9 626 läst ·
34 svar
10k läst
34 svar
Koppla ihop gammal vedpanna med acctankar
lite osäker får ta och mäta upp det. Gamla tankar från 80-talet funkar det? var dom mycket sämre då och/eller tappar tankar kapacitet? Hittade på 2x500l acctankar med laddomat för 3000kr på blocket från 80-talet skulle det kunna funka bra?
En tank är bara en tom plåtburk med ett antal röranslutningar på. De blir inte sämre med åren. Det skulle vara om de rostar då, men det gör de inte heller, särskilt inte om de varit i bruk hela tiden. Se till att isolera tankarna ordentligt bara. Köp inte första bästa bara, finns mycket tankar ute på blocket. En hel del skräp och många bra.
Gammal tråd har legat lite i stå men är aktuellt nu med tankar. Vilken storlek på tankar ska man ha och vad rekommenderas? Letar beg tankar och beg laddomat
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Hur tänker du om framtiden? Hur stor är den uppvärmda ytan?
Om du tänker värma främst med ved i framtiden kan du gärna skaffa stor ackumulatorvolym redan nu, helst en enda stor tank, 10-12 liter per uppvärmd kvadratmeter är en tumregel, ännu hellre mer än så.
Om systemet är välplanerat innebär det ingen nackdel i drift alls att ha stor ackumulatorvolym, bortsett från just att det tar plats. Inte heller om du i framtiden värmer främst med någon värmekälla med låg och jämn effekt har du någon nackdel av en stor volym, förutsatt att installatören (du? rörmokarn?) vet vad den gör.
Själv har jag 3500 liter till en villa modell ngt större inkl uppvärmd verkstad i uthus. Eldas med 30 kw Perifal (baxi) solo innova, 135 liters vedmagasin. Funkar mkt bra! Nästa panna blir större!
Du kommer med nuvarande panna oundvikligen behöva elda ganska ofta om du ska värma helt med ved, alternativt elda väldigt länge (många inlägg) för att fylla ackumulatorvolymen. Det beror på den relativt lilla mängd ved som pannans magasin rymmer. Ur denna synvinkel, för att pannan ska brinna bra, klarar du dig med en mindre volym. 14-18 gånger vedmagasinet är en tumregel, vilket i ditt fall innebär 750-1000 liter.
Du behöver en laddomat 4030 eller motsvarande. Den ser till att pannan snabbt når rätt driftstemperatur, laddar därpå ackumulatortankarna. När pannan brunnit ut laddar den vid behov tillbaka hetvatten till pannan så att du får tappvarmvatten och värme i huset.
Köp en laddomat 4030 av mig vetja! Finns i Ödeshög (mellan Jönköping och Mjölby). Tankar har jag också: 2 st 500 liters välisolerade.
Om du tänker värma främst med ved i framtiden kan du gärna skaffa stor ackumulatorvolym redan nu, helst en enda stor tank, 10-12 liter per uppvärmd kvadratmeter är en tumregel, ännu hellre mer än så.
Om systemet är välplanerat innebär det ingen nackdel i drift alls att ha stor ackumulatorvolym, bortsett från just att det tar plats. Inte heller om du i framtiden värmer främst med någon värmekälla med låg och jämn effekt har du någon nackdel av en stor volym, förutsatt att installatören (du? rörmokarn?) vet vad den gör.
Själv har jag 3500 liter till en villa modell ngt större inkl uppvärmd verkstad i uthus. Eldas med 30 kw Perifal (baxi) solo innova, 135 liters vedmagasin. Funkar mkt bra! Nästa panna blir större!
Du kommer med nuvarande panna oundvikligen behöva elda ganska ofta om du ska värma helt med ved, alternativt elda väldigt länge (många inlägg) för att fylla ackumulatorvolymen. Det beror på den relativt lilla mängd ved som pannans magasin rymmer. Ur denna synvinkel, för att pannan ska brinna bra, klarar du dig med en mindre volym. 14-18 gånger vedmagasinet är en tumregel, vilket i ditt fall innebär 750-1000 liter.
Du behöver en laddomat 4030 eller motsvarande. Den ser till att pannan snabbt når rätt driftstemperatur, laddar därpå ackumulatortankarna. När pannan brunnit ut laddar den vid behov tillbaka hetvatten till pannan så att du får tappvarmvatten och värme i huset.
Köp en laddomat 4030 av mig vetja! Finns i Ödeshög (mellan Jönköping och Mjölby). Tankar har jag också: 2 st 500 liters välisolerade.
ok vad har du för tankar? Hade väl tänkt att köra med ved i fortsättningen ev luftvärmepump för stödvärme. Och ev i framtiden byta till nyare panna. Kanske svårt att säga pga av olika mängd timmar med jobb men vad kan vara rimligt för en rörkrökare att ta för att koppla in 2 tankar? Pannrummet är rätt litet så tyvärr går det nog in max 1-2000l tankar. Ska kolla exakt kvadrat på huset
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Sänder dig ett personligt meddelande (kolla inboxen på ditt byggahuskonto) med adress och mer info om tankar och laddomat.
edit: lägger upp bilder här, funkade inte i pm:
Laddomat 4030 består av ventilpaket "laddomat 4000" och styrenheten "laddomat 3000"
edit: lägger upp bilder här, funkade inte i pm:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddomat 4030 består av ventilpaket "laddomat 4000" och styrenheten "laddomat 3000"
Redigerat:
ok vad vill du ha för paketet?
