Jag håller på att byta kök i en gammal sommarstuga. Det finns ett avloppsrör i gjutjärn fastgjutet i en betongklump i köksgolvet under den gamla diskbänken. Röret leder till någon sorts infiltration alldeles utanför huset. Nu när jag skulle koppla ihop vattenlåset för nya diskhon med gjutjärnsröret så upptäckte jag att de har samma dimension, 40 mm. Jag har kollat runt lite men hittar bara gumminipplar och förminskningsrör för att koppla ihop rör av olika dimensioner. Varken vattenlåsets rör eller det fastgjutna röret har gängor. Finns det något man kan använda för att skarva ihop rören, utom silvertejp, då ;-)
 
Redigerat:
Krilleman
Det går ju oftast alltid att lösa, men det beror ju lite på hur det ser ut.

Kan du lägga upp en bild på rören som ska ihop?
 
Har ingen bild tyvärr just nu, men har trålat runt och kanske det går att lösa med en skarvmuff med inre ”gummigängor” i bägge ändar som sluter tätt. Inte något man hittar på Clas Ohlson men bättre vvs-butiker har dem. Men tack ändå för ditt engagemang.
 
Bortsett från att du är vvs-ingenjör *rodnar*.

Sonen börjar precis sin utbildning inom kvalificerad yrkesutbildning till vvs-montör, men han har inte hunnit till mitt problem än. :)
 
Krilleman
R Renoveringstjejen skrev:
en skarvmuff med inre ”gummigängor” i bägge ändar som sluter tätt.
Spännande förklaring, men vad kan det vara för en produkt?! :thinking::thinking:

VVS-ingenjör, icke då.
Dom kan inte så mycket om skruvandets ädla konst inom rörmokeri. Det kommer endast med erfarenhet med åren som rullar på. Jag är bara en helt vanlig knegare! (y)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Spännande förklaring, men vad kan det vara för en produkt?! :thinking::thinking:

VVS-ingenjör, icke då.
Dom kan inte så mycket om skruvandets ädla konst inom rörmokeri. Det kommer endast med erfarenhet med åren som rullar på. Jag är bara en helt vanlig knegare! (y)
Hoppas sonen blir en konstnär inom rörskruvandets ädla konst i så fall :)

Tydligen så heter det skjutrör, och ska skarva avloppsrör med samma dimension och liksom låsa ihop sig pga gummiränderna inuti.

Låter underbart för en tjej som inte har körkort utan fraktar allt till sin stuga med pirra och ”dramaten” på tåg och buss. Tack gode gud för internet där man kan köpa det mesta och få det kört till stugan även om man ibland får betala en slant.
 
Staffans2000
Skjutmuff kanske?

Isåfall kommer den inte att passa eftersom du ansluter till ett gjutjärnsrör.
Be sonen fråga läraren, så löser det sig nog.
 
Claes Sörmland
Fernco rak rörkoppling med två slangklämmor, storlek 30-43 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fernco rak rörkoppling, 30-43 mm, produktnummer 1056-125, RSK 310 97 92.
 
Krilleman
Ferncon är en het kandidat absolut.

Men jag skulle vilja se det som ska ihop på bild för att vara säker på att det lirar bra med varandra!

40mm gjutjärn hör ju inte till vanligheterna heller... :thinking:
 
Krilleman
Mazen Mazen skrev:
Falu expand, gumminippel?
[länk]
Nja, är måtten 40 & 40 som TS skriver blir det svårt!

Illustration av olika storlekar på byggelement med måttangivelser i millimeter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Nja, är måtten 40 & 40 som TS skriver blir det svårt!

[bild]
Ah, missade måtten. Annars lät det som rätt produkt från gjutjärn till plast..
Schysst schematiskt bild över dimensionerna, tror jag kopierar den för framtiden :D
 
Krilleman
(y)

Jag är fortfarande nyfiken på bilden! :rofl:
 
Krilleman
Nej, tyvärr inte på någon av dessa om det är 40/40.
Då är Ferncon ovan bäst.

Men jag tvivlar fortfarande att det är 40mm gjutjärn (utvändigt mått för att Ferncon ska passa)!

40 mm muff till en övergångsstycke från 40 till 50 mm, RSK-nummer angivet, passar i 50 mm rör.

Svart gummimippel för anslutning av 40 mm rör med text angående dimensioner och användning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.