17 551 läst ·
71 svar
18k läst
71 svar
Köpa nya kastruller samt stekpanna tips?
M maximm skrev:[länk]
Dessa är fantastiska. Mycket bra kvalitet, bra pris och glaslock. Inget vatten som fastar i diskmaskinen, extremt lätt att häll av vatten från potatis, grönsaker osv utan att bränna sig. Handtagen blir aldrig varma. Ägt i 2 år och diskat i diskmaskin och de ser fortfarande bra ut. Saknar de något enormt när jag är borta hos någon annan! Inga skruvar som lossnar och behöver spännas hela tiden! Allt är svetsat.
Är det tjock bottendel på dessa? Något som jag kanske skulle störa mig på är att man måste använda två händer när man lyfter upp locket på de större grytorna. Positivt är att man inte bränner sig på handtagen.
Jag tycker botten är tjock, hästlängder bättre än IKEA-skräpet. Inte i samma klass som värstinggrytorna för mer pengar dock. De är lagom tunga.B Blackfear skrev:
Det är en nackdel att behöva båda händerna, det har du rätt i, men avhällningsfunktionen är så värt det.
Samma funktion med avrinningen med dessa men dock så är det silicon i dessa https://www.wmf.com/en/collection-function-4.html
wmf fick inte så bra omdöme på deras egna hemsida så då kommer jag nog strunta i wmf. men obh nordica, scanpan och fissler verkar bra
wmf fick inte så bra omdöme på deras egna hemsida så då kommer jag nog strunta i wmf. men obh nordica, scanpan och fissler verkar bra
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
På vilket sätt skulle 8 mm inte vara tillräckligt?B Blackfear skrev:
Vad är det för skillnad du förväntar dig med ytterligare ett par mm?
Kastrullerna från Nordkök har 10 mm men jag har aldrig märkt att det skulle vara någon skillnad på dem, jag visste inte ens om det innan du skrev om tjockleken på Anders Petter.
BirgitS skrev:
Ju tunnare botten desto lättare har den väl att slå sig? Jag knackade på bottendelen på Anders Petter och jämförde den mot en dyrare variant och där märkte man stor skillnad. men nu när jag ändå köper nytt så kan jag lika gärna köpa en med rejäl bottendel
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Kastrullbottnar som slår sig har jag inte varit med om sen det var aluminiumkastruller med 2 mm i botten folk köpte för att det var relativt billigt. De vi hade med kanske 4 mm i botten behöll sin form i de 30 år användes (även om de inte användes mycket de sista 10 när vi även hade rostfria för att kunna köras i diskmaskin).
Undrar vad lättviktsgjutjärn egentligen innebär........ rent generellt brukar litet äldre gjutjärnspannor väga minst. Eftersom bottnen inte skulle plansvarvas gick den att gjuta mycket tunnare. Moderna pannor (ungefär 1950-60-talet och framåt) med plansvarvad botten brukar vara mycket tyngre.
Vi har alltid haft gjutjärnspannor här hemma. Jag är nöjd med dem och ser ingen orsak att köpa någonting annat förutsatt att man inte är handikapad och saknar armstyrkan att hantera tunga pannor. I sådant fall skulle jag satsa på keramiska pannor eller rostfria för jag tror inte på teflon.
För cirka 100 kronor kan man köpa en gjutjärnspanna på loppis och putsa av den med stålborstrondell på vinkelslipmaskinen och sedan bränna in den och då har man sannolikt en kvalitetspanna som håller tills barnbarnsbarnbarnen har fått senildemens.
Ibland har man otur och träffar på en värdelös panna av poröst gjutjärn och ibland träffar man på pannor som har tappat formen på grund av gjutspänningar eller fått gravrost eller blivit sönderbränd på gasspis men eftersom sådant oftast syns är risken värd att ta såvida priset ligger på allra högst 100 kronor för en stekpanna. Mer än så skall man helt enkelt inte betala.
Ibland träffar man på pannor och grytor med grov ojämn yta på grund av dålig formsand. De brukar gå att slipa släta inuti med grov smärgelduk eller liknande och så fungerar de perfekt även om den slipade ytan blir litet ful.
Jag och flickvännen har på sista tiden putsat upp 6 stekpannor och 4 plättpannor och 5 grytor och ett våffeljärn....... det blir fler. Vi tycker att det är ett trevligt sätt att skaffa sig förstklassig köksutrustning.
