2 314 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Köpa virke i Jönköping
Hejsan.
Jag ska snart lägga om både tak och bona om mitt fritidshus till vinterbonat.
Undrar mest var jag får tag på bra och billigt virka i Jönköpingstrakten.
Har hört både gott och ont om byggmax, men behöver en del virke som
inte ens finns i deras sortiment, såsom t.ex breda brädor till ytterväggen.
Det är ett gammalt soldattorp så bredden varierar mellan 17, 19 och 22 cm breda plankor
och jag vill gärna hålla det så då det känns mer rätt.
Jag behöver också kraftigare virke då vi skall höja taket, kansk 150x150mm räcker?
Takstolarna är byggda av 45x145mm och blir med ganska tätt mellanrum (78 cm).
14 takstolar till ett 11m långt hus bör väl räcka.
Min huvudfråga är alltså: Var finns den bästa och billigaste brädgården i trakten?
Är det Tenhults? Vet att det inte är Bankeryds, för där var priserna hutlösa.
Tacksam för bra, snabba svar, gärna med telefon eller ev hemsidor till sågverken.
MVH
-Prinsallan
Jag ska snart lägga om både tak och bona om mitt fritidshus till vinterbonat.
Undrar mest var jag får tag på bra och billigt virka i Jönköpingstrakten.
Har hört både gott och ont om byggmax, men behöver en del virke som
inte ens finns i deras sortiment, såsom t.ex breda brädor till ytterväggen.
Det är ett gammalt soldattorp så bredden varierar mellan 17, 19 och 22 cm breda plankor
och jag vill gärna hålla det så då det känns mer rätt.
Jag behöver också kraftigare virke då vi skall höja taket, kansk 150x150mm räcker?
Takstolarna är byggda av 45x145mm och blir med ganska tätt mellanrum (78 cm).
14 takstolar till ett 11m långt hus bör väl räcka.
Min huvudfråga är alltså: Var finns den bästa och billigaste brädgården i trakten?
Är det Tenhults? Vet att det inte är Bankeryds, för där var priserna hutlösa.
Tacksam för bra, snabba svar, gärna med telefon eller ev hemsidor till sågverken.
MVH
-Prinsallan
Någon?
Det bästa du kan göra är förmodligen göra en lista på vad du behöver med leveransvillkor, lämna ut den till "samtliga" ställen i närheten och begära in en offert, sedan är det bara att spela ut dem mot varandra. Priset på hyllan betalar man bara om man ska ha 2 plankor, dom har ofta bra prutmån. Har själv genomfört en sådan upphandling för sommarens projekt som började på 64'-68' och slutade på 52' det intresssanta är att det var dom som klassades som "dyra" som i slutändan var billigast. Och priserna på en hel del av artiklarna låg under priset på ex. cheapy och byggmax. men levererat hem, till skillnad från förra året när jag skulle handla "billigt" och åkte runt och handlade lite överallt. ägnade säkert 1 vecka bara till att åka runt och köpa grejjor istället för att snickra.
Redigerat:
Tusen Tack. Jag har minst fyra ställen häromkring som skall få räkna på det då.
MVH
-Prinsallan
MVH
-Prinsallan
Klicka här för att svara