Tänkte handla en MIG-svets och letar på nätet.

Av dom i min närhet som kan detta så avråds jag från att handla en Jula/Biltema svets för att dom
helt enkelt inte är bra i deras tycke.

Vad kan man köpa en bra Mig (gas, inte flusstråd) ?

Tips någon.

(ska svetsa i bil samt laga sådant som måste lagas :) )

Begagnade svetsar finns på blocket , kolla även hemma om du kan ha en 3fas svets eller måste ha 220volts svets.

Den viktiga frågan är vad ska du svetsa?
Bilplåt så skulle jag rekommendera kemppi minarcmig 200 evo eller en beggad 180 adaptive.
Otroligt smidig svets som går att köra med under 20A i ström.
Går nästan att svetsa kontinuerligt om det inte varit för plåten slår sig.
Enda nackdelen är priset, ofta ute för 10 + moms. Och då ska man köpa en 5L och trådrulle så landar på cirkus 15 ksek om man förhandlar pris.
Om du ska svetsa mest traktor och grövre så skulle jag titta på nån beggad esab/kemppi i 315A storlek alternativt pinnsvets vid sådana jobb.
Går inte hitta nån som är bäst på allt.

Det är inget fel på Biltemas större svetsar med gas, de får ju rätt bra beröm om man letar runt på nätet, duger mycket väl för hobbybruk.

De jag hört som avråder från Biltemas svetsar är folk som aldrig skulle köpa en svets från just Biltema, än mindre har de provat en.

Redigerat:
I
Pumba skrev:
Det är inget fel på Biltemas större svetsar med gas, de får ju rätt bra beröm om man letar runt på nätet, duger mycket väl för hobbybruk.

De jag hört som avråder från Biltemas svetsar är folk som aldrig skulle köpa en svets från just Biltema, än mindre har de provat en.
Håller de samma kvalitet som Micro gjorde med sina mellanklassvetsar får jag säga att de är helt ok.
Däremot har jag en Biltema för flushtråd numera och den förtjänar inte namnet svets.
Dumt att jag bytte var det, men gasen är dyr och odryg. Och alltid när man behövde den, vart tredje år eller så, var gasen slut.
Det finns butiker där man får prova svetsarna innan köp. En del yrkesmän avgudar sina rörtrådsmaskiner.

Köper man bättre kvalite på tråden så presterar bilteman rätt mycket vettigare.

Köp åtminstone en 3 fasmaskin, med 3 fas får man bättre och mer svetsström.

Protte

Det är skillnad på Biltema och ESAB.
Det är skillnad på enfas och trefas.
Det är skillnad på tillgång till reservdelar (och slitdelar)
Det är lite skillnad i pris.
En del människor är dumsnåla.

Jaja, valet är fritt

Protte

I
prototypen skrev:

Jaja, valet är fritt

Protte
Eller fattiga.:(
Det valet är inte fritt.

I
Redigerat av moderator:
Chaly
Jag köpte en begagnad Deca 180A (swedol) för en tusing för några år sedan. 230V, lite klumpig och kort sladd/slang men för mig som hobbysvetsare har den fungerat helt OK. Dock är jag långt ifrån någon mästare. Tror Deca tillverkas i Italien.

Buuzzz skrev:
Det som ska svetsas är en gammal bil som ska repas och lite annat smått som måste fixas :)
Inga större jobb eller grövre gods.
Var först inne på en Biltema-svets i första läge typ:
[länk]
eller är det så att man direkt ska kliva in på:
[länk]
men då blir det helt plötsligt en annan peng...
Visst är en begagnad 3fas kvalitetsmaskin värt att satsa på men dom kan vara svåra att hitta till rimligt pris inom rimligt avstånd.
Själv tröttnade jag på att leta och valde en ny på Clas, efter 3 år har jag inte ångrat köpet. Har kört uteslutande med flusstråd, har inte orkat bry mig om gasflaska.
Det jag har svetsat har varit för husbehov, rostlagning (biltrösklar/klippaggregat), cafebord, gångjärn på grindstolpar osv. Hittils har det inte varit något strul med den.

prototypen skrev:

Jaja, valet är fritt

Protte
Problemet ligger ju i att köpa något som fungerar till det man ska göra, man kan köpa en kemppi industrisvets för 100 000kr, men vad är poängen om den ändå bara kommer stå och samla damm.

Men på detta forumet är det ju strängt förbjudet att prata om budgetverktyg, man undrar ju hur mycket pengar som kastas bort på verktyg som bara blir liggandes...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.