6 816 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Koppla banankontakt i förstärkare
Sida 1 av 2
Banankontakt är bara att sticka in.?M Manhunter skrev:
https://www.elfa.se/sv/banankontakt...kt&pos=1&origPos=4&origPageSize=50&track=true
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Många förstärkare har banankontakten pluggad, så man får pilla ut plastploppen
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 167 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 167 inlägg
Nu vet jag inte alls hur du har gjort men korrekt är att skruva ut skruvterminalen tillräckligt för att kunna skjuta i den skalade änden från sidan på skruvterminalen och sen skruva åt.
Som ovan skrivit.
Inte stoppa i kablarna bakifrån på skruvterminalen, detta hålet är endas för bananpluggar.
Som ovan skrivit.
Inte stoppa i kablarna bakifrån på skruvterminalen, detta hålet är endas för bananpluggar.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Då Banankontakter passar rätt bra i våra 230V uttag är det inte tillåtet i EU att till slutkonsument leverera förstärkare med hål för banankontakt. Därför sitter det ofta plastpluggar i hålen som ibland kan sitta rätt hårt. Skruva i en spetsig skruv som biter i pluggen och vicka försiktigt ur pluggen.
Om det är själva anslutning av tråd till banankontakt som är problemet så finns det bra och dåliga kontakter. Men också de som har för små anslutningar om det är grövre högtalarsladd.
Beskriv gärna problemet tydligare och ev. bild.
Beskriv gärna problemet tydligare och ev. bild.
Rent krasst, tar förstärkaren 1,5 mm2 så kör med det för det fungerar. Min H/K kör jag med 4 mm2 och även pluggar som tar det till B&W-högtalare men en gammal lösning när jag var mera nördig, idag hade jag nöjt mig med 1,5 mm2.