Skulle behöva lite råd kring husköp, ett renoveringsobjekt som byggdes 1962. Om det är värt att kolla mer på, eller om man ska anta att huset är ett dåligt köp och bara strunta i allt redan nu.

Ber om ursäkt i förväg för all min okunskap, vi är ganska unga förstagångsköpare och har väldigt lite koll på det mesta kring hus, men försöker nu lära oss så gott det går, men vi känner ingen att bolla sådana här saker med så hittade jag det här forumet, så det blir mitt första inlägg. Man kan väll säga att vi är i början av vår resa som framtida husägare :)

Lite om huset:
  • Allmänt: Radhus, äganderätt, enplans, 6 rum, 125kvm, etage (huset är i mitten av backen). Badrum renoverade 2018. Edit: Backen/tomten lutar nedåt mot sydväst och huset har alltså alltid god belysning på sig. Halva baksidan av huset är under mark.
  • Grundkonstruktion: Betongplatta på mark med en uppreglad golvkonstruktion i trä.
  • Stommen: betong och trä.
  • Tak: Låglutande takkonstruktion med takpapp som ytskikt (nylagd takpapp 2007). Innertaket följer yttertakets vinkel (ingen vind)
  • Fasad: Tegel och trä.
  • Radonmätning: låga värden.

Vidare ser man många kommentarer från säljarens besiktning som nämner olika problem kring väta:
  • Tröskelbleck finns inte monterat på entrédörren.
  • Sprickor på tegelfasad.
  • Missfärgningar finns på golvytskiktet (påstås av säljaren inte vara pga inläckage)
  • Missfärgningar finns på innertaken. Dessa uppkom enl säljaren innan takomläggningen.
  • Takavrinningen från uterummet är inte anslutet till markledning.
  • Vattenansamling noterades lokalt på yttertaket.
  • Entrétaket är i sämre skick.
  • Rötskador noterades på utanpåliggande takkonstruktion/takstolar längs husets baksida
  • Rinnmärken finns på utsida murstocken (placerad i uterummet).
  • Fuktskydd finns ej monterat i diskbänksskåpets botten.
  • våtrummet noterades rör genom golv/tätskikt.
  • Färsläpp samt fuktpåverkat material noterades vid takfönster.

Min största oro är att säljarens (bas) besiktning uppgav ”Mikrobiell lukt upplevs i golv/väggvinkel i bostaden och i det vidbyggda förrådet noterades en avvikande lukt med mikrobiell karaktär vid inträde.”.
Vi ska såklart göra en så bra egen besiktning som möjligt på huset. Men låt oss anta att det är mögel under golv, går det att fixa permanent om man river upp hela golvet och vad kostar i så fall det i grova slängar?

Kan nämna att huset går för 2,7 miljoner när renoverade hus i området kostar 4,5-5 mille, så ca 40-50% rabatt kan man ju säga. Samt att vi va inne i grannens hus och kollade hur de hade renoverat, det va fint, luktade inte mögel och de hade aldrig haft några nämnvärda problem med huset enligt egen utsago.

Våran grova plan är att låta fackmän renovera tak, alla golv, slå ut en vägg och sätta upp en bärande balk, renovera kök och ett sovrum, Vad kan man i grova drag beräkna att detta skulle kosta?
Resten av rummen, väggar, mm, planerade vi fixa själva i den mån vi kan lära oss.

Bör man fixa ny el samtidigt som man gör allt annat? Är el i ett så gammalt hus en brandrisk?

Vad annat bör man tänka på?

Redigerat:
Satsuki
Jag gillar utseendet på låglutande tak men om jag förstått rätt är de är väldigt känsliga för icke-perfekt lagt tak, och vattensamling på tak och tecken till röta på balkar talar för det.
Med det sagt behöver så ju inte vara fallet här, men jag hade iaf ställt in mig på och räknat med att göra om hela taket och sätta nytt takfönster. Samt att i samma veva se till att taket över uterummet blir tätt.

Visserligen kan jag märken i taket vara 20 år gamla, men har man inte målat om tak med fuktmärken någon gång under 20 år undrar jag spontant hur man underhållit huset.

Priset verkar ju vara rimligt och det verkar vara en god plan att låta fackman göra det ni pratar om.

En viktig faktor i ekvationen är också läget på huset, åt vilket håll sluttar tomten, ligger det bra placerat på området? Stora vägar nära?

• Gilla
Axelzander
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Jag gillar utseendet på låglutande tak men om jag förstått rätt är de är väldigt känsliga för icke-perfekt lagt tak, och vattensamling på tak och tecken till röta på balkar talar för det.
Med det sagt behöver så ju inte vara fallet här, men jag hade iaf ställt in mig på och räknat med att göra om hela taket och sätta nytt takfönster. Samt att i samma veva se till att taket över uterummet blir tätt.

Visserligen kan jag märken i taket vara 20 år gamla, men har man inte målat om tak med fuktmärken någon gång under 20 år undrar jag spontant hur man underhållit huset.

Priset verkar ju vara rimligt och det verkar vara en god plan att låta fackman göra det ni pratar om.

En viktig faktor i ekvationen är också läget på huset, åt vilket håll sluttar tomten, ligger det bra placerat på området? Stora vägar nära?
Backen/tomten lutar nedåt mot sydväst och huset har alltså alltid god belysning på sig. Halva baksidan av huset är under mark. Tycker det ligger bra placerat vad jag kan se. Inga stora vägar nära, en 30 väg bland husen, precis i anslutning till gatan. Vägen är på sidan, varken under eller över ( skulle stor väg påverka?)

De som säljer är närmare 100 år gamla och har bott där sedan huset byggdes. Jag tror de hanterat huset en gång i tiden bra, men inte på ett bra tag iaf..

Kan nog vara en bra ide att räkna på att både göra om hela taket och golvet då. Frågan är vad det kan tänkas kosta?

BirgitS
A Axelzander skrev:
Bör man fixa ny el samtidigt som man gör allt annat? Är el i ett så gammalt hus en brandrisk?
Elen i 60-talshus brukar vara fullt fungerande och med modern isolering. Det som kan vara bra är att sätta in en jordfelsbrytare om det inte redan är gjort.

• Gilla
Axelzander
  • Laddar…
Satsuki
A Axelzander skrev:
Backen/tomten lutar nedåt mot sydväst och huset har alltså alltid god belysning på sig. Halva baksidan av huset är under mark. Tycker det ligger bra placerat vad jag kan se. Inga stora vägar nära, en 30 väg bland husen, precis i anslutning till gatan. Vägen är på sidan, varken under eller över ( skulle stor väg påverka?)

De som säljer är närmare 100 år gamla och har bott där sedan huset byggdes. Jag tror de hanterat huset en gång i tiden bra, men inte på ett bra tag iaf..

Kan nog vara en bra ide att räkna på att både göra om hela taket och golvet då. Frågan är vad det kan tänkas kosta?
Låter som ett perfekt läge, med trädgård åt rätt håll. Det är det enda du aldrig kan ändra eller bygga till :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.