Vad händer nästa månad kan man undra. För lägenheten lär inte vara såld då heller.

• Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Tycker att de skall erbjuda sig betala en rejäl summa som kompensation oberoende vilka utgifter som säljaren har. Köparen frågade så sent som i förra veckan om de kunde komma över med några kartonger innan tillträde
, jag sa nej
Du har ju rätten på din sida så begär ett belopp du tycker är rimligt. Kommer ni inte överens så får du häva och sälja på nytt, sedan ska säljaren ersätta dig för dina merkostnader, ett mäklararvode och mellanskillnad om du får mindre betalt andra vändan. Kostnaderna avräknas från handpenningen.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Du ska inte lösa deras problem.

Antingen får de erbjuda en rimlig ersättning för förseningen. Den bör täcka alla dina extrautgifter för en månad.
Betänk att om de väljer att stoppa köpet kan du kräva skadestånd. Då kan du kräva ersättning för all extrakostnad, även ev nytt mäklararvode, drift och lånekostnader för bostaden fram tills den blir såld på nytt samt även mellanskillnaden ifall den säljs till ett lägre pris framöver. All ekonomisk skada du lider.

Det bästa för köparen är att istället lösa det med sin bank att de får ha ett dyrare överbryggnadslån tills de sålt sin gamla bostad. Går banken inte med på det får de försöka sänka priset på sin nuvarande bostad rejält.

Ett skadestånd till dig kan lätt springa iväg med 10000-40000 per månad beroende på. Och dessutom osäkerheten kring ifall du får sämre betalt nästa gång.
Att er bostadsaffär gått i stöpet en gång redan kan göra att nya spekulanter försöker pressa ner priset.

Redigerat:
  • Gilla
pjgb och 2 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Någon som varit med om att köparens försäljning av tidigare bostads dragit ut på tiden och de viljat hoppa av alternativt skjuta fram tillträdet? Hur har detta lösts ? Skulle vara intressant om någon vill dela erfarenheter inte spekulationer..
Hur har det gått för dig?

R Rampage2216 skrev:
Hur har det gått för dig?
Jo köparen har nu fått sålt sin lägenhet. Men överlåtelsen är inte gjord ännu. Säljaren var tvungen för sin bank att byta mäklare ! Och han fick nog inte så mycket som han hoppats. Mäklaren min var inte direkt behjälplig utan i bland riktigt oförskämd när han talade om att det här var förlustaffär för honom och han skulle aldrig tagit det här uppdraget.Det var jag som tog fram ett avtal mellan mig och köparen där han gick med på att betala ett visst belopp per månad inte mäklaren. Sedan så missade han att meddela brf som han lovat, jag kollade med dem och fick påminna honom. osv. Men som sagt överlåtelsen är om en vecka och jag hoppas det går bra.

• Gilla
DLo och 2 till
  • Laddar…
M MiaSthlm skrev:
Jo köparen har nu fått sålt sin lägenhet. Men överlåtelsen är inte gjord ännu. Säljaren var tvungen för sin bank att byta mäklare ! Och han fick nog inte så mycket som han hoppats. Mäklaren min var inte direkt behjälplig utan i bland riktigt oförskämd när han talade om att det här var förlustaffär för honom och han skulle aldrig tagit det här uppdraget.Det var jag som tog fram ett avtal mellan mig och köparen där han gick med på att betala ett visst belopp per månad inte mäklaren. Sedan så missade han att meddela brf som han lovat, jag kollade med dem och fick påminna honom. osv. Men som sagt överlåtelsen är om en vecka och jag hoppas det går bra.
Skönt att det verkar lösa sig för dig. Jobbigt när mäklare inte har koll, det är lite det man betalar de för.
Hoppas överlåtelsen går smidigt

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Det låter som du borde begära nedsättning av mäklararvodet. Anmäl till fastighetsmäklarinspektionen (när affären är slutförd).

Hur valde du mäklaren?

Lite nyfiken, vi valde själv "fel" mäklare när vi sålde förra huset för drygt 20 år sedan. Slutade med att jag skrev om annonstexten själv, efter 5 misslyckade visningar. Mäklaren lyckades få fram 3 spekulanter (inte samtidigt) som alla ratades av banken, de fick inte lån. Och då var det ett billigt hus. Den "bästa" av spekulanterna han hittade var en ensamstående mamma med 3 barn, och 4e på väg. Med olika fäder till alla, alla hennes ex. skulle bidra till kontantinsatsen.... Informationen om familjesituationen fick vi från en granne, med barn i samma klass som ett av hennes. Grannen var väl inte jätteglad över utsikten att få henne till granne.

Efter att jag formulerat om beskrivningen lite, kom det 20 bra spekulanter på nästa visning (var bara att titta på vad de hade för bilar), och försäljningen var klar på några dagar.

Fairlane
H hempularen skrev:
Efter att jag formulerat om beskrivningen lite, kom det 20 bra spekulanter på nästa visning (var bara att titta på vad de hade för bilar), och försäljningen var klar på några dagar.
Varenda gång jag har haft med mäklare att göra för försäljning av hus eller lägenheter (inklusive fd flickvänner) så har vi fått skriva om texten. Det har varit alltifrån dålig svenska ("flertalet bilar får plats på garageuppfarten", eller syftningsfel) till upprepningar av fakta, där fakta skiljer sig åt ("Tunnelbana finns 5 minuter bort" och lite senare i texten "tunnelbana finns 10 minuter bort"). Allting ligger ett stenkast bort, om det så ligger 5 km från bostaden. Jag har även sett annonser där man skrivit att det är promenadavstånd till tunnelbanan när det tar cirka 30 minuter att gå. Ja, visst går det att gå 30 minuter, men det är knappast det man tänker sig morgon och kväll och man kan ju gå i 4 timmar också. Tyvärr så är beskrivningarna så usla mågna gånger så man känner att man måste skriva om, men många är inte lika kräsna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.