Tror inte du ljuger men om svetsen inte skulle funka alls kan man ju undra vilka som köper den jag tror du fått ett felaktigt exemplar eller så kan du och din kompis inte svetsa men det antar jag att du kan eftersom du skriver i den här tråden. Vet inte vilken modell jag provade men gissar på att det var föregångaren en lite fyrkantigare modell men det var en enkel modell utan digital display. Kör med Kempi 230 svetsar på jobbet och dom funkar grymt bra men kanske titta efter en wallius svets dom brukar vara billiga och dom jag provat har funkat ok.

Ska du svetsa på åkgräsklipparen rekommenderar jag nog en MIG-svets istället för en inverter, speciellt om du är nybörjare.
Annars vill jag rekommendera GYSMI165, men den är nog lt eutanför din budget.

Intermittens är det nog bara proffsen som behöver bekymra sig över, en vanlig hobbysvetsare brukar inte sitta och blåsvetsa på det sättet.

Nog kan intermittensen vara intressant Esab budy som diskuterades tidigare i tråden klarar endast 1.5 minut på 145 ampere sen ska den vila 8,5 min innan den klarar 1,5 min igen. Nu kanske man inte kör riktigt på 145 ampere men nästan om man vill smälta nån 3,2 mm pinne fast troligtvis inte på gräs klipparen

Håller med bax, satsa på en MIG svets.
Inget på en åkgräsklippare är lite grövre material.
En bågsvets är besvärlig att tända och smältan blir varmare och risken att bränna genom är stor.
En MIG kan man lägga punkt efter punkt och därmed lättare kontrollera värmen.

Bågsvets tar man till om man ska svetsa utomhus, om det är speciella krav på hållfasthet och om det är mycket grova dimensioner.

Protte

Billiga mig svetsar brukar funka skit alla fall dom jag provat men finns förhoppningsvis undantag.

Man får vad man betalar för brukar det heta!

Kempi minarc 150
Esab caddy 151
Fronius transpocket

Om du ska ha mma

Undvik kinasvetsar!

Kör uteslutande dessa 3 på jobbet och dom 2första kör man 3,2or på utan problem och dom är lätta att tända med så att även en glad amatör fixar svetsa och koka slagg och blåsa lite hål här o var ;)

• Gilla
prototypen
  • Laddar…
Har kempi 140 samt 150 på jobbet funkar kanon även med flera långa skarvkablar. Gjorde just ett snabb jobb med Kempi 150.

• Gilla
Lutte
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Har kempi 140 samt 150 på jobbet funkar kanon även med flera långa skarvkablar. Gjorde just ett snabb jobb med Kempi 150.
Alla våra 140is dog den fruktansvärda 3,2 döden dom orkar inte riktigt med 3,2or hela dagarna men annars jäkligt fina

Y
Jag är sugen på en Kempi Evo 200 migsvets samt en pinnsvets ur samma serie.
- Fast avvaktar lite då jag är nyfiken vad nästa år har att erbjuda.

Vi har en sådan kempi pinnsvets på jobbet vilket var imponerande smidigt att ha med sig. Till skillnad från den gamla pinnsvetsen jag har hemma som man nästan måste ha en åkgräsklippare att lyckas flytta på. :)

Kamraten köpte ESABs motsvarighet av migsvets, funkar säkert bra men jag läste att det gick inte ha dom mindre trådrullarna blandannat sen upplevde jag lite designskillnad när man höll i handtagen.

Köp inget skräp bara, då blir det en pina! Jag köpte en esab caddy arc 151i och sist köpte jag en esab caddy mig c200i jag är mycket nöjd med båda. Visst dom kostar lite mer men betydligt enklare och trevligare att svetsa med! :)

Har en beg kemppi minarc 150 och den funkar bra för mina amatörkunskaper. Ser ut som om kriget gått över den... men den funkar helt klanderfritt.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag skulle vilja varna lite för Kemppi Minarc 150.
Använder själv en sån på jobbet, svetsen i sig fungerar bra men det har varit enorma kvalitetsproblem.
Nu på ett år är jag inne på min tredje svets. Samma för min arbetskamrat. Totalt har vi två lämnat in 4st Minarc 150 för olika defekter där alla fyra fått byta kretskort på under ett år.

Vad svetsar ni? Låter som det antingen är enorma problem, eller så kör ni 3.2or dagarna i ända ;)

Rörsvetsning, till största delen rostfritt 2mm godstjocklek. Så det handlar bara om 40-65 ampere med 2,5or.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.