Äkta Boggiaxlar har förståss stötdämpare , det har inte par axlar. Lööve kan fås med båda axeltyperna. En fördel har paraxeln den är underhållsfri.

H
ABb skrev:
Såhär är det. Äkta boggiaxlar har en torisionstav mellan axlarna som gör gången mjukare. Annars är det paraxlar, alltså 2 likadadana axlar som bara är skruvade fast . det är bara att titta under släpen för att kolla om det är paraxlar eller en äkta boggi.
Stämmer inte, se mitt inlägg tidigare så har du en korrekt beskrivning. En torisionsstav har varje axel annars är den stel d.v.s. helt utan fjädring.

H
ABb skrev:
Äkta Boggiaxlar har förståss stötdämpare , det har inte par axlar. Lööve kan fås med båda axeltyperna. En fördel har paraxeln den är underhållsfri.
Stämmer inte, ALLA axlar kan fås med stötdämpare oavsett vilken boggietyp man har.

Paraxlar alltså, med gummitourision har inte stötdämpare dom kan röra sig lite(fjädra) . gummit ger efter. Men en boggiaxlel med tourisionstavar har stötdämpare + .smörjnipplar ock har mycket mjukare gång än paraxlar. Fördel med paraxel är priset +underhållsfria

H
ABb skrev:
Paraxlar alltså, med gummitourision har inte stötdämpare dom kan röra sig lite(fjädra) . gummit ger efter. Men en boggiaxlel med tourisionstavar har stötdämpare + .smörjnipplar ock har mycket mjukare gång än paraxlar. Fördel med paraxel är priset +underhållsfria
FEL, finns standard på många men kan även eftermonteras...

Vet inte heller vilken antik konstruktion som du refererar till. Smörjnipplar i en boggie år 2010. Detta var borta redan 1970 på tunga fordon och deras boggieer. Lagringen löses men gummilager vilka inte behöver någon smörjnippel. Gummilager medför även att de blir helt underhållsfria samt att gummit även dämpar slag och stötar.

Redigerat av moderator:
Jag skaffade mitt släp några månader efter vi köpt vårt första hus och det har jag inte ångrat en minut!! Vad köpte jag då?
För 6000kr fick jag ett nybesiktigat (samma dag som jag köpte det) Kylingekärran 850kg från 1986. Flakmåttet är ca 250x140cm och golvet och materialet i lämmarna är utbytt mot durkaluminium av någon tidigare ägare. Eftersom jag hade galvade gallersektioner från hundgården som medföljde huset, och dessutom en svetskunnig bekant så hade jag efter några timmar ett gallersläp. :)

Jag tycker personligen att jag har mer nytta av ett gallersläp än ett tippsläp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.