Vi har flyttat och det nya huset har en ctc luft/vatten pump med en vedpanna som komplement. Huset är på ca 250kvm och allt värms av golv värme från luft/vatten pumpen.

Den är gammal och fungerar inte optimal och jag har fått offerter som tycker att vi bör kunna minska vår förbrukning med ca 10.000kvh /år.

Problemet är att jag inte hittar någon bra leverantör som vill eller kan hjälpa mig i år. Har fått lite offerter men med ca 12-18månaders leveranstid.

Så är det någon som har tipps och förslag på en bra leverantör som kan leverera på max 6månder och håller till i västra Stockholmsområdet?

Det är långa leveranstider på väldigt många modeller, särskilt från de stora kända tillverkarna i Sverige som CTC, NIBE, IVT och Thermia. Sedan har installationsfirmorna fullt upp. Har du bråttom så undersök även för svenska förhållanden något mer udda märken på LVVP som t.ex. Viessmann, Vaillant, Daikin, Mitsubishi.

Tack, jag kollar på lite olika leverantörer men ingen som kan rekomendera någon bra?

Redigerat:
Dom bra leverantörerna har fulla orderböcker. Så är väl bara att du ställer dig i kön för att säkra dig en ny VP nån gång nästa år.

Kör på bergvärme då? elpriserna kommer ju inte vara vad de var på bra länge

B bjwe skrev:
Den är gammal och fungerar inte optimal
Hur gammal och vad indikerar att den inte kan optimeras lite bättre?

Att du kan spara 10000 kWh (vilket är mer än min tidigare bostad i Göteborg på 102 kvm förbrukade TOTALT)genom att byta pump tror jag inte på.

En luft/vatten värmepump är inget magiskt, och COP har inte förändrats såpass på många år att du kan spara såpass mycket bara genom byte av pump ( om inte din nuvarande pump är helt slut).

Det är lite oklart hur gammal den är men vi tror att ute delen är från 2003 och att inne delen är från när huset byggdes 1992. vi har haft en tekniker från CTC här som inte trode på att börja uppdatera mindra saker utan att det skulle löna sig på lång sikt att byta ut den. jag håller med om att 10000kwh är lite myclet. Problemet som vi har nu är att vi inte riktigt förstår systemet och kan inte i tillräckligt stor utsträckning påverka hur mycket el vi dra / hur varmt vi har inne.

Vi har kollat på bergvärme också men de flesta bolag jag pratat med bedömer att de 40-70k extra det skulle kosta skulle vara svåra att få igen.

B bjwe skrev:
Vi har kollat på bergvärme också men de flesta bolag jag pratat med bedömer att de 40-70k extra det skulle kosta skulle vara svåra att få igen.
40.000kr för att slippa en utedel och få bergvärme är parkeringspengar i min bok. Men så ogillar jag fläktar som står/hänger på fasaden och droppar vatten.
Skulle du sen börja kyla huset så kanske det går att räkna hem bergvärmen genom att använda "frikyla"? Kan inga priser/uträkningar på det så låter det förbli en "fråga"

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
mm den aspekten är ju också nått att ta med, just nu skulle jag nog kunna tänka mig att betala de extra för bergvärme om jag bara hittade en trevlig och kompetent firma som skulle kunna leverera i år.

B bjwe skrev:
Vi har flyttat och det nya huset har en ctc luft/vatten pump med en vedpanna som komplement. Huset är på ca 250kvm och allt värms av golv värme från luft/vatten pumpen.

Den är gammal och fungerar inte optimal och jag har fått offerter som tycker att vi bör kunna minska vår förbrukning med ca 10.000kvh /år.

Problemet är att jag inte hittar någon bra leverantör som vill eller kan hjälpa mig i år. Har fått lite offerter men med ca 12-18månaders leveranstid.

Så är det någon som har tipps och förslag på en bra leverantör som kan leverera på max 6månder och håller till i västra Stockholmsområdet?
Nu är det semestertider. Så det är svårt nu tror jag. Kolla med ABC gruppen. Tror de tar privat personer. Det där med 6 månader låter lite väl optimistiskt. Det är strul med allt material Lite bättre nu än tidigare. På jobbet trodde vi skulle kunna beställa en större luftkompressor. Leveranstiden skulle vara vara mer än 2 år. sjukt va.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.