28 996 läst ·
79 svar
29k läst
79 svar
Köpa ut min bror, äger 50% av radhus var
boschkenta
Verktygstokig
· Västra Götaland
· 460 inlägg
boschkenta
Verktygstokig
- Västra Götaland
- 460 inlägg
Jag har nyligen gjort detta och vi sågs och pratade om hur vi kände och vad vi ville, sedan kontaktades jurist som såg till att allt blev rätt gjort. Så det bästa är väl at uprätta dialog och även då ta upp dina orosmoment. Ni är ju ändå bröder, oavsett kontaktnivå.
Banken ville ha en "riktig" värdering som underlag för att godkänna affären, men annars var det inga konstigheter. Juristen gick på runt 25000 men det var det värt.
Banken ville ha en "riktig" värdering som underlag för att godkänna affären, men annars var det inga konstigheter. Juristen gick på runt 25000 men det var det värt.
Jag har utan problem fått ett värderingsintyg från en ”riktig” mäklare utan att betala något.
Dom hade ett intresse för en eventuell kommande försäljning.
Sa innan att jag inte hade planer på att sälja i dagsläget.
25k för en värdering låter orimligt högt för mig.
Angående kontrakt så hade jag tittat på Hemverket, är ingenting ovanligt som ni skall göra.
Dom hade ett intresse för en eventuell kommande försäljning.
Sa innan att jag inte hade planer på att sälja i dagsläget.
25k för en värdering låter orimligt högt för mig.
Angående kontrakt så hade jag tittat på Hemverket, är ingenting ovanligt som ni skall göra.
Gjorde nyss en bodelning, där vi lät 3 olika mäklarfirmor delta. Sen gjorde vi ett snitt på priserna. Men du ska räkna bort mäklararvoden och så vid en utlösen, eftersom din bror slipper den delen om du köper ut honom, men du behöver betala när du väl säljer.
Är skiftet redan gjort så får din bror skatta för sin del, men om han kompenseras av dig så kan man reducera priset med latent skatt så betalar du den när du säljer istället. Din bror får samma summa, du får betala mindre nu.
Vi informerade mäklarna om att det var högst troligt en bodelning som skulle utföras, men ingen tog betalt ändå. Värderingarna hamnade med ganska spridda skurar, en på 4,95, en på 5,4 och en på 5,45 så det kan absolut skilja mellan mäklare och deras värderingar.
Är skiftet redan gjort så får din bror skatta för sin del, men om han kompenseras av dig så kan man reducera priset med latent skatt så betalar du den när du säljer istället. Din bror får samma summa, du får betala mindre nu.
Vi informerade mäklarna om att det var högst troligt en bodelning som skulle utföras, men ingen tog betalt ändå. Värderingarna hamnade med ganska spridda skurar, en på 4,95, en på 5,4 och en på 5,45 så det kan absolut skilja mellan mäklare och deras värderingar.
För framtida relationer tror jag också att det är värt att ta in en jurist. Då är chansen större att ingen av er om tio år känner sig lurad eller missbelåten. Pengar, hus och arv är tyvärr anledning till många familjestridigheter.
Har varit inblandade i div arvsskiften och liknande genom åren. Vi har alltid tagit in TRE värderingar. Då slår det mindre om en avviker.
Kostnaden för värderingarna har varit 0-2000kr. Värdet på fastigheterna 1miljon+.
Dvs kostnaden för värdering har alltid varit ”kaffepengar” i sammanhanget vilket samtliga inblandade har varit ense om.
Kostnaden för värderingarna har varit 0-2000kr. Värdet på fastigheterna 1miljon+.
Dvs kostnaden för värdering har alltid varit ”kaffepengar” i sammanhanget vilket samtliga inblandade har varit ense om.
Ni kan göra en ful sak. Lägga ut det förs försäljning via hemverket (Kostar ej så mycket).
När ni sedan fått bud så erbjuder du dig att köpa för 10 000 över högsta budet mot att ni inte tar in fler bud.
den som tror sig vunnit budgivningen kommer bli sur, men ni har en garanterad värdering som både din bror och bank bör vara nöjd med.
