Tyvärr, som jag ser det finns det finns bara informationer i PDF om olika saker, inte en ren manual som just gäller Handyarc 160i.Violina skrev:
Här finns
LHL 160, Caddy® 160
LKB 160
Tradesmig 130S/160/230 & 240
Welding EquipmentMed flera men inte en manual för just Handyarc
HandyArc MIG 160i
Welding EquipmentDeclaration of Conformity (är inte en manual).
HandyArc MIG 160i
Welding EquipmentSpare parts list (Replacement parts) Är inte heller en manual...
Har du möjligen en manual eller kan du hitta en så får du gärna lägga upp den, har sökt ESAb men de svara inte tillbaka så därför undrar jag om Jula säljer en utgående modell. Den förra de sålde var en Origo (https://www.jula.se/catalog/verktyg...ch-lod/svets/migmag-svetsar/mig-svets-210045/), även den har utgått...😢
Den är inte utgående, om jag inte minns fel så lanserades den under 2024. Däremot så är det verkligen en instegsmodell. Manual finns naturligtvis, det är lag på det. Däremot så är det i te en svets som säljs via det proffs ÅF utan av tex Jula. Jag har inte svetsat med den men tror att det är ganska märkbar skillnad mot tex en Rogue Mig. Hur mycket mer kostar en sån?N Nordsjö skrev:Tyvärr, som jag ser det finns det finns bara informationer i PDF om olika saker, inte en ren manual som just gäller Handyarc 160i.
Här finns
LHL 160, Caddy® 160
LKB 160
Tradesmig 130S/160/230 & 240
Welding Equipment
Med flera men inte en manual för just Handyarc
HandyArc MIG 160i
Welding Equipment
Declaration of Conformity (är inte en manual).
HandyArc MIG 160i
Welding Equipment
Spare parts list (Replacement parts) Är inte heller en manual...
Har du möjligen en manual eller kan du hitta en så får du gärna lägga upp den, har sökt ESAb men de svara inte tillbaka så därför undrar jag om Jula säljer en utgående modell. Den förra de sålde var en Origo ([länk]), även den har utgått...😢
Här är manualen: https://ldgsesabwe.blob.core.windows.net/instructionmanuals/0448 314 001 GB.pdf
Den gamla Step-Origon utgick pga eco-design krav, ändrigar av standarden på i första hand verkningsgrad och standbyeffekt som gör den typen av svetsar omöjliga att certifiera för EU-marknaden, det är samma för alla tillverkare. Den raka ersättaren för en Origo C170 är en variant av Rustler tex 201 (enfas) eller 203 (trefas) men det är mer pengar, ganska mycket mer men en hel del mer svets med.
Stort tack för manualen. Då ska jag ta reda på mer ur den, ligger i tankarna att skaffa en bra svets för diverse svetsarbete. Har tittat länge på olika svetsar och försöker jämföra kvalitét och pris samt vilka olika metoder man kan använda sig av. Vill gärna ha en bra (!) MIG i kombination med MMA och som har ett bra 2: hands värde. Har tittat lite på Rouge också men det drar iväg såklart ganska så bra. 🤔F fsn skrev:Den är inte utgående, om jag inte minns fel så lanserades den under 2024. Däremot så är det verkligen en instegsmodell. Manual finns naturligtvis, det är lag på det. Däremot så är det i te en svets som säljs via det proffs ÅF utan av tex Jula. Jag har inte svetsat med den men tror att det är ganska märkbar skillnad mot tex en Rogue Mig. Hur mycket mer kostar en sån?
Här är manualen: [länk] 314 001 GB.pdf
Kombinerade maskiner kan vara bra maskiner men det är inte kul att byta funktion på dem jmf med att ha dedikerade svetsar för olika processer. Föreslår att du kikar på begagnade maskiner och skaffar en bra stationär mig/mag då den ändå inte fungerar annat än i verkstaden och en separat mma, sannolikt blir det totalt inte dyrare. Min kombimaskin svetsar jag bara rostfritt med pga ovan anledning.N Nordsjö skrev:Stort tack för manualen. Då ska jag ta reda på mer ur den, ligger i tankarna att skaffa en bra svets för diverse svetsarbete. Har tittat länge på olika svetsar och försöker jämföra kvalitét och pris samt vilka olika metoder man kan använda sig av. Vill gärna ha en bra (!) MIG i kombination med MMA och som har ett bra 2: hands värde. Har tittat lite på Rouge också men det drar iväg såklart ganska så bra. 🤔
Varför är det inte kul att byta funktioner (antar att du menar svetsmetod?) att kombinera MMA och MIG/MAG på en compact med två OKC-connectors tar 5 sekunder.nanowire skrev:
Kombinerade maskiner kan vara bra maskiner men det är inte kul att byta funktion på dem jmf med att ha dedikerade svetsar för olika processer. Föreslår att du kikar på begagnade maskiner och skaffar en bra stationär mig/mag då den ändå inte fungerar annat än i verkstaden och en separat mma, sannolikt blir det totalt inte dyrare. Min kombimaskin svetsar jag bara rostfritt med pga ovan anledning.
