Hej,
Har ett hus med en inkommande säkring på 20A. Huset har en egen central med jordfelsbrytare, gäststugan har en egen central med jordfelsbrytare och jag vill nu även koppla en liten UC inkl jordfelsbrytare med typ 4 st säkringar till ett förråd för att mata några lampor inne och ute och några eluttag (kommer inte att använda 3 fas utrustning där).
Tar gärna emot tips på kopplingsschema för elcentralen med brytare, jordfelsbrytare och säkringar samt kvadraten på kablarna i centralen.

Tack för hjälpen

Första frågan är avstånd.

För det första avståndet mellan det tänkta förrådet och närmaste central du kan koppla in det på.

Men det är även viktigt vilka avstånd du har på nuvarande matarledningar från mätarskåpet till resp. central.

Så som du beskriver förrådet, så förstår jag inte riktigt varför du behöver 4 säkringar där, eller överhuvudtaget en central där. Borde kunna räcka med en enfasmatning på 10A via en personskyddsautomat, (kombinderad säkring och jordfelsbrytare) från närmaste central. Då kommer ett ev. fel i förrådet inte att släcka allt.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Borde kunna räcka med en enfasmatning
Håller med dig i behovsanalysen.

Men själv har jag bara tagit beslutet att ska det göras omak med att gräva ner och förlägga kabel mellan byggnader (den jobbiga och dyrbara biten), så är det alltid minst 5G6 som gäller. Rätt som det är så vill man ha någon elbilsladdare, extra solpaneler, ett trefasuttag till vedkapen eller trefas till en förändrad användning av utrymmen som t.ex. för kök (spis) eller verkstad (trefasmaskiner).

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Tack för svaret.
Ja, jag har även funderat på att koppla in mig på gäststugans elcentral som har en jordfelsbrytare med en ny säkring då avståndet mellan gäststugan och förrådet är typ 15 m och det gäller 2 st innelampor, 2 st utelampor och typ 6 eluttag.
Det kanske är överkurs med en egen UC till detta?

Beror ju på vad du skall ansluta till eluttagen. Men om vi antar att det kanske är något elverktyg så behöver du ingen elcentral där. Tänker du köar 6 hembränniongsapparater, ellr bitcoin mining därute så får man räkna lite.

Skall du ha elradiator där, utöver enklare frostvakt, så får man också räkna lite. Så fort du skall ha något med värme så behöver man räkna lite, elverktyg belysning osv drar försumbart med ström.

H hempularen skrev:
Beror ju på vad du skall ansluta till eluttagen. Men om vi antar att det kanske är något elverktyg så behöver du ingen elcentral där. Tänker du köar 6 hembränniongsapparater, ellr bitcoin mining därute så får man räkna lite.

Skall du ha elradiator där, utöver enklare frostvakt, så får man också räkna lite. Så fort du skall ha något med värme så behöver man räkna lite, elverktyg belysning osv drar försumbart med ström.
Det gäller lite belysning ute och inne, ladda batterier till diverse maskiner, laddstation till robotgräsklipparen och eventuellt en liten elradiator för underhållsvärme på vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.