Som sagt lite fult, men inte helt ovanligt i sådan situationer.
När ni sedan fått bud så erbjuder du dig att köpa för 10 000 över högsta budet mot att ni inte tar in fler bud.
den som tror sig vunnit budgivningen kommer bli sur, men ni har en garanterad värdering som både din bror och bank bör vara nöjd med.
Som sagt lite fult, men inte helt ovanligt i sådan situationer.
Besiktning av ett hus du redan äger hälften av och känner historiken, känns väldigt bortkastat. Skulke jag och min bror äga något tillsammans skulle vi kolla booli och Hemnet på liknande f fastigheter och sedan bestämma något själva. Skulke nog inte vara så nära marknadsvärde. Men det beror ju på vilken relation man har...
Ta dit ett antal olika mäklare och värdera. Sen något medeltal mellan dessa.
Ett alternativ är väl att lägga ut det på marknaden och se vad det budas upp till. Sen väljer ni att inte sälja till någon av dessa, men att du köper för halva denna summan. Kan både vara bra eller dåligt för dig dock.
Ett alternativ är väl att lägga ut det på marknaden och se vad det budas upp till. Sen väljer ni att inte sälja till någon av dessa, men att du köper för halva denna summan. Kan både vara bra eller dåligt för dig dock.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Har ni funderat något på skatteeffekter? Dvs om ni får huset av er far så tar ni väl över hans skatteskuld. Om huset ökat mycket i värde så gör din bror en vinst om du löser ut honom för halva värdet, eftersom du kommer sitta med skatteskulden.
Med reservation för att jag missat något.
Med reservation för att jag missat något.
Vi var i liknande situation som du, vi valde då att förvärva Fastigheten som gåva med vederlag till "andra ägaren" som väsentligen understeg värdet, s k benefikt förvärv,Niklas_R skrev:
Hej,
Sitter nu med massa frågor o hoppas få lite hjälp av nån som kanske gjort något liknande.
Min bror o jag har fått radhuset i gåva av min far, så vi äger 50 % var. Och jag har nu en fundering på köpa loss min bror.
Min bror har redan hus och är inte intresserad av att behålla det, vi har gjort en värdering än så länge, som hamna på 3,5 milj +/- 100 k , dock berättade vi inte att jag hade fundering på o köpa loss min bror.
Så kändes lite som han kom med en hög värdering för att få uppdraget , eller tror ni att det hade spelat någon
roll om vi hade berättat att jag hade tanke på köpa loss han? tror ni de hade spelat något roll för värderingen ?
Och hur gör man om jag nu bestämmer mig för att köpa loss min bror ?, upprättar vi ett köpeavtal själva? o tänkte på eventuell besiktning mm , har så många funderingar så hoppas det någon vänlig själ som kanske gjort något liknande själv ?
Tack på förhand
Niklas
Vitsen med upplägget är att du som köpare får väsentligt lägre köpeskilling, samtidigt som "säljaren" erhåller samma nettobelopp i o m att säljaren slipper erlägga skatt på försäljningens vinst,
Stämmer gott; latenta skatteskulden bör avräknas, och varför inte avvakta med att realisera densamma om ena brodern ska bo i huset,Fairlane skrev:
Detta är möjligt genom att förvärvet sker benefikt,
Ja, brodern skall betala reavinstskatt på sin halva om sådan föreligger vid försäljningen.Fairlane skrev:
Ta dit en mäklare som utfärdar en värdering. Det kostar några tusenlappar men det är det värt. Då går affären rätt till och ingen av er känner er lurade. Det kan sluta väldigt tråkigt mellan er som bröder om någon av er i slutändan känner sig lurad eller orättvist behandlad. I det sammanhanget är värderingskostnaden liten. Sedan tror jag ni behöver ta dit 3 st mäklare och få en värdering gjord. Var dessutom ärlig till mäklaren så att han/hon inte övervärderar (eller tvärtom) samt att ni BÅDA är där när mäklaren kommer dit. Ni ska heller inte påverka mäklaren på något sätt. Viktigt att allt går neutralt till.