Visst, ska du stå på samma ställe går det an men inte kul att släpa med mig-pisol/tråd/gas dit jag ska svetsa pinne. Tar betydligt mer än 5 sek att ställa om då om de ska av/på.F fsn skrev:
Varför skall du ta med dig gasen? Den har man naturligtvis på snabbkoppling och inte fastmonterad. Trådrullen väger max 5kg, den sitter naturligtvis kvar. Pistolen kan man välja själv hur man vill göra, men visst, backa tråden och nyp den i matningsmekanismen och skruva bort Euro-connectorn. Kanske 2 minuter.nanowire skrev:
Ser inga som helst problem med kombon MMA/MIG/MAG om det är en maskin som faktiskt har utvecklats för att ha acceptabla MMA-prestanda (långt ifrån självklart).
Då är jag mycket mer ifrågasättande till de som vill svetsa TIG på samma maskiner utan HF-start och ofta med manuellt manövrerad gas, det är en kompromiss.
Ja, det är ytterligare en nackdel. Du hjälpte ju mig i mitt försök att försöka hitta sätt att styra en magnetventil för gasen på min Esab 215 kombi.F fsn skrev:
Det är iallafall en massa klydd att växla process och plats. Jag var mer positiv innan, för i teorin låter det väldigt bra, men för mig i praktiken är det sådär. Jag är ändå nöjd med att den gör att jag kan ha både mig och mag laddat i olika maskiner varav en med enkel tillgång till tig (med brister då). Det hade jag inte fått med en tig (som var det jag behövde mest). 😊
Hur gick det med gasen på på Rebel? Jag kikade i en sån av en annan anledning för ett tag sen och den modellen hade dubbla gasventiler.nanowire skrev:
Ja, det är ytterligare en nackdel. Du hjälpte ju mig i mitt försök att försöka hitta sätt att styra en magnetventil för gasen på min Esab 215 kombi.
Det är iallafall en massa klydd att växla process och plats. Jag var mer positiv innan, för i teorin låter det väldigt bra, men för mig i praktiken är det sådär. Jag är ändå nöjd med att den gör att jag kan ha både mig och mag laddat i olika maskiner varav en med enkel tillgång till tig (med brister då). Det hade jag inte fått med en tig (som var det jag behövde mest). 😊
Men som sagt, TIG är krångligt för det är sällan full funktionalitet men just MMA fungerar.
Jag gav upp och har kört manuell gasventil. Men tack för hjälpen med informationen.F fsn skrev:
Tror den med AC-tig har dubbla ventiler.
Ja, det har den, Den har även HF-start. Rebel 205 AC/DC heter den och den är inte så värst billig men den är verkligen en riktig multiprocess. Men har för mig att jag såg det på en annan med? Vet att det förekommer på andra compact mig från andra tillverkare med, tex Fronus Transteel (kan dock vara tillbehör).nanowire skrev:
Nästa steg upp, 235(?), tror jag också har det.F fsn skrev:Ja, det har den, Den har även HF-start. Rebel 205 AC/DC heter den och den är inte så värst billig men den är verkligen en riktig multiprocess. Men har för mig att jag såg det på en annan med? Vet att det förekommer på andra compact mig från andra tillverkare med, tex Fronus Transteel (kan dock vara tillbehör).
Jaha, det blev en ESAB tillslut från ST och kände att det var rätt beslut för mig som inte har någon användning för kraftigare maskin än max 200A. Valde ett väletablerat märke då jag inte litar på varken Julas egna märke Meec eller Biltemas "lockvaror"- om "bra kvalitet till bra pris", speciellt inte när det väl blir tal om att ta kontakt med kundtjänst om jag har frågor om tillbehör, reklamation med mera.
Är hittills väldigt nöjd med vad maskinen kan prestera och att jag har tålamod att lära mig mer och mer, det var många år sedan (över 20 ) jag började prova att svetsa med pinne för första gången och på den tiden lockades man att köpa en riktig skitmaskin för att sätta igång, ingen bra erfarenhet.
Har punktsvetsat en del och jobbat med pinne på diverse jobb inom ABB när jag arbetade där, inklusive elinstallationer och montering men det var länge sedan man sadlade om från detta. Ser att forumet har både mer erfarna och mindre erfarna kommentatorer, kul att se och lära av varandra. 😀👍
Är hittills väldigt nöjd med vad maskinen kan prestera och att jag har tålamod att lära mig mer och mer, det var många år sedan (över 20 ) jag började prova att svetsa med pinne för första gången och på den tiden lockades man att köpa en riktig skitmaskin för att sätta igång, ingen bra erfarenhet.
Har punktsvetsat en del och jobbat med pinne på diverse jobb inom ABB när jag arbetade där, inklusive elinstallationer och montering men det var länge sedan man sadlade om från detta. Ser att forumet har både mer erfarna och mindre erfarna kommentatorer, kul att se och lära av varandra. 😀👍