Hemmakatten
Som rubriken säger. Vi har köpt en lägenhet på Algarvekusten I Portugal. Finns ingen annan plats att placera tvätt/tork/kombomaskinen än ute på en liten balkong med tak under en bänk.
Det står idag redan en gammal tvättmaskin där så det borde fungera med vatten och avlopp. Här är det mycket vanligt att folk har sina tvättmaskiner ute. Så småningom ska jag göra om köket och då göra plats för tvätt/torkmaskinen.

Finns det några märken som har bättre kvalité och bättre tål att stå utomhus?

Redigerat:
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Som rubriken säger. Vi har köpt en lägenhet på Algarvekusten I Portugal. Finns ingen annan plats att placera tvätt/tork/kombomaskinen än ute på en liten balkong med tak under en bänk.
Det står idag redan en gammal tvättmaskin där så det borde fungera med vatten och avlopp. Här är det mycket vanligt att folk har sina tvättmaskiner ute. Så småningom ska jag göra om köket och då göra plats för tvätt/torkmaskinen.

Finns det några märken som har bättre kvalité och bättre tål att stå utomhus?
Nej!

Hemmakatten
Åh nej, @electroluxaren! :sweat: Ingen endaste maskin som klarar bättre än någon annan att stå utomhus?

Ska göra om köket om några år, då får tvätt/torkmaskinen stå där.
Men nu?

Den tvättmaskinen som står där nu, tror jag har stått där i 15 år, dock inte säker. Men den ser verkligen ut som om den stått ute, en massa salt/kalkavlagringar.

Som sagt, det är en liten halvrund balkong i söderläge. Tvättmaskinen står under en gjuten bänkskiva.

Vet/ser att det är massor med folk som har tvättmaskiner ute på sina balkonger.

Ska man räkna med att den bara håller nåt år och köpa den billigaste som finns? Och kanske skippa torkfunktionen? Dunkuddar och duntäcken går ju faktiskt att lämna till nån kemtvätt/tvätteri.

Redigerat:
Hemmakatten
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Kanske off topic, men utanför Sverige så står ju tvättmaskinen oftast i köket.
Det är väl bara att slänga några grytor och kastruller, och ställa in tvätten där?

PS
Jag trodde att ni flyttat tillbaka norrut. Har ni råd att stanna kvar i Portugal efter det här:
[länk]
Men käre KoW. ;) Det finns ju faktiskt folk som oss. Dvs folk utan stora förmögenheter, som flyttar pga klimatet och den vänliga befolkningen och det vackra landskapet. (Och lika bra, helt avgiftsfri, sjukvård.)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.