detta har inget med att det ska se snyggt ut att göra utan säkerhet. Det som händer, enekel förklarart, när du inte får trådarna att sitta bra (all koppar under skruven) är att det går väldigt mycket el genom lite koppar. När det gör det så blir de värma och kan börja brinna.
Fast jag tycker det bättre om TS bara kopplar en N och byglar som nu.H Hejochhoj skrev:Där har du en bild på hur det bör ser ut. Inga trådar som spreta åt alla håll.
Detta har inget med att det ska se snyggt ut att göra utan säkerhet. Det som händer, enekel förklarart, när du inte får trådarna att sitta bra (all koppar under skruven) är att det går väldigt mycket el genom lite koppar. När det gör det så blir de värma och kan börja brinna.