Den där tvixen kollade jag igår och det var nästan så jag köpte den på stört, men lugnade ner mig lite.... men den är onekligen läcker!
Skall bara nämna det för frugan ett antal gånger så kanske man får köpa den!

Twixen fungerar perfekt, köp till en hdd så har du löst alla problemen & slipper förstärkare och allt annat. Har du en tv med full-HD ska du ju inte köra analogt.

Vad jag förstår så har Pinnacle inga digitala bildutgångar. Det är väl just det man skall ha om man har en flatscreen som kan visa "Full HD"?
Den där TWIX: Kan den alltså stå på en 30 meters avstånd och på något sätt överföra bilder o video i 1080x1920 formatet helt digitalt till TV-n?
Eller??
Hjälp, jag begriper icke detta!!
Min fru börjar att tvivla på min förmåga att lösa detta problem.
Och jag som lovade att göra det, bara jag fick köpa en flatscreen, vilken nu står där, utan att jag kan visa alla våra digitalbilder eler digitala videoinspelningar "på distans".
Hon vill icke ha en brummande PC bredvid TV-n.
Och det vill inte jag heller!!

Ja, Tvixen fixar bilder och video till TV. Så länge bildmaterialet eller videofilmerna finns i tvixen så behövs ingen kabel till den alls. Normalt ansluter man den väl till nätverket så att man kan föra över filer från tex PCn eller spela upp filer som finns på PCn. Vill du inte ha kabel alls kan du ju ha en trådlös överföring mellan PC och tvix eller använda en extern USB-hårddisk för att flytta större mängder data.

Det du fortfarande måste lösa är väl titt på vanlig tv.

Canuto skrev:
Hon vill icke ha en brummande PC bredvid TV-n.
Och det vill inte jag heller!!
Annan lösning. Köp en fläktlös HTPC och ställ denna vid TV-n. Dra sedan nätverk mellan burkarna så kan du köra vad du vill. Möjligtvis en lite dyrare lösning, men HTPC kan ju göra så mycket annat kul att det är värt pengarna.

norrbottenstorpet skrev:
Annan lösning. Köp en fläktlös HTPC och ställ denna vid TV-n. Dra sedan nätverk mellan burkarna så kan du köra vad du vill. Möjligtvis en lite dyrare lösning, men HTPC kan ju göra så mycket annat kul att det är värt pengarna.
En TYST htpc är blir nog 3 gånger dyrare än en lämplig Tvix. Och det är ju faktiskt rätt meckigt att få igång dessa, iaf om man pular själv.

pefo skrev:
Vi lever i ett digitalt kaos! Vi är inne i en fas där vi börjar koppla ihop digitala apparater som inte var tänkta att koppla ihop när deras gränssnitt definierades. Det närmaste standard som finns är väl HDMI som inte heller är gjort för lång avstånd.

Jag vill ha Gigabit ethernet på alla apparater som jag kan strömma data över och standardiserade gränssnitt.
En anledning till att HDMI finns är att gigabit ethernet inte är snabbt nog. HDMI klarar 10.2 gigabit för att klara riktigt höga upplösningar med mycket färger och dessutom okomprimerat ljud för massa kanaler i hög kvalitet utan störningar. Det funkar liksom inte att överföringen går lite hackigt ibland.

Jag stämmer in med Ordain. Vi talar om tekniker som ligger på gränsen till det tekniskt möjliga i den prisklass som privatpersoner har råd med. Därtill är det en ny teknik.

Jag får på jobbet många frågor varje dag på jobbet om sådant här, och det finns inga smidiga lösningar. Det enklaste är antingen en modifierad X-box eller en bärbar dator vid TV:n som kan agera länk till datanätverket. Kabellängder upp till 5-10m kan man lösa, men där går dagens gräns med den här bildkvaliteten om pengarna inte skall bli horribelt stora.

För att förtydliga det hela lite.

Du koplar alltså en TVIX som du ställer vid TV:n. (kopplar in den digtalt, DVI/HDMI)
Den kan spela upp filmer, musik och visa bilder etc.

I och med att du säger att du ser på Telias digital-tv idag på din TV så utgår jag från att du har dragit fram nätverkskabel till TV:n. Antingen splittar du den så du har en till digital-tv:n och en till TVIX:en eller så drar du fram en till nätverkskabel.

På så sätt kan du komma åt din TVIX från din dator och lägga över film, musik, bilder etc. som du vill visa på din TV.

Ja, jag har nätverskabel från ett bredbansmodem till en box, båda från Telia, vid TV-n och sedan är den kopplad till TV-n via scartkontakt.
Om jag förstår det hela rätt, måste man alltså ha en nätverskabel mellan datorn och TWIX och på så sätt kan jag alltså koppla datorn till TV-n på samma sätt som boxen från Telia.
Då blir det alltså: Dator till TWIX via nätverskabel (30m lång) och TWIX till TV via en HDMI kontakt. (Det finns 3 st på TV-n)
(Det finns också USB ingång på TV-n. Är det någonting man kan använda i sammanhanget?)

ordain skrev:
En anledning till att HDMI finns är att gigabit ethernet inte är snabbt nog. HDMI klarar 10.2 gigabit för att klara riktigt höga upplösningar med mycket färger och dessutom okomprimerat ljud för massa kanaler i hög kvalitet utan störningar. Det funkar liksom inte att överföringen går lite hackigt ibland.
Nu är nog anledningen snarare att det är två helt olika gränssnitt avsedda för helt olika saker på olika ställen i kedjan. HDMI är mer sista länken före presentation medan ethernet är en transportlänk där materialet fortfarande är komprimerat. Men medge att det skulle vara coolt om det gick att plugga ethernetkabeln rakt in i LCDn eller projektorn och streama in mpegströmmen mha VLC eller liknande. :)

Frippera skrev:
I och med att du säger att du ser på Telias digital-tv idag på din TV så utgår jag från att du har dragit fram nätverkskabel till TV:n. Antingen splittar du den så du har en till digital-tv:n och en till TVIX:en eller så drar du fram en till nätverkskabel.
Jag är inte säker på att det går att köra över samma kabel. Jag har en switch för inkommande trafik som delas upp i TV/telefoni/data. Digitalboxen sitter alltså på ett eget nät utanför min router/brandvägg.

Jag fick reda på i veckan att D-Link lanserat en ny produkt, DSM-520, som borde kunna lösa detta problem. Kostar 2500kr hos Dustin.

Swetrot skrev:
Jag fick reda på i veckan att D-Link lanserat en ny produkt, DSM-520, som borde kunna lösa detta problem. Kostar 2500kr hos Dustin.
Alla dagar i veckan skulle jag satsat på en trådburen Tvix. Trådlös överföring av denna typ har historiskt sett varit lite vanskligt. Därmed inte sagt att denna nya D-link historia fungerar. Den kanske är hur bra som helst, jag skulle dock inte chansat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.