Hej

Har en förstärkare med ingång för fyra trådar per högtalare men högtalana har bara två trådar.

På förstärkren står plus/ minus och high /low på ingångarna.

Hur kopplar jag så att det blir rätt?
 
Det beror nog på impedansen på högtalarna vilka terminaler du skall använda. Oftast brukar det stå 4 (low) eller 8 ohm (high) på förstärkarutgången och motsvarande på högtalarna, men i ditt fall om det inte står något på högtalarna får du prova dig fram till vad som låter bäst. Alternativet är att. Googla om du vet fabrikat/modell.
 
Kan vara så att högtalarna inte har något delningsfilter så bas och diskant har var sin anslutning.
Då krävs det en förstärkare med separata utgångar för bas och diskant.
Så är det på min.

Din förstärkare är nog inte kompatibel med högtalarna, men bilder på pryttlarna kan ju ge mer info.

Protte
 
Mikael_L
Jag har lite svårt att få ihop det, någon bild, eller bättre beskrivning skulle varit bra.

Inte alls ovanligt är högtalare med 4 anslutningar där då två är för basen och två för diskanten. En sådan högtalare kan både ha likväl som sakna internt delningsfilter. Har den delningsfilter är den förberedd för s.k. "biwiring".

Men det är ovanligt, kanske inte alls finns på "vanliga förstärkare" 4 utgångar på så vis att det är bas resp diskant. Är det fyra anslutningar per kanal är det som regel att man kan ansluta två högtalarpar det gäller.
Ev att man kan välja olika utgångar beroende på högtalarens impedans, detta med impedansanpassning är ganska vanligt på rörförstärkare, annars väldigt ovanligt.


Så summa summarum, jag tycker du har märkliga saker, förstärkare med 4 utgångar per kanal och högtalare med 2. Tvärtom hade inte förbryllat mig.
 
Eller är det olika utgång för aktiv/passiv högtalare?
Troligtvis ska du då koppla på "high" och skita i "low"
 
Det finns alltså högnivå som är vanlig högtalarkabel,
sen finns det lågnivå som skickas till en förstärkare t.ex. Större basar/högtalare som behöver extra mycket effekt.
 
Det finns förstärkere med dubbla utgångar från slutsteget för att kunna köra sk. bi-wire, i korthet samma signal till bas och diskant fast via olika kabelpar. Sen finns det förstärkare med två slutsteg med delningsfilter innan, allså separat förstärkning av bas och diskant, sk. bi-amp. Kan oxå vara så enkelt att det finns två utgångar med möjlighet att driva högtalare med olika impedans.

Finns säkert nån manual att hitta för din förstärkare vad den kan, vad som eventuellt behöver ställas in i förstärkaren och hur det ska kopplas. Hittar du inte eller inte riktigt reder ut det så publicera modelbeteckning på förstärkare och högtalare så ska vi nog fixa ditt problem.

Sen kan man alltid prova sig fram, enda risken jag kan se är att koppla förstärkare som kan driva 8 Ohm till 4 Ohm högtalare, finns viss chans att bränna slutstegen då.
 
Så här ser det ut i manualen

Illustration från manual som visar hur man ansluter högtalarkablar till terminaler.
 
Har förstärkaren varit till något system tidigare?
 
Ja till ett system med fyra trådar per högtalare
 
Mikael_L
Haknor skrev:
Så här ser det ut i manualen

[bild]
Det känns som att det där är någon slags hemmabioförstärkare där det ingår speciella högtalare till.
 
Det förklarar lite.

Beroende på hur avancerad förstärkaren är så funderar jag på om det antigen är:
1. Delningsfiltrerat i stärkaren, känns osannolikt
2. Delningsfiltrerat på lågnivåsidan och sedan seperata förstärkare till hög och lågfrekvens.
3. Ej delat utan det är bara dubbla steg på högtalare.

Jag skulle gissa på 2 eller 3, har du tur är det 3.
Prova att koppla in högtalaren på "low", får du bara bas så är det troligtvis delat och då får antigen koppla om i högtalarna. Eller skaffa en annan förstärkare.

Vad är detta för förstärkare?
 
JWC ux-s77
 
Någon form av "allt i ett"-maskin alltså.

Det jag kunde se avslöjar inte hur det ser ut internt, jag hade provat enligt mitt förra inlägg.
 
Ja ska testa ikväll och får väl flytta runt trådarna tills det låter bra. Rött till plus och svart till minus. Inget går väl sönder om man kopplar fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.