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Min annons på Blocket http://www.blocket.se/ostergotland/...n_ackumulatortankar_mm_54940996.htm?ca=14&w=1
Med föreslagna priser... men kolla som sagt dina personliga meddelanden (under "inställningar", kan vara knivigt att hitta om du använder mobilläget märkte jag: växla till webläge) här på byggahus så har jag skrivit mer utförligt om laddomaten och tankarna och ger dig byggahus-rabatt för grejerna!
Har du öppet expansionskärl eller tryckexpansion?
Med föreslagna priser... men kolla som sagt dina personliga meddelanden (under "inställningar", kan vara knivigt att hitta om du använder mobilläget märkte jag: växla till webläge) här på byggahus så har jag skrivit mer utförligt om laddomaten och tankarna och ger dig byggahus-rabatt för grejerna!
Har du öppet expansionskärl eller tryckexpansion?
det är öppet
Vad betraktas som bra tankar? strömsnäspannan tankar från 90-talet är det nåt att ha?Andreas_H skrev:En tank är bara en tom plåtburk med ett antal röranslutningar på. De blir inte sämre med åren. Det skulle vara om de rostar då, men det gör de inte heller, särskilt inte om de varit i bruk hela tiden. Se till att isolera tankarna ordentligt bara. Köp inte första bästa bara, finns mycket tankar ute på blocket. En hel del skräp och många bra.
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Allmänt sett är, som du säkert vet, färre stora tankar bättre än flera små.stiga_villa skrev:
Det som skiljer en 500 liters acktank från en annan är isolering, trycktålighet och anslutningar.
Medföljande isolering är nog bristfällig på de flesta tankar du hittar begagnat. Vissa moderna varianter med tjock pur-isolering eller liknande kan betraktas som färdigisolerade.
Trycktåligheten är kanske mindre viktig för dig som har öppen expansion (såvida inte din kåk är sju våningar hög) men den beror på materialet och hur svetsningen är utförd. En tank som (under isoleringen...) är i tjock plåt formad som en cigarr, cylindrisk och rundad i topp o botten har bra förutsättningar att hålla formen om trycket ökar. Ofta finns en märkplåt nånstans på tanken med info om arbetstryck och provtryck.
Anslutningarna kan gärna vara grova och lämpligt placerade för enkel rördragning. Ibland är anslutningen i tankens topp ansluten i topptoppen, oftast på sidan nära toppen, med enbart en liten ventil för luftning på topptoppen. Smaksak med resp för- o nackdelar.
Du har stor valfrihet i och med öppen expansion och relativt liten effekt på pannan. För dina behov och förutsättningar funkar nog det mesta, strömsnästankarna alldeles säkert. Om isoleringen är för klen så kan du tilläggsisolera tankarna, bygg in i en låda, fyll med isolering. Krök anslutningarna nedåt innanför "klimatskalet".
Ackumulatortankar är enkla konstruktioner, funktionen blir inte sämre med åren. Är du ändå osäker är det ganska lätt att provtrycka.
Hej! en sådan alpha 1 har jag eldat två vintrar då vi köpte vårat hus. överförbränningspanna med 75 liters eldstad för halvmeters ved, vi hade även en viking bio i oljebrännar anslutningen. upplevde det som att det var rejäla förluster i den pannan på ved sidan. som pelletspanna tycker jag den fungerade ok, sotade brännaren ungefär 1 gång i veckan. som vedpanna är den enligt mig ingen höjdare. med dragbegränsaren stängd var det ingen konst att se rökgastempen passera 450 grader. jag använde senare dragbegränsaren till brännaren att späda rökgaserna för att få ner tempen. och kunde då hålla mig strax över 300 grader. med gamla pannan eldade jag ca 18 travade kubik björk samt fyra pall pellets på ett år med nya pannan och likvärdig vinter gick det ca 12-15m3 travad björk på ett år så om du ska elda ved i framtiden byt till en bättre vedpanna så fort du kan. om pellets är ett alternativ så är pannan en jättebra kombination pellets/ved tar bara en knapptryckning att växla mellan ved och pellets.
75 liter och halvmetersved låter som rena lyxen.. Jag eldade en vinter i ctc 265 som tar hälften så mycket kortved. 22 kubik gick det åt. Det gick ganska bra, men jag gillar att elda. Men det finns några små saker man kan göra för att få en överförbränningspanna att funka hyggligt. Det är att skaffa en motdragslucka för att få konstant drag. Då kan man elda med spjället fullt öppet. Då mår elden bra. Sedan ska man fylla pannan med ved och tända högst uppepå, som man gör med ett stearinljus. Det funkar skitbra, orkar inte förklara varför så du får googla lite.