Vi har alltid haft gjutjärnspannor här hemma. Jag är nöjd med dem och ser ingen orsak att köpa någonting annat förutsatt att man inte är handikapad och saknar armstyrkan att hantera tunga pannor. I sådant fall skulle jag satsa på keramiska pannor eller rostfria för jag tror inte på teflon.
För cirka 100 kronor kan man köpa en gjutjärnspanna på loppis och putsa av den med stålborstrondell på vinkelslipmaskinen och sedan bränna in den och då har man sannolikt en kvalitetspanna som håller tills barnbarnsbarnbarnen har fått senildemens.
Ibland har man otur och träffar på en värdelös panna av poröst gjutjärn och ibland träffar man på pannor som har tappat formen på grund av gjutspänningar eller fått gravrost eller blivit sönderbränd på gasspis men eftersom sådant oftast syns är risken värd att ta såvida priset ligger på allra högst 100 kronor för en stekpanna. Mer än så skall man helt enkelt inte betala.
Ibland träffar man på pannor och grytor med grov ojämn yta på grund av dålig formsand. De brukar gå att slipa släta inuti med grov smärgelduk eller liknande och så fungerar de perfekt även om den slipade ytan blir litet ful.
Jag och flickvännen har på sista tiden putsat upp 6 stekpannor och 4 plättpannor och 5 grytor och ett våffeljärn....... det blir fler. Vi tycker att det är ett trevligt sätt att skaffa sig förstklassig köksutrustning.
Redigerat:
Scanpan CTX är grymt bra.
Jamie Olivers serie stekpannor från Tefal fick mig att vilja leta upp Jamie och lägga honom över knät för att lära honom ett och annat, samma sak med kastrullerna som blir så varma i handtagen så att man måste ha grytlappar för att kunna ta i dom.
Skäms på sig Jamie för att du satt ditt namn på detta
Jamie Olivers serie stekpannor från Tefal fick mig att vilja leta upp Jamie och lägga honom över knät för att lära honom ett och annat, samma sak med kastrullerna som blir så varma i handtagen så att man måste ha grytlappar för att kunna ta i dom.
Skäms på sig Jamie för att du satt ditt namn på detta
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Hangtagen blev svinvarma och beläggningen var i princip oanvändbar efter bara något år.
Provade sedan diverse olika märken oxh landade till slut på scanpan och dom är fortfarande som nya efter ca tre års användande
Provade sedan diverse olika märken oxh landade till slut på scanpan och dom är fortfarande som nya efter ca tre års användande
Vi slängde ut teflonpannorna för några år sedan och bytte till De Buyer, https://www.kitchentime.se/sv/p/mineral-b-stekpanna-28-cm-27518298. Det är inget vi ångrar.
När pannan väl är instekt är den riktigt, riktigt bra.
När pannan väl är instekt är den riktigt, riktigt bra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Då har de ändrat design för handtagen på våra två blir ju inte varma alls. Handtagen är utformade så att det blir bra kylning vid infästningen och den stora har dessutom silikon på delar av handtaget. Man kan se hur det ser ut på den här bilden:J jonasz skrev:

Vi har haft dem i mer än ett år (inköpta med ganska lång tid emellan) och beläggningen ser likadan ut som från början, dvs som på bilden.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Varför byta ut?
Jag har båda sorterna och tycker att de är bra på olika saker, steka en köttbit blir bäst i gjutjärn särskilt om det är tunt nötkött som ska ha hög värme under kort tid, men ska man ha i vätska så använder jag teflon för att slippa olja in gjutjärnet efteråt.
Jag har båda sorterna och tycker att de är bra på olika saker, steka en köttbit blir bäst i gjutjärn särskilt om det är tunt nötkött som ska ha hög värme under kort tid, men ska man ha i vätska så använder jag teflon för att slippa olja in gjutjärnet efteråt.
Bytte ut allt till wmf för ngr år sedan och är fortfarande helnöjd. Tjock botten. Bränner knappt ens gräddsås om du inte är helt oförsiktig. Till stekning kör jag bara Anders Petters stekpannor och wok i gjutjärn.
Wmf reas ofta i hela set typ
https://www.kitchentime.se/sv/p/pro...o3w7iZ-tFWKbzT68b_-i9Ayoj3o5IagkaAkrrEALw_wcB
Wmf reas ofta i hela set typ
https://www.kitchentime.se/sv/p/pro...o3w7iZ-tFWKbzT68b_-i9Ayoj3o5IagkaAkrrEALw_wcB