Hej kloka människor!
Har ni råd o tips kring att köpa ny eller begagnad Ramställning?
Självklart är nytt gott med garanti osv men mer?

Kom med tips o trix 👍

Kan du hitta en begagnad ställning i rätt storlek är det väl bara att köpa om priset är rätt. Jag har svårt att tänka mig att garantier är något som är vanligt att nyttja vid just ställningsköp.

Med det sagt köpte jag själv nytt för att det inte gick att hitta en ställning i rätt storlek. De ställningar som fanns tillgängliga kostade dessutom nästan som en ny, samt att de försvann fort från Blocket och Marketplace. Så det blev nytt från Monzon.

C
Vi köpte ny HAKI-ställning, då förvisso modulställning. Dels tyckte vi rabatten på begagnatmarknaden (< 50%) var lite för dålig med tanke på att prylarna utvecklats en del med tiden - delarna är t.ex. numera galvade vs. gamla rostiga prylar, trappen är i aluminium, räcken har uppdaterats enligt nya krav, osv.

Dels var det väldigt många delar vi behövde som vi helt enkelt inte hittade på begagnatmarknaden. Vilket förvisso delvis beror på lite udda förutsättningar.

Dels svårt att hitta begagnad trätrall som är i godkänt skick, och trallen är en stor del av kostnaden. Ny trätrall blev ändå avsevärt billigare än begagnad stål/alu-plank.

Garantier håller jag med, har inte ens funderat på det. Köper du riktiga grejor är det inget som går sönder.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Kan du hitta en begagnad ställning i rätt storlek är det väl bara att köpa om priset är rätt. Jag har svårt att tänka mig att garantier är något som är vanligt att nyttja vid just ställningsköp.

Med det sagt köpte jag själv nytt för att det inte gick att hitta en ställning i rätt storlek. De ställningar som fanns tillgängliga kostade dessutom nästan som en ny, samt att de försvann fort från Blocket och Marketplace. Så det blev nytt från Monzon.
Det är just det som är problemet storleken eller så skiljer det inte så mkt från en ny ställning 👍

Jag köpte också nytt, ramställning i stål.
Svårt att hitta som jag ville ha och mycket att sätta sig in i om man ska köpa lösa delar för att komplettera kändes det som...

9*9m plus gaveltopp som även går att bygga till 16 eller om det var 18*4m plus några kortramar då min tomt sluttar lite på sina ställen.

Assco i Göteborg handlade jag av

nino nino skrev:
Jag köpte också nytt, ramställning i stål.
Svårt att hitta som jag ville ha och mycket att sätta sig in i om man ska köpa lösa delar för att komplettera kändes det som...

9*9m plus gaveltopp som även går att bygga till 16 eller om det var 18*4m plus några kortramar då min tomt sluttar lite på sina ställen.

Assco i Göteborg handlade jag av
Skulle precis fråga ang assco.se
Det finns ställning.se o de säljer en ställning som heter altrad assco. Är det samma ”märke” eller bara väldigt lika namn?!
Enligt assco är dom de enda återförsäljarna i Sverige… känner mig snurrig😅

J Jabinski skrev:
Det finns ställning.se o de säljer en ställning som heter altrad assco. Är det samma ”märke” eller bara väldigt lika namn?!

• Sponsrade sökresultat från ställning.se och assco.se om byggställningar och Altrad Assco leverantörer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jabinski skrev:
Jag vet inte, jag valde mellan dom två.
Sen skulle vi till Stockholm och kunde svänga förbi hos assco i Bålsta en lördag och kika så då blev det dom.
Kollade även utomordentligt, Polen, billigare men frakten vart löjligt dyr typ 30' och min ställning kostade runt 60' från Assco med frakt

• Gilla
Jabinski
  • Laddar…
Trätrallarna till mina Haki ställningar kommer direkt ur skogen. Vi sågade 7/8 gånger 2 1/2 tums ribbor som vi sedan byggde trallar av. 8mm gängstång hittade jag på skroten.
Ställningarna var minst sagt begagnade. Vilket innebar en del reparationer.
Vill man ha billigt får man arbeta av det i stället.

Jag såg att de hade ett parti Layher ställningar till salu på skroten i Vasa. Om de inte redan är sålda. Layher är det bästa systemet tycker jag.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Begagnatmarknaden är ofta inte tillräckligt billig när det gäller ställningar tyvärr. Men, håller man koll under en längre tid kan det löna sig. Har köpt billigt både på Blocket och på auktion. Dock är det förstås svårt att få precis rätt storlek, men då är det bra att veta vad som passar ihop. Jag har ramställmingsdelar främst från Layher och Monzon, men även ett par till fabrikat som jag inte minns nu. Tror alla ramställningsfabrikat i standardformat funkar ihop? För att få ställningen mycket mera flexibel har jag även gamla Burtonrör och kopplingar. De har samma diameter som rören i ramställmingarna. Kanske får man inte göra så proffesionellt? Men för mitt eget bruk funkar det fint.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Kikade under lång tid på ställningar. Både fasta och rull.
Jag kände då att fast ställning hade jag gått på en ny då det var otroligt tidsödande att söka på blocket och försöka hitta något i rätt format/pris/skick i närheten.

Men blev till sist en rejäl rullställning. Den täcker 98% av mina behov. Köptes begagnad av en som just byggt klart sitt hus och fanns i närheten.

Köpte HAKI när jag skulle montera skorsten på 3e våningen hemma för 25 år sen.
Används imellanåt och lånas ut till polare ibland, har även hyrt ut valda delar ibland.
Den har betalt sig själv sen länge :-)
Men trallen behöver fixas nu på sina ställen.
Har spontanköpt när det dykt upp uddadelar i närheten.
/W

Ställningar har väldigt bra andrahandsvärde. Men samtidigt som det gör att de är dyra att köpa begagnade innebär det att man i princip får tillbaks alla pengar när man säljer igen.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.