Kopparstölder drabbar även USA, men man misstänker nu även sabotage.
https://www.notebookcheck.net/Tesla...t-and-not-always-for-the-copper.618000.0.html
https://www.notebookcheck.net/Tesla...t-and-not-always-for-the-copper.618000.0.html
Jag började skriva ett svar, men postar inte det svaret.
Det är svårt att stjäla bilar och bilstereo nu för tiden. Vad finns det kvar att stjäla?
Diesel är också lätt att stjäla och med billigt bränsle kan man resa långt.
Det är svårt att stjäla bilar och bilstereo nu för tiden. Vad finns det kvar att stjäla?
Diesel är också lätt att stjäla och med billigt bränsle kan man resa långt.
Jag tror som du att en hel del av den brottsligheten är importerad, men jag har inte några bevis för det. De enda jag stött på i verkligheten som eldat kablar för att sälja som skrot hette nog snarare Conny eller Sonny än Ulf. Vanliga svennepundare i söderort.tompas11 skrev:
Vad menar du med att "brottsligheten är importerad"?Hep skrev:
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Seriöst kan man säga att problemet är de som köper metallen samt att svensk polis de senaste decennierna sagt att tillgreppsbrott är en försäkringsfråga.B Bänkt Osten skrev:
Som man bäddar får man ligga.
Vi öppnade gränserna för EUs fattigaste länder, har inga straff för stöld och det går inte att utvisa EU-medborgare enligt den fria rörligheten.
Dock en liten förbättring sedan förra året iom att till personal numera får ingripa själva utan polis mot misstänkta transporter typ kärra med båtmotorer för några miljoner efter en risig Bulgarienresistrerad VW Passat värd 5000 spänn.
Dock säljs väl metall oftast inom landet och det är ingenting som polisen prioriterar.
Varför drabbas inte Finland på samma sätt?
Jag menar att insatta i frågan säger att en stor del av de som stjäl koppar kommer utifrån och är i landet i syfte att begå brott. Fast samtidigt ville jag visa att allt är inte så enkelt som man kan tro. De enda kooppartjuvar jag stött på här själv har varit vanliga svenska blandmissbrukare.B Bänkt Osten skrev:
Så är det. Mycket jobb och liten utdelning i kontanter gör att koppartjuvar nästan alltid är pundare. Har inget med nationalitet att göra, bara missbruk. Det riktiga problemet är de skrupelfria handlare som tar emot tjuvgodset.Hep skrev:
Jo tack, blivit av med 2 katalysatorer på 3 år.B BSOD skrev:
Den ena var tydligen värd 8000kr. Mitt på ljusa dan nån klåpfinger som plockade den på parkeringen utan att nån märkte.
Nästan så att man själv ska investera i en tyst batteridriven tigersåg och jobba enbart ett par dagar i månaden och sedan chilla runt.. Skämt åt sido. Tycker det borde ställas högre krav på de som köper in katalysatorer, krav på regnummer mm föratt kontrollera att de är inte anmälda stulna
A Anders_Nilsson skrev:Seriöst kan man säga att problemet är de som köper metallen samt att svensk polis de senaste decennierna sagt att tillgreppsbrott är en försäkringsfråga.
Som man bäddar får man ligga.
Vi öppnade gränserna för EUs fattigaste länder, har inga straff för stöld och det går inte att utvisa EU-medborgare enligt den fria rörligheten.
Dock en liten förbättring sedan förra året iom att till personal numera får ingripa själva utan polis mot misstänkta transporter typ kärra med båtmotorer för några miljoner efter en risig Bulgarienresistrerad VW Passat värd 5000 spänn.
Dock säljs väl metall oftast inom landet och det är ingenting som polisen prioriterar.
Varför drabbas inte Finland på samma sätt?
Fast om man "importerar" något så lägger man väl ner pengar/tid/möda på att få in det i landet?Hep skrev:
Att tjuvar kommer hit frivilligt är väl inget någon här vill ha?
Det är bara rassar som slänger sig med ordet "import" i alla (o)möjliga sammanhang. När det inte är import som avses med import vill säga.
Hep skrev:
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Detta var ett av de mest tröstlöst pk-inriktade inlägg jag läst på länge.B Bänkt Osten skrev:
Riksbanken och media rapporterar om att mycket av den höga inflation vi ser nu är importerad. Antar att de samtliga är rassar.
Och notera att man inte måste importera en vara för att inflationen skall vara importerad, de höga elpriserna beror till stor del på att vi exporterar mycket el till kontinenten som alltså sätter elpriset. Men vi importerar inflationen.
När man sätter regler som attraherar problemgrupper utifrån så har man importerat ett problem.
Edit: och jag lusläste nu mitt eget inlägg som du citerar. Ordet import förekommer inte en enda gång, ändå säger du att jag använder ett rasistuttryck. Korrekturläs gärna vad du skriver innan du postar.