3 568 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Köpa nytt hus, stomme blåbetong?
Hej,
Jag och min sambo ska köpa hus för första gången. Vi har redan skrivit på köpavtalet men har möjlighet att besiktiga och därefter dra oss ur hela köpet om vi hittar någonting som vi inte räknat med.
Allt känns väldigt bra, förutom en sak. Byggnadsmaterialet.
Huset är byggt enligt följande står det:
Stomme: Lättbetong
Fasad: Puts
Bjälklag: Betong med uppbyggt golv
Grundmur: Betonghålsten
Grundläggning: Krypgrund med betongbjälk
Vad innebär det här, går det att utläsa om hela huset är byggt i blåbetong, innerväggar också?
På måndag kommer det en gubbe som ska mäta gammastrålning, så gissar att vi då får reda på hur mycket blåbetong det finns i huset egentligen, och om det är av den farliga sorten. (hört att det finns två olika varianter, en mindre farlig och en farlig).
Men vi hinner inte göra någon ordentlig radonmätning eftersom det tar runt två månader. VI har till på tisdag på oss.
Vad säger ni? Är det ett dumt husköp? Vi älskar allt med huset (förutom blåbetongen : ( )
:eek:
Jag och min sambo ska köpa hus för första gången. Vi har redan skrivit på köpavtalet men har möjlighet att besiktiga och därefter dra oss ur hela köpet om vi hittar någonting som vi inte räknat med.
Allt känns väldigt bra, förutom en sak. Byggnadsmaterialet.
Huset är byggt enligt följande står det:
Stomme: Lättbetong
Fasad: Puts
Bjälklag: Betong med uppbyggt golv
Grundmur: Betonghålsten
Grundläggning: Krypgrund med betongbjälk
Vad innebär det här, går det att utläsa om hela huset är byggt i blåbetong, innerväggar också?
På måndag kommer det en gubbe som ska mäta gammastrålning, så gissar att vi då får reda på hur mycket blåbetong det finns i huset egentligen, och om det är av den farliga sorten. (hört att det finns två olika varianter, en mindre farlig och en farlig).
Men vi hinner inte göra någon ordentlig radonmätning eftersom det tar runt två månader. VI har till på tisdag på oss.
Vad säger ni? Är det ett dumt husköp? Vi älskar allt med huset (förutom blåbetongen : ( )
:eek:
Blåbetong är som asbest, folk har hört att man ska va rädd för det och att man dör om man ser det på bild.
Det finns oftast en lösning med ventilation om det skulle vara för höga värden. Sen att oftast är det markradonvärden som är mycket högre men det är ju inte farligt....
Det finns oftast en lösning med ventilation om det skulle vara för höga värden. Sen att oftast är det markradonvärden som är mycket högre men det är ju inte farligt....
Klicka här för att svara
