Jag ska ha leddots (1w 350mA) i smygar. Pga av kabellängder kommer jag i vissa fall gå till elskåpet med en slinga som driver 2leddots. Kan man till samma drivdon koppla in flera slingor?

Om man läser specen för detta drivdon:

http://elbutik.se/dokument/multidriverhe1.pdf

så står det att den driver 1-16lampor vid 350mA för det enkanaliga drivdonet.

För detta drivdon:

http://elbutik.se/product.html/led-driver-500ma-6-18w?category_id=15170

så står det 6-18W vid 350mA. Kan det stämma att det andra klarar att driva från 1W?

Redigerat:
Att döma av specen så klarar HE1 allt från 1 LED = 1 W till 16 st LED, medan Xerolight kräver en minsta belastning på 6 W (ca 6 LEDs).

Även om du bara har två LED-lampor på en slinga kan den ju seriekopplas med en annan slinga, om alla slingor går till samma drivdonsskåp.

Ja då verkar det kombinerade drivdonet vara utmärkt! Riktigt bra pris för tillfället också. Tycker dock det är konstigt att det kan skilja så mycket på minsta belastning mellan drivdon vid samma konstanström men elektronikens värld äro outgrundlig ;)

Ja men slingorna är nog tyvärr lite för långa för att seriekoppla. Drivdonet anger ingen maxlängd men får väl anta 20-30m. Tänkte om man kunde trycka in två slingor till samma drivdon men då blir det väl fel i.o.m. att det i praktiken blir att man seriekopplar 2+2 lampor och det funkar säkert inte.

Tack för svaret!

Varje utgång på drivdonet måste driva varsin seriekopplad slinga - det går inte att parallellkoppla flera när det handlar om konstant ström.

Ja så är det ju så klart! Tack för hjälpen. Enklare nu att beställa rätt antal drivdon!

Du kan ju köra ett drivdon som master, och sen köra något mindre som du har synckabel till.

MissPettersson skrev:
Du kan ju köra ett drivdon som master, och sen köra något mindre som du har synckabel till.
Trodde det var tvunget att vara samma drivdon man synkade mellan men då vet jag det.

Har dock beställt 19 drivdon nu så jag bör klara mig till både spottarna och dotsen jag ska installera. Nån lagerrensning nu på elbutik.se så det kombinerade drivdonet kostar bara 186kr. Känns som ett klipp!

Redigerat:
19 drivdon?

led-zep skrev:
19 drivdon?
Ja och sen ska jag även ha några för spottar under överskåp och i vitrinskåp men de spottarna ska parallellkopplas så så blir det blir tyvärr inte lika billiga drivdon.

Ok! Hur mycket spottar ska du ha?

Jag ska 51st 5W, 20st 2W, 2st ledlister samt 22 dots.

Danne_83: Vilka 5W och 2W's lampor har du valt? (letar själv)

Malmbergs MD-99 och Hide a lite LED spot slim.

Använd inte jolly pro till hide a lite slim även fast den finns med i deras drivdonsguide. Gjorde förr iaf. Dom är inte bra på konstantspänning och de vet dom om.

led-zep skrev:
Använd inte jolly pro till hide a lite slim även fast den finns med i deras drivdonsguide. Gjorde förr iaf. Dom är inte bra på konstantspänning och de vet dom om.
Nä tänkte köra med MDR45 dimtrafo 12VDC 45W till dem. Lite dyra tyvärr men behöver bara två dimringsbara så får väl gilla läget om inte nån kan tipsa mig om en billigare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.