Håller på att byta ut handfat och blandare och det fattas ca 15 cm mellan avstängningsventilerna och slangarna till den nya blandaren. Vad behöver jag ha? Blir det för vingligt, dessa rör sitter ju väl långt ut från väggen med dagens mått mätt. Anslutning till blandaren är G3/8.

• Avstängningsventiler med G3/8-anslutning som ska kopplas till ny blandare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två öppna avstängningsventiler för vattenutkast med vita rör, som sticker upp från golvet mot en vit bakgrund.
    Skapa konto
  • Avstängningsventiler och slangar under handfat med glapp för anslutning till ny blandare.
    Skapa konto
  • Vattenavstängningsventil med mätskala för avstånd ovanpå, indikerar utrymme för rörinstallation under renovering.
    Skapa konto
Om slangarna går att lossa kan man köpa nya längre. Om inte, ta bort gamla kopplingen och fimpa röret, sätt på en ny koppling + rörstumpar så att slangarna når och slutligen kulventil högst upp som de lekande muttrarna på slangarna kan sitta på. Jo, kan bli ”svajigt”, vill du slippa det kan du ju alltid bocka rören in till väggen och därifrån dra dem uppåt. Vill du inte bocka finns ju 90 graders kopplingar men bocka är nog att föredra, varje koppling är en potentiell läcka.

Claes Sörmland
  • Gilla
torbeno och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad sägs om en 1/2'' halvkoppling för 12 mm rör att skruva på ballofixen:

[länk]

Sen 12 mm kromade halvhårda rör upp till lagom höjd och där en en rak övergång 12x10R utv (=3/8'') att skruva blandarens lekande muttrar på:

[länk]
Ja, funkar detta så. Det är något sådant jag önskar. Jag tror inte att slangarna på blandaren går att byta ut. Det är en Fm 9000 E, beröringsfri blandare. https://www.bauhaus.se/tvattstallsblandare-fm-mattsson-9000e-tronic

j
ag provar och hoppas att det inte blir för vingligt.

Fmm slangar brukar inte gå att skruva ur, så det får nog bli som både jag och torbeno nämnde, en bit rör till lagom längd. Hoppas det funkar bra. (y)

• Gilla
torbeno
  • Laddar…

[länk]

Sen 12 mm kromade halvhårda rör upp till lagom höjd och där en en rak övergång 12x10R utv (=3/8'') att skruva blandarens lekande muttrar på:

[länk]
Behöver jag stödhylsa i någon del här?

Claes Sörmland
torbeno torbeno skrev:
Behöver jag stödhylsa i någon del här?
Det ska det väl vara i även halvhårda rör numera så peta in det i ändarna.

• Gilla
torbeno
  • Laddar…

[länk]

[länk]
Min vanliga otur när det kommer till kopplingar, det blev fel storlek. Jag hade ju bara en vinkelhake sist och den halvkoppling jag köpte var för liten. Gängorna är 22 mm i yttre diameter. Är det en utdöd storlek? Kopplingen är gammal som gatan och borde kanske bytas ut i stället?

• Mätskiva mäter yttre diameter på en metallkopplings gänga som visar cirka 22 mm.
    Skapa konto
Tror nog att det där är en halvtum ändå, men jag skulle byta till nytt och fräscht nu när du ändå är på det.

S0MMER S0MMER skrev:
Tror nog att det där är en halvtum ändå, men jag skulle byta till nytt och fräscht nu när du ändå är på det.
Jag visade länken från inlägg #3 i denna tråd för säljaren på hornbach och han plockade snabbt fram halvkopplingen åt mig men det kan ju vara fel ändå. Jag tror att kopplingen är från 1974, det var då stället byggdes.

torbeno torbeno skrev:
Jag visade länken från inlägg #3 i denna tråd för säljaren på hornbach och han plockade snabbt fram halvkopplingen åt mig men det kan ju vara fel ändå. Jag tror att kopplingen är från 1974, det var då stället byggdes.
Visa en photo av det som du köpte.

L lostinsweden skrev:
Visa en photo av det som du köpte.
Skall tillbaka dit sen, detta är inte hemma hos mig. Fixar då

Claes Sörmland
torbeno torbeno skrev:
Min vanliga otur när det kommer till kopplingar, det blev fel storlek. Jag hade ju bara en vinkelhake sist och den halvkoppling jag köpte var för liten. Gängorna är 22 mm i yttre diameter. Är det en utdöd storlek? Kopplingen är gammal som gatan och borde kanske bytas ut i stället?
Är du säker på att halvkopplingen är 1/2-tum?

Är du säker på att halvkopplingen är 1/2-tum?
Den passade nästan men jag skall tillbaka i em och mäta igen. Kan ju ha fått fel på Hornbach, räknade med att ha gav mig rätt variant och kollade inte mer då.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.