Hej!
Köksrenoveringen kämpar sig framåt, bänkskivan kommer om 3 veckor - och vi har ruttnat på att handdiska 😅
Kan jag koppla in diskmaskinen på ett vettigt sätt så att man åtminstone slipper handdiska tills bänkskivan kommer? Elen och rören till varm och kallvatten är på plats o rätt ställe.
Tack
Köksrenoveringen kämpar sig framåt, bänkskivan kommer om 3 veckor - och vi har ruttnat på att handdiska 😅
Kan jag koppla in diskmaskinen på ett vettigt sätt så att man åtminstone slipper handdiska tills bänkskivan kommer? Elen och rören till varm och kallvatten är på plats o rätt ställe.
Tack
Det långsiktiga kravet är ju att diskbänken kopplas in på en kran med avstägningsventil men det går ju utmärkt att under tiden koppla vattnet på kall eller varmvatten (beroende på modell av diskmaskin och vad ni föredrar). Ni kan ju sedan koppla de avloppsrör ni ska ha och sätta på slangen från diskmaskinen redan nu bara så där behöver ni inte något nytt tillbehör.
Om ni har ballofixer på vattnet idag och passande kopplingar och kran inköpt hade jag nog bara kopplat ihop kranen och vattnet till diskmaskinen som det ska göras när det är klart, för att vara på den säkra siden hade jag väl lagt kranen i en hink om något inte är hundra åtdraget o droppar men då behöver ni inte köpa några extra kopplingar eller så.
Om ni har ballofixer på vattnet idag och passande kopplingar och kran inköpt hade jag nog bara kopplat ihop kranen och vattnet till diskmaskinen som det ska göras när det är klart, för att vara på den säkra siden hade jag väl lagt kranen i en hink om något inte är hundra åtdraget o droppar men då behöver ni inte köpa några extra kopplingar eller så.
Tack!
Blandaren vi valt är utan diskmaskinsavstängning, då blir det ett t-kors på inkommande vatten? För att lösa avstängning till diskmaskin blir det en kulventil från t-korset? Är det ok så länge den sitter åtkomligt?
Nu blev det många frågor
https://www.ikea.com/se/sv/p/aelmaren-koeksblandare-med-utdragbar-pip-svart-50603499/
Blandaren vi valt är utan diskmaskinsavstängning, då blir det ett t-kors på inkommande vatten? För att lösa avstängning till diskmaskin blir det en kulventil från t-korset? Är det ok så länge den sitter åtkomligt?
Nu blev det många frågor
https://www.ikea.com/se/sv/p/aelmaren-koeksblandare-med-utdragbar-pip-svart-50603499/
Diskmaskinsavstängning behöver inte längre sitta i blandaren eller över bänk, det går utmärkt att ha en kulventil under diskbänken så länge den är lätt åtkomlig. Men glöm inte det nya kravet på läckageövervakning och utformning av ”baljan” under diskmaskinen.
https://sakervatten.se/branschregler2026/#diskmaskin
https://sakervatten.se/branschregler2026/#diskmaskin
Produkter som diskuteras: "vattenlarm"
Vattenlarm Housegard
Varnar tidigt vid vattenläckage
150 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Men en kulventil på väggen är inte lätt åtkomlig. Det är ju bakom en massa saker och gör ju att ventilen inte kommer att användas för det mesta. Men det finns fjärrstyrda avstängningar av vattnet till diskmaskinen, då får man en lättillgänglig knapp..E erix0n skrev:
Helt rätt. Personligen är det kulventil under diskbänken, följt av en fjärrstyrd avstängning på timer, med tillkopplad larmfunktion om det läcker vatten under diskmaskinen. I ärlighetens namn: Hur många sköter det där med att vrida på och av på vattnet till diskmaskinen varje gång den ska köras? Fjärrstyrt med timer ger en bra säkerhet där.BirgitS skrev:
Jag har aldrig någonsin under de ca 50 år haft diskmaskin stängt av vattnet manuellt.R roger.lehrberg skrev:
I stort sett alla maskinerna har haft maskinstyrd ventil, AquaStop.
Om vi bortser från avstängningen, är det då rätt väg med ett t-kors på inkommande vatten som går till blandaren och diskmaskinen? Finns det tkors som passar på diskmaskinens gänga? Eller behövs övergång med större gäng som passar
Tack
Tack
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Jag kan inte säga hur många det är men vi kommer ihåg att stänga av vattnet manuellt nästan jämnt. Men visst vore det trevligt med timer, men då inte en som kräver batterier som ska bytas då och då.R roger.lehrberg skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Kanske om ventilen sitter precis bredvid dörröppningen, men jag har svårt att tro att något tycker att det är lätt att stänga av om man ska böja sig ner och sträcka sig 60 cm in i skåpet för att nå ventilen, bakom avfallshinkar och annat.E erix0n skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Branshreglerna tillåter numera knappt att man har rinnande vatten överhuvudtaget varken i kök eller badrum.BirgitS skrev:
AquaStop är så säkert att BSH offentligt lovade år 1987:
Om AquaStop mot förmodan skulle gå sönder, tar märkena Bosch, Siemens och Constructa på sig ansvaret för eventuella skador som uppstår.
Och denna garanti gäller under hela apparatens livslängd.
https://www.bosch-home.se/service/garantier/aquastop-garanti
Det är patetiskt hur en privat organisation har lyckats influera regelverk som ger merförsäljning till dess medlemmar utan uppenbar nytta.
Låt oss gå tillbaka till " extra säkert vatten " modell 1920, en max 5 liters hink och en fuktig trasa.
Edit:
Senaste modellen AquaStop
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 49 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 49 161 inlägg
Det där var väl mycket överdrivet.D Dilato skrev:
Kan man få läckage efter Aquastop som inte beror på att den har gått sönder?D Dilato skrev:
Uppenbarligen litar ju inte BSH till 100 % på den eftersom man ska stänga av vattnet manuellt när man är bortrest.