422 läst ·
2 svar
422 läst
2 svar
Köpa och sälja, uppskov vad gäller
Hej!
Vad gäller kring uppskov om man köper ett nytt hus när man redan har ett uppskov? Kan man få uppskov på nytt eller ska det gamla betalas först?
Tex Hus 1 säljs med 1 milj i vinst. Uppskov på hela vinstskatten. Hus 2 säljs med 1 milj i vinst. Vad gäller egentligen med uppskoven?
Vad gäller kring uppskov om man köper ett nytt hus när man redan har ett uppskov? Kan man få uppskov på nytt eller ska det gamla betalas först?
Tex Hus 1 säljs med 1 milj i vinst. Uppskov på hela vinstskatten. Hus 2 säljs med 1 milj i vinst. Vad gäller egentligen med uppskoven?
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Det skall väl följa med. Uppskovet är ju inte själva skatten utan det påverkar anskaffningsvärdet vid reavinstberäkningen. När du säljer hus två så får du räkna ned ansaffningsvärdet så att din vinst blir 2 milj istället. Den vinsten kan du få¨uppskov med att betala skatten på om du köper något nytt och uppfyller de nödvändiga kriterieerna.
Jag är iofs. bara 95% säker på att det är såhär. Hr inte läst reglerna hos skatteverket.
Jag är iofs. bara 95% säker på att det är såhär. Hr inte läst reglerna hos skatteverket.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 157 inlägg
Läs mer om vad som gäller här: https://www.skatteverket.se/privat/...gartillnyagare.4.15532c7b1442f256baeb107.html
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Mäklare, säljare eller köpare
Försäkringar -
Råkade köpa en Domino - ska jag sälja kexmaskinen nu?
Möbelsnickeri -
Köpa med friskrivningsklausul och sedan sälja?
Köpa & Sälja hus -
Forum för att byta hus? (Dvs köpa/sälja varandras hus)
Köpa & Sälja hus -
Hjälp med idé om att köpa & sälja fastigheter utan mäklare
Köpa & Sälja hus