Mina föräldrar sålde nyligen sitt hus från 70-talet. Köparen tyckte att det var kallt i vintras och fick inte riktigt upp värmen enligt honom, trots både luftvärmepump och kakelugn i huset. Köparen har nu haft dit en elektriker som tittat på takvärmen, enligt honom skulle det kosta nästan 100 kkr att fixa takvärmen till nyskick. Mina föräldrar är riktigt oroliga för att måsta betala så mycket.

Jag tycker att föräldrarna kan sitta lugnt eftersom de borde ha upptäckt detta vid en besiktning, och eftersom huset är från 70-talet kan man inte förvänta sig att det är fullt fungerande. Vad har ni för åsikter i frågan?

Krilleman
AntonBe skrev:
Mina föräldrar sålde nyligen sitt hus från 70-talet. Köparen tyckte att det var kallt i vintras och fick inte riktigt upp värmen enligt honom, trots både luftvärmepump och kakelugn i huset. Köparen har nu haft dit en elektriker som tittat på takvärmen, enligt honom skulle det kosta nästan 100 kkr att fixa takvärmen till nyskick. Mina föräldrar är riktigt oroliga för att måsta betala så mycket.

Jag tycker att föräldrarna kan sitta lugnt eftersom de borde ha upptäckt detta vid en besiktning, och eftersom huset är från 70-talet kan man inte förvänta sig att det är fullt fungerande. Vad har ni för åsikter i frågan?
Det är väl därför man besiktigar hus innan köp.

Med andra ord inte ett dolt fel. Alltså kunde köparen konstatera detta ev fel innan köp.

Betala inte!

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
Nä, inte en chans att dom har nåt att hämta där. Bara neka.

Låter som elektrikern inte orkade felsöka, och ville byta ut hela anläggningen. Har svårt att tro att all takvärme har lagt av i hela huset på en och samma gång.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
peternicklas
Är väl allmänt känt att takvärme inte fungerar som det var tänkt. Vet många som har bytat ut dem.
Köparen har inget att hämta, bara sitt lugnt.

Ja, konstnaden är kanske 100.000 för takvärmen till nyskick.

Om man köper ett 40+ år gammalt hus så kan man inte förvänta sig ett nytt takvärmesystem om inte säljaren utryckligen utlovat detta.
Det bör ju vara avskrivet och förbrukat för länge sedan :wow:

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Så säg till dina föräldrar att dom kan andas ut.

Som det redan påtalats så är det bara för köparen att kolla innan köp så det är lugnt, dina föräldrar har inget att frukta.
Så till själva takvärmen, det är nog snudd på bedrägeriförsök eller något liknande,från köparen.
Det är med största sannolikhet dom styrdon (termostaterna) som man reglerar värmen med som är kass, folien i taket går nästan aldrig sönder om nu inte något ljushuvud får för sig att spika/skruva upp något i taken. Så om dom som köpte huset ringer en riktig elektriker så kan han nog fixa det, men det var nog köparen som ville få ekonomiskt bidrag av säljaren för ett ntt värmesystem gratis.

K
Aldrig att ni ska ge honom pengar för det. Han skulle ha kollat upp det för längesen, dessutom låter det som en lat elektriker.

Kravet är givetvis helt absurt. Ett 40 år gammalt hus, och värmen är inte i nyskick. Om säljarna börjar betala för det, var ska det sluta? Badrummen är inte i nyskick, varsågod att betala 300 000. Taket är inte i nyckick - 200 000. Etc.

Har köparen ställt några formella krav på säljaren? Hur har den där siffran 100 000 meddelats? Telefon, brev, SMS?

Hur har dom framför kravet?

De skrev ett brev där de specade kostnaderna och krävde ersättning. Det var cirka 1500 för inspektion av taksystemet (till elektrikern som var där) och resterande för utbyte av systemet.

De drar en "rövare"!
Betala inte!
Vad är det för fel på en del som köper hus och inte besiktar ordentligt?

• Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Ja, 100.000 delat på 40 år skulle bli 2.500. Det är väl max vad värmesystemet var värt vid köptillfället?
Inte för att jag rekommenderar er att betala, nej tvärtom, men det skulle vara kul att höra köparens motivation varför säljaren skall betala 100.000 och hur han räknar. :cool:

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Det var elektrikern som hade kommit på att det skulle kosta så mycket enligt dem. Vad han ska byta ut vet jag inte, verkar vilja byta ut alla tak med värmeslingor i.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.