5 313 läst ·
2 svar
5k läst
2 svar
Köpa torp, lån typkod 213
Hej jag är intresserad av att köpa ett torp.
i annonsen står det bostadstyp villa, typkod 213. Finns grävd vattenbrunn men inget indraget vatten.
nu är det så att jag inte har någon medsökande, fast jobb årsinkomst på 300, kontantinsats finns. Även billån på 240 som nog kan ställa till att, kan sälja den men vet inte om jag hinner innan visningen och budgivningen som det lär bli..
jag har läst att flera banker inte lånar ut när det är typkod 213. Innan jag ansöker och det syns på uc vill jag kolla mer er hur ser mina chanser ut? Har jag någon chans överhuvudtaget? Vill behålla min lägenhet.. eller kan jag köpa det som permanentboende trots inget vatten indraget?
Känner så att jag bara måste ha det här. Läget är perfekt!
i annonsen står det bostadstyp villa, typkod 213. Finns grävd vattenbrunn men inget indraget vatten.
nu är det så att jag inte har någon medsökande, fast jobb årsinkomst på 300, kontantinsats finns. Även billån på 240 som nog kan ställa till att, kan sälja den men vet inte om jag hinner innan visningen och budgivningen som det lär bli..
jag har läst att flera banker inte lånar ut när det är typkod 213. Innan jag ansöker och det syns på uc vill jag kolla mer er hur ser mina chanser ut? Har jag någon chans överhuvudtaget? Vill behålla min lägenhet.. eller kan jag köpa det som permanentboende trots inget vatten indraget?
Känner så att jag bara måste ha det här. Läget är perfekt!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Banker kräver som regel en mäklarvärdering oavsett typkod, så om torpet säljs via mäklare har du redan den biten klar. Prata med din bank om torpet!
Om du får låna beror på hur mycket stugan kostar och dina övriga levnadskostnader.
Lycka till!
(Man bränner inte sin kreditvärdighet på bolåneförfrågningar, det är betydligt värre med skumma krediter.)
Om du får låna beror på hur mycket stugan kostar och dina övriga levnadskostnader.
Lycka till!
(Man bränner inte sin kreditvärdighet på bolåneförfrågningar, det är betydligt värre med skumma krediter.)
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Gissar att fastighetsvärdet ändå kan vara betydande, även om byggnadsvärdet är försumbart. Det borde väl vara nog så viktigt för banken. Och som @SågspånPappspikEternit skriver så ser nog de flesta banker en mäklarassisterad transaktion som en bra värdering, så typkoden borde inte vara ett problem. Det borde väl rent av vara ganska vanligt med fritidshus där just byggnaden är av ringa värde.
Klicka här för att svara