L
T Thullen skrev:
Njaa sekatör skulle jag inte kapa väggbockfixturen med (till vilken Vatettes verktyg är till för), däremot är det enkelt att göra ett 35mm hål i en 10mm tjock skiva, trycka i ett 18mm rör som skydd för PEX-röret och såga bort överflödet på fixturen med ett bågfilsblad.

Bättre beskrivet i denna tråd: [länk]

Jag använde en bit rör från en klädstång istället för 18mm kopparrör, och tre hoptejpade 3mm masonitbitar (blev 10,5mm med tejpen) med borrat hål som distans.
Det jag mest tänkte på var att kapa slangen inte för fixturen , så där gick jag bet :confused:

P
Blir nog Vatette. Hittade badrumsfördelarna också. Verkar ju kanonbra så slipper jag montera ett stort och dyrt fördelarskåp.

Redigerat:
Krilleman
I vägg ska det vara samma system. Det är monteringeanvisningen för slangen som styr det. Inte tvärt om.

Finns det däremot en text i monteringasanvisningen som säger att alla fabrikat på bockfixturer kan användas till Roth rör-i-rör är det ok. Inte annars.

Utanför vägg kan du byta till tex Vatette.

P
Men antagligen inte Vatettes runda blandarfästen ? ser ut att vara gjorda för deras väggbockfixtur.

Krilleman
Exakt.

Viktigt att följa slangtillverkarens monteringsanvisningar vad gäller hur och vilka produkter som är godkända i vägg.

Det spelar ingen roll att vatette säger att deras fixturer fungerar.

Det var ett för ett gäng år sen som både LK och Uponor hade problem med att skyddsrören sprack i ytterkant på böjen i väggbockfixturerna. Alla som hade använt korrekt material hade ryggen fri. Nu är dock det problemet åtgärdat. Men som ett exempel är det bra att ha med sig.

Vilket idiotiskt system. Det blir en utmaning den dagen något ska renoveras. Koppar rören är ju en gemensam standard som alla följer.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Krilleman
T Thullen skrev:
Eller köp Vatette så kan du välja vilken RiR du vill eftersom de själva utryckligen säger att "alla fabrikat passar".
En sanning med modifikation. Typgodkänd, ja.

Kikar du i monteringsanvisningen så är det inte OK enligt säkervatten.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1879200.pdf

Jag har lyft frågan med både LK & Uponor. Deras svar blir att dom inte vill släppa deras egna godkännande med säkervatten till någon annan tillverkare.

A-Collection har inga "egna" bockfixturer, därför är deras system testade med Vatette.

Utdrag ur en monteringsanvisning som beskriver typgodkända rörsystem och bockfixturer för säkervatteninstallationer.

T
Så vad innebär typgodkänd då? Ingenting med andra ord?

Det är inget bra system där en tillverkare kan muta in totalt monopol i systemet. Framför allt medför det problem vid ändringar i efterhand. Det borde vara standardiserat för att ge bättre konkurens på marknaden.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Monopol vore väl om det bara fanns ett system @Daniel 109

Läs gärna hela meningen.

D Daniel 109 skrev:
Läs gärna hela meningen.
Utmärkt förklaring!

Redigerat:
Typgodkänd är ett sätt av tillverkarna att låsa in kunderna i deras egna system och att spara pengar på att dom slipper testa sina rör tex med konkurrenternas tillbehör. Så, kort sagt är det ett sätt att tjäna pengar men detta öppnar dörrar för föräkringsbolagen att hindra ersättning (tjäna pengar där med ;) ) så tyvärr inget man bara kan bortse ifrån.

• Gilla
Junte__
  • Laddar…
T
M malloballo skrev:
Typgodkänd är ett sätt av tillverkarna att låsa in kunderna i deras egna system och att spara pengar på att dom slipper testa sina rör tex med konkurrenternas tillbehör. Så, kort sagt är det ett sätt att tjäna pengar men detta öppnar dörrar för föräkringsbolagen att hindra ersättning (tjäna pengar där med ;) ) så tyvärr inget man bara kan bortse ifrån.
Men varför skriver de på två ställen att deras genomföring pasar alla märken, för att på ett tredje säga att de bara e ok med de två listade för säkervatten? Antingen är det väll godkänt eller så är det inte, men de säger ju både och?

P
Kommer hur som helst att köpa Roths egna väggbock fixturer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.