• Haha
  • Gilla
MrJay och 1 till
  • Laddar…
MrJay
En köpguide utan lista eller länk till Länsförsäkringar-testet man baserar artikeln på… Seriöst.

• Gilla
BaltzarH och 2 till
  • Laddar…
En Joniserande brandvarnare är att föredra men försök och hitta en i Sverige? I USA går dom att få tag på men i EU så är det nog regler angående strålning som "förbjuder" dom? Men jag är inte helt säker utan någon får gärna "rätta" mig :)

• Gilla
Fredandel
  • Laddar…
MSB hade en rätt intressant sammanställning:
Av alla bränder som resulterade i att brandkåren behövde rycka ut saknade 25% av hushållen brandvarnare.
Totalt sett saknar 4% av hushållen brandvarnare.

Det innebär att man har 87,5% mindre risk att brandkåren behöver rycka ut på en brand om man har brandvarnare.

Vore intressant att se hur stor andel av bränder i bostäder med brandvarnare som brandkåren behöver rycka ut på är i bostäder där ingen var hemma när branden började, i de fallen spelar ju brandvarnare inte någon större roll. (Utan automatisk släckutrustning, men det känns ju som överkurs i bostäder och snarare något som man får kompensera med en bra försäkring)

• Gilla
sleik
  • Laddar…
L LJN1954 skrev:
En Joniserande brandvarnare är att föredra men försök och hitta en i Sverige? I USA går dom att få tag på men i EU så är det nog regler angående strålning som "förbjuder" dom? Men jag är inte helt säker utan någon får gärna "rätta" mig :)
Verisure säger:
Joniska brandvarnare är bra på att upptäcka snabbt uppflammande bränder som exempelvis att fett på spisen tar eld. De är dock inte lika bra på att upptäcka pyrande bränder.

Optiska:
Dessa brandvarnare är effektiva när det gäller pyrande bränder – som är den allra vanligaste typen av brand i bostäder. Pyrande bränder kan exempelvis uppstå från överhettade laddare och kablar eller från ett kvarglömt ljus som tar eld i textilier.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
En köpguide utan lista eller länk till Länsförsäkringar-testet man baserar artikeln på… Seriöst.
Har fixat länk nu, tack för att du sa till.

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Har 5st brandvarnare.
Blandat optisk och joniserande.
Och självklart i alla sovrum! Om det mot förmodan skulle börja brinna i barnens rum behövs det brandvarnare där.
Frågar man mig så är det rent vansinne att inte ha brandvarnare i samtliga sovrum.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Frågar man mig så är det rent vansinne att inte ha brandvarnare i samtliga sovrum.
Det finns väl inga argument mot va, mer än lättja?

130 kr för att skydda sig mot att dö om någon batteripryl på laddning skulle börja brinna när man sover.

Jag kan vända mig lite mot råden om placering. Nog för att de flesta bränder nog börjar i köket, men då är man i alla fall vaken.

Börjar det brinna när du ligger och sover så är du rökt [Pun intended]. Brandvarnare i sovrum borde vara prio 1.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns väl inga argument mot va, mer än lättja?

130 kr för att skydda sig mot att dö om någon batteripryl på laddning skulle börja brinna när man sover.

Jag kan vända mig lite mot råden om placering. Nog för att de flesta bränder nog börjar i köket, men då är man i alla fall vaken.

Börjar det brinna när du ligger och sover så är du rökt [Pun intended]. Brandvarnare i sovrum borde vara prio 1.
Nja, jag skulle nog säga att statistiken säger något annat.

Börjar det brinna/ryka i köket när du är där spelar det inte någon större roll om du har en brandvarnare eller ej, det stämmer.
Men mängden bränder som börjar i köket är hög. Torrkokning och liknande är vanliga orsaker, men det är väl rätt sällan som man står på plats och torrkokar något...

• Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Jag håller med. Jag tänkte mest att om jag måste välja mellan att dö när jag sover eller att huset brinner ner, då tar jag det senare.

Men har man något mellan öronen har man väl brandvarnare både i sovrummen och i köket. Det finns ju inga garantier för att eventuell rök sprider sig som man önskar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag håller med. Jag tänkte mest att om jag måste välja mellan att dö när jag sover eller att huset brinner ner, då tar jag det senare.

Men har man något mellan öronen har man väl brandvarnare både i sovrummen och i köket. Det finns ju inga garantier för att eventuell rök sprider sig som man önskar.
Så, du kan inte sova när det börjar brinna i köket?

Vad jag kommer ihåg från MSB's statistik så börjar 35-45% av alla bränder i köket, 10-15% i vardagsrum, 10% i sovrum och resterande typer av rum 5-10%
(Jag minns dock inte tider på dygnet, så hur vanligt det är att man befinner sig i sovrummet när det börjar brinna i något rum vet jag inte)

Beroende på planlösning kan det krävas en rätt välutvecklad köksbrand innan det når brandvarnaren i sovrummet och väcker dig.

Då har du dessutom möjlighet att fånga bränder som ännu inte hunnit bli ödesdigra i händelse av att du är vaken men inte befinner dig i köket när det börjar brinna.

Tänk på som sagt att nästan 90% av alla bränder fångas av brandvarnare och rådiga ingripanden utan att brandkåren. Bränder i sovrummet när man sover är nog en ytterst liten del av den statistiken (om du blir väckt av en brandvarnare på grund av en brand som börjat i sovrummet misstänker jag tyvärr att det inte är något man hinner släcka själv i 9 fall av 10, utan en betydligt lägre andel.)

Dvs, givetvis bör man gödsla med brandvarnare, helst kopplade med varandra så att man blir uppmärksammad så snart som möjligt och kan vidta rätt åtgärd.

Men, om man bara har en brandvarnare skulle mitt råd fortsatt vara att placera den i köket för bästa möjliga odds för överlevnad.

Någon som har sett någon bra brandvarnare med egen sammankopplat nät som ger larmar-en-larmar-alla (vill inte vara beroende av wifi) där man dessutom kan få ut larm från en kopplingsplint eller via Zigbee så att man får infon till home assistant eller befintligt larmsystem. Har ett trådlöst larm som jag är nöjd med men brandvarnarna börjar bli lite gamla och det är svårt/dyrt att ersätta med nya från samma fabrikat.

J jahallåja skrev:
Någon som har sett någon bra brandvarnare med egen sammankopplat nät som ger larmar-en-larmar-alla (vill inte vara beroende av wifi) där man dessutom kan få ut larm från en kopplingsplint eller via Zigbee så att man får infon till home assistant eller befintligt larmsystem. Har ett trådlöst larm som jag är nöjd med men brandvarnarna börjar bli lite gamla och det är svårt/dyrt att ersätta med nya från samma fabrikat.
Kolla på Frient SMSZB-120, den har dessa funktioner.

• Gilla
jahallåja
  • Laddar…
Jag har brandvarnare från Meross med tillhörande Homekit-kompatibel hubb.
De känns plastiga och billiga men tycks fungera som de ska.
Halvtimmen efter uppmontering brassade jag käk så det osade duktigt och brandvarnaren drog igång ihop med ett meddelande i telefonen via Homekit 😇
Så funktionskoll - "check"
Har även läckagevarnare från meross under diskmaskinen och i tvättstugan kopplade till den Homekitkompatibla hubben.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.