Hifiklubben brukar köra med allt dynamiskt avstängt och gärna något liknande Panasonics THX läge där det finns. På de flesta andra ställen slår man på något dynamiskt läge som ser jättebra ut på dubbla tittavståndet där man inte ser hur galet överdrivna alla färger är och hur knasigt allt annat är.Bosse_A skrev:
Se till att testa i något som liknar vardagsrumsmiljö med rätt inställningar, allt annat blir fel.
Hur vet man detta?steve5432 skrev:
Nåt enklare sätt att se detta än att släpa med sig en laptop till butiken?steve5432 skrev:
Jag kollade på prisjakt.nu och kryssade i massa saker som TVn skulle ha tills det bara var 4st kvar som matchade mina önskemål. De blev dessa:
Philips 52PFL9704H
Philips 46PFL9704H
Samsung LE46A796
Toshiba Regza 46SV685DN
Vilken av dessa skulle ni välja?
Philips 52PFL9704H
Philips 46PFL9704H
Samsung LE46A796
Toshiba Regza 46SV685DN
Vilken av dessa skulle ni välja?
Vad är det för snäva krav du har som gör att bara 4 av en gazilion apparater uppfyller kraven? Mitt tips: börja i andra änden - skippa specen och hitta en panel du gillar. Funktionsmässig skiljer det sig väldigt lite mellan apparaterna (även om du lyckats få prisjakt att välja ut endast fyra).
Om du verkligen vill ha en inbyggd mottagare så se till att få en som hanterar DVB-T2, annars bommar du alla hd-kanaler i marknätet. Tror att det bara finns ett fåtal apparater som fixar det idag vilket understryker problemet med inbyggda mottagare.
Om du verkligen vill ha en inbyggd mottagare så se till att få en som hanterar DVB-T2, annars bommar du alla hd-kanaler i marknätet. Tror att det bara finns ett fåtal apparater som fixar det idag vilket understryker problemet med inbyggda mottagare.
Blir lite misstänksam när Philips apparater hamnar i toppen på den listan. De brukar vara ökända för att ha en massa bildförbätringsfunktioner som försämrar bilden, samt en del grundinställningar som man inte kan välja bort, och till råga på det tror jag inte någon av dem funkar perfekt vid inkoppling av dator 8mindre detalj men ack så viktig om man vill köra windows media center). Jag hade hellre tittat på LG, Panasonic eller Samsung. Just Panasonic brukar ligga i topp när det gäller bildkvalitet, bra fjärrkontroller har de också.
Har aldrig blivit imponerad av Philips... mycket bjäf´s och krimskrams men ganska dålig bild.
/Steve
Har aldrig blivit imponerad av Philips... mycket bjäf´s och krimskrams men ganska dålig bild.
/Steve
Helt sant och det bekräftas av min son som har en Philips. Själva har vi 2 st Sony Bravia och de har vi inget att anmärka på, samt att de har digitalmottagare för MPEG4 och den standarden kommer nog att stå sig ett tag. Ett otyg med extra fjärrkontroll till extern digitalmottagare. Det räcker med kontrollerna till DVD och ljudanläggning..steve5432 skrev:
//Bosse
Visst kommer MPEG4 att stå sig, men det beskriver ju inte hela distributionskedjan. HD-kanalerna i marknätet kommer som sagt att använda DVB-T2 så om man tänker sig se dem med inbyggd box så får man snällt invänta modeller som klarar den tekniken, och på sikt kan man nog räkna med att de flesta sändningar migreras till den tekniken. Boxarna tror jag har kommit för att stanna, och för egen del ser jag ingen direkt nackdel med det.
Vi har en Samsung som vi är väldigt nöjda med, men det är så mycket personliga önskemål som spelar in.
Det jag tycker man inte ska glömma är att kolla att där finns så många ingångar man vill ha och gärna någon till. Det brukar bli många manicker som ska kopplas in i slutänden. I övrigt är det väl att kolla i butiken så att man kollar att man gillar bilden. En bild som någon gillar kan en annan tycka är lite för skarp och någon annan tycker där är för mycket svart mm. Vi köpte en LED för vi gillar helt enkelt den smäckra apparaten. Väldigt tunn och fin.
Det jag tycker man inte ska glömma är att kolla att där finns så många ingångar man vill ha och gärna någon till. Det brukar bli många manicker som ska kopplas in i slutänden. I övrigt är det väl att kolla i butiken så att man kollar att man gillar bilden. En bild som någon gillar kan en annan tycka är lite för skarp och någon annan tycker där är för mycket svart mm. Vi köpte en LED för vi gillar helt enkelt den smäckra apparaten. Väldigt tunn och fin.
Local diming funktionen gör att det rensar rätt friskt bland modellerna tyvärr.
Själv övervägar jag just nu sony KDL46EX500 eller 700.
En kompis har precis köpte en 46" Samsung och den hadde jsut det problem jag har läst om dvs, det blir ljusare partier i det som ska vara svart/mörkt
Själv övervägar jag just nu sony KDL46EX500 eller 700.
En kompis har precis köpte en 46" Samsung och den hadde jsut det problem jag har läst om dvs, det blir ljusare partier i det som ska vara svart/mörkt
Jo.. som jag har fattat de så blir det bättre bild med LED bakom hela skärmen än på sidorna, fast den blir mycke tjockare. Och folk föredrar en jätte-tunn TV framför en med bra bild.. därför de inte finns så många sådana?
Skulle en tunnare TV ge sämre bild? Det har jag då inte hört tidigare.Vi är grymt nöjda med bilden på vår TV och måste om och om igen hyra bluerayfilmer för att få se det riktigt fina. Det jag var extra nöjd med var att trots att det är ljust ute så reflekterar det inte i bilden. Det trodde jag faktiskt att det skulle göra.
Det finns lika många tyckanden om olika märken på TV-apparater som det finns människor tror jag.
Det finns lika många tyckanden om olika märken på TV-apparater som det finns människor tror jag.
Ähh, vi köpte tv i december förra året, hade inte haft tv alls på 7-8 år, läste lite recensioner och gick sedan på utseendet och ahaa-upplevelsen av skärpan i TV-butiken. Är man inte TV-nörd och bild-nörd och ljud-nörd så tror jag faktiskt inte att man upplever så stor skillnad mellan tv-apparaterna. Och inte har vi använt några av finesserna eller inställnignarna heller. Satte upp tv'n, stoppade i elkabeln och tv-antennen och vi är nöjda med det. Det blev en Samsung UE40B7(8?)050. Dyr, men snygg. 
Givetvis ska man inte släpa med sig en laptop till butiken utan kräva att butiken själva tar en laptop och kopplar in. Detta funkar hos onoff i alla fall. Ett tips är att åka dit när det inte är så mycket folk. Då får man mycket bättre hjälp. Sen fungerar ju alla tv apparater olika, jag vet att just philips kan vara ett otyg att pixelmappa medans samsung och panasonic t.ex. stödjer detta. Kan kräva en inställning i menyn.Rrrrr skrev:
Lycka till!
/Steve