Satt och tittade på Blocket efter hyvelbänkar, finns en hel del och av skiftande finish. Undrar helt enkelt vad man bör tänka på om man köper en begagnad hyvelbänk.

• Att den känns stadig och inte ranglig är väl viktigt?
• Storlek? Givetvis en smaksak, men räcker en mindre?
• Ytfinish? Hur "lätt" är det att slipa upp en 'välanvänd' hyvelbänk. Tog två bilder på några av dagens varianter på Blocket. Den första är hyffsat fräsch, medans den andra har varit med länge. Hur mycket arbete tror ni att det är att fixa till dem? Går det överhuvudtaget?

Tar tacksamt mot reflektioner, särskilt om storlek. (Har begränsat utrymme).

ps. Bilderna bifogas som referenser, därav kopian och inte länkar till annonser. Vill uppvisa olika sorters slitage.. ds.

• 4600702565.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 4622093338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pialottas
  • Laddar…
Jag har en i motsvarande storlek. Den är ganska lätt, så en måste sitta fast i golvet. Den räcker till allt som får plats på den, så att säga. Längre grejer får man sätta fast med tvingar, det funkar det med men man kan ju bara jobba på den del som det finns bänk under. En liten är ju helt klart bättre än ingen alls, och har man inte utrymme till större så...

Jag uppskattar hyllplanet och lådorna under.

Det är ju inga pengar så det är väl bara att åka och köpa en i det skick man vill ha.
Tror en del såna chabby chick tanter har fått upp ögonen för dessa så man får passa sig för överpris på en del.

raveper skrev:
Det är ju inga pengar så det är väl bara att åka och köpa en i det skick man vill ha.
Tror en del såna chabby chick tanter har fått upp ögonen för dessa så man får passa sig för överpris på en del.
Märker helt klart det, från 3-400 kr upp mot 2500kr och då ser man att de är begagnade..

Vad tror ni om uppfräschningen? Borde inte vara några problem att få en i bra skick med lite slippapper? Är det någon som gjort det?

Skulle rekommendera att man hittar någon som har en stor rikthyvel och hyvlar ovansidan. Slippapper gör bara ytan ojämn och gropig.

Protte

Ska du få fason på toppen måste du hyvla den. Inget hindrar dig från att handhyvla den med större hyvel. Ett bra sätt att få bänken stabil är att fästa den i väggen men det begränsar ju åtkomsten till tre sidor.

Du kan också fräsa ovansidan. Fäst raka reglar på båda långsidorna, se till att de är absolut lika höga överallt och fräs av hela ytan med handöverfräsen på en släde som vilar på reglarna.

Helt rätt! Finns förmodligen ytterligare sätt att få ovansidan bra. Det jag ämnade säga var att det finns stor risk att den inte blir plan om man går lös på den med slipmaskin.

Ok. Inget slippapper.

Fräs-idén låter bra.

När ytan är bra, vad gör man då? Behandlar den? Var längesedan man hade träslöjd, så jag kommer inte riktigt ihåg hur ytan kändes. :)

Klarlack brukar väl vara det vanliga, inte olja det kladdar ner dina bitar som spänns fast.

Protte

• Gilla
Mikael Palm
  • Laddar…
Ytterligare tips:
- Det som är svårast att få fason på om de är trasiga eller slitna är tängerna, ssk baktången som ofta hänger lite
- Ett prolem med att hyvla (eller fräsa) ovansidan jämn är att det ofta sitter spik, häftklamrar etc i den så om man inte är noga är det lätt hänt att man sabbar stålet på hyveln (talar av egen erfarenhet...)
- Personligen skulle jag olja bänken för jag tycker lack blir för lite friktion, lättare att få saker att sitta still med en oljad yta. Har aldrig upplevt några problem med fäckar.

/woodchuck

Ytterligare synpunkter:
- Försök hitta en så lång bänk som möjligt. Jag jobbar ofta med olika saker på var ända av bänken.
-Det är ganska fort gjort att hyvla bänken plan. Kolla som sagt först så att den inte är full av gammal spik.
- Ytbehandla med antingen linolja eller en blandning av lika delar linolja, lösningsmedelsbaserad lack och terpentin. Det är bra om ytan är lite sträv men man vill ju inte att lim ska fastna för lätt på den.
-Bygg bänken själv istället. Då kan du anpassa den efter ditt sätt att arbeta och de verktyg du använder.
/B

bengtn skrev:
Ytterligare synpunkter:
-Bygg bänken själv istället. Då kan du anpassa den efter ditt sätt att arbeta och de verktyg du använder.
/B
Det är det jag egentligen vill. Men behöver "träna" lite först och behöver ha något att bygga den nya på. :)

Jag byggde min på ett par bockar. Kolla in bloggen i min sig för detaljer om bygget.
/ B

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.