17 336 läst ·
72 svar
17k läst
72 svar
Köpa nybyggt hus av privatperson
Tack för alla svar. Jag tror mig ha funnit några saker som tyder på att saker är fuffens, till 99% känner jag att det är så men ska dubbelkolla med KA imorgon. Men som uppdatering kan jag säga att vi till 99% inte är intresserade av fastigheten längre.
Anledningen är detta:
Som ni kan se på fuktkontrollen som är daterad till 230324 så står det att tätskikt bör väntas med att läggas minst en månad. Tittar man dock på våtrumsintyget står det att arbetet med våtrum är utfört 2023-02-04 till 2023-03-04 vilket makes no sens alls.
Dessutom känns våtrumsintyget ej giltigt då det saknas info som utförare och att det inte står ett företag bakom det utan bara en enskild person och hans personnummer istället för organisationsnummer. Har kontaktat Bkr om det.
Detta ovan med kombination att säljaren knappt har någon dokumentation på bygget alls gör oss ointresserade och vi kommer med all sannolikhet låta detta vara.
Tyvärr sorgligt att man behöver göra det här arbetet och granska dokument själv för att hitta dessa fel. Hur har dessa dokument ens gått igenom till ett godkänt slutbesked??
Anledningen är detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som ni kan se på fuktkontrollen som är daterad till 230324 så står det att tätskikt bör väntas med att läggas minst en månad. Tittar man dock på våtrumsintyget står det att arbetet med våtrum är utfört 2023-02-04 till 2023-03-04 vilket makes no sens alls.
Dessutom känns våtrumsintyget ej giltigt då det saknas info som utförare och att det inte står ett företag bakom det utan bara en enskild person och hans personnummer istället för organisationsnummer. Har kontaktat Bkr om det.
Detta ovan med kombination att säljaren knappt har någon dokumentation på bygget alls gör oss ointresserade och vi kommer med all sannolikhet låta detta vara.
Tyvärr sorgligt att man behöver göra det här arbetet och granska dokument själv för att hitta dessa fel. Hur har dessa dokument ens gått igenom till ett godkänt slutbesked??
Kommunen bryr sig inte om våtrumsintyget, det kan du torka dig i rumpan med annars, förutom nu när du vet vilket datum det är utfört. Vems ansvar skulle det annars vara att kontrollera inför husköp ?Sälen96 skrev:
Tack för alla svar. Jag tror mig ha funnit några saker som tyder på att saker är fuffens, till 99% känner jag att det är så men ska dubbelkolla med KA imorgon. Men som uppdatering kan jag säga att vi till 99% inte är intresserade av fastigheten längre.
Anledningen är detta: [bild]
[bild]
Ja är ju lite svårt fukt mäta plattan i badrum om det är kaklat redanSälen96 skrev:
Anledningen är detta: [bild]
[bild]
Sen person kan ha enskild firman i sitt eget namn, går ju söka på han på ratsit
Men ligger nog nån/några hundar begravd där, hur värmde dom huset i vintras?
Okej, jag trodde det behövdes för att det skulle vara ok och hade för mig jag läste i bygglovet att det skulle lämnas in, men jag såg nu att jag hade fel så backar i den frågan.Jonatan79 skrev:
Men visst låter det som våtrumsintyget är ogiltigt?
Ingen aning, ta reda på om personen som utfärdat intyget är behörig. Vem som helst får byggda badrum men inte lämna intyg då det krävs utbildning och att man/firman betalar för ett tillhöra organisationen.Sälen96 skrev:
De reste vägar och byggde taket nu senaste året, så jag tänker att huset stod kallt i vintras? Kan ju dubbelkolla med KA när jag kontaktar honom en sista gång imorgon.S Secondhandhomsted skrev:
dom måste rest väggar slutet av 22 sen haft dåligt med värme så plattan inte torkat ur ordentligt enligt mät protokolletSälen96 skrev:
är det så så känns det som dom drar en vals för att sälja och tjäna en slant
Lät ju som dom hållit på nått år, då fick jag uppfattning att dom har vart inomhus och rest väggar mm mm i nått år när orken fans, men är det så som det verkar så har dom kastat ihop ett hus i all hast för att tjäna några kronor och med framlagda dokument så ska man väll inte betala många kronor över vad en tom kostar och vad VA anslutning kostar om den nu är betald
Jag förstod det av mäklaren som att de hållt på länge, men efter kontakt med KA så förstod jag att det inte hade skett mycket de första åren och att det mesta skett nu senaste året. Vet ej dock t.ex när plattan gjöts, om jag tolkat det rätt är det ett tag sedan.S Secondhandhomsted skrev:dom måste rest väggar slutet av 22 sen haft dåligt med värme så plattan inte torkat ur ordentligt enligt mät protokollet
är det så så känns det som dom drar en vals för att sälja och tjäna en slant
Lät ju som dom hållit på nått år, då fick jag uppfattning att dom har vart inomhus och rest väggar mm mm i nått år när orken fans, men är det så som det verkar så har dom kastat ihop ett hus i all hast för att tjäna några kronor och med framlagda dokument så ska man väll inte betala många kronor över vad en tom kostar och vad VA anslutning kostar om den nu är betald
Ja en platta mår ju inte bra att bara stå, även om man täcker den, ser du när han fick bygglovet, kan ju vara så att dom närma sig 5års gränsen och istället för att söka förläggning så kasta dom ihop ett husSälen96 skrev:
Det har blivit förlängt. Bygglov söktes 2016. Ska kolla imorgon när plattan gjöts så jag vet hur länge den bara stått.S Secondhandhomsted skrev:
Sista återkoppling och ett sista tack för all hjälp från allihopa.
Det slutar med att vi inte är intresserade av fastigheten då jag kontaktade Byggkeramiksrådet och intyget inte var giltigt med motiveringen "Detta är inte ett korrekt dokument. Företaget där personen arbetat är inte längre behörigt och dokumentet är utfärdat på en gammal mall.". Vad mer som är fuskbygge och liknande blir man rädd för.
Jag ser ändå inte att allt jobb jag lagt ner med att undersöka alla dessa saker var förgäves då jag har lärt mig en hel del de senaste dagarna. Stort tack från allihopa trots dumma frågor!
Det slutar med att vi inte är intresserade av fastigheten då jag kontaktade Byggkeramiksrådet och intyget inte var giltigt med motiveringen "Detta är inte ett korrekt dokument. Företaget där personen arbetat är inte längre behörigt och dokumentet är utfärdat på en gammal mall.". Vad mer som är fuskbygge och liknande blir man rädd för.
Jag ser ändå inte att allt jobb jag lagt ner med att undersöka alla dessa saker var förgäves då jag har lärt mig en hel del de senaste dagarna. Stort tack från allihopa trots dumma frågor!
Bra jobbat, den som vet mest vinnerSälen96 skrev:
Ja att lägga ner några timmar på att få reda på vad man ska undersöka och sen lägga några mer timmar på att undersöka har nog sparat dig några undra tusen (minst) i extrautgifter så i förhållande till varandra så är det småpengar och kunskap är inte tung att bära, nu är du än bättre rustad när du tittar på nästa husSälen96 skrev:
Lycka till i den fortsatta jakten på huset med stort H
Om byggnadsnämnden i ett senare skede upptäcker att ett fritidshus eller en gäststuga används som permanentbostad kan nämnden ingripa med tillsyn om något krav inte är uppfyllt. (MÖD 2015-03-09 mål nr P 6630-14, MÖD 2015-03-18 mål nr P 6299-14 och MÖD 2022-01-26 mål nr P 1145-21)Jonatan79 